ik wil verhuizen mét kinderen

ellydriessens
Topic Starter

ik wil verhuizen mét kinderen

#1 , 20 apr 2012 07:52

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en indien dit verkeerd geplaatst is...ga uw gang.

Ik ben gescheiden van mijn man en dit op vraag van mijn twee oudste dochters en de school van mijn oudste. Jaren lang heeft de papa mij en de kinderen psychologisch mishandeld. Voor de echtscheiding zijn daar raporten over gemaakt, die dat hebben uitgewezen. Ook tijdens de scheiding is dit gedrag gebleven. Edoch de rechter heeft geoordeeld dat mijn tweede oudste in een week week kwam terwijl de anderen hun vader om de veertien dagen een weekend zien. Zelfs dat weekend is een zware psychologische druk op de kinderen.
Het kind in een week week situatie, is nooit een volledige week bij me. Op de dagen dat hij niet werkt is het kind ook bij hem ongeacht welke dag het is (verjaardag, of andere feestdag, van mij of het kind).
Ik heb tot nog toe alle regels nageleefd in verband met het bezoekrecht. Ik heb gevochten en vecht nog steeds voor de kinderen, die dringend psychologische hulp nodig hebben, maar die hij hen niet wil geven. Dit moet nu achter de rug van papa omdat hij het anders juridisch wil tegenhouden.

Nu wil ik omwille van de rust, de regelmaat en om emotionele redenenen verhuizen. Ik wil terug naar mijn geboortestad, dat een universiteit bied, wat hier niet te vinden is. De kinderen zijn echter nog jong. Gisteren hoorde ik dat ik dat niet zomaar kan. Dat ik dan de "vertrekkende" partij ben en hij me kan tegen houden omdat ik de kinderen uit hun vertrouwde omgeving haal.
Alleen mijn oudste dochter is op de hoogte van mijn plannen en wil dit ook graag.
Ik zie de verhuis naar mijn geboortestad als een duidelijk nieuw begin, dat ook regelmaat zal brengen in de bezoeken aan papa omwille van de afstand (150km) en waardoor ik mogelijks alle familiebanden wat kan aanhalen.

momenteel heeft hij geen zin in de opvang van de andere kinderen, is er maar eentje dat telt. Als de anderen er zijn is het mijn oudste dochter die de moederrol over de twee kleintjes op zich neemt. Hij weigert hen in bad te doen, dat is de taak van mijn oudste...enz...
Hij vangt momenteel de kinderen op in een studio zonder aparte slaapkamer. Alle kinderen liggen in dezelfde ruimte waar ook hij ligt en waar ze overdag ook hun tijd dienen door te brengen.

Aan mijn oudste zegt hij voortdurend dat hij me zal blijven pesten en dat zal blijven volhouden ook als ik dood moest zijn.
Als ik eind dit schooljaar zou verhuizen, kan hij me dan in de gegeven omstandigheden tegenhouden?
Wat als ik verhuisd ben en hij (bijvoorbeeld) een jaar later een geschikte woning heeft, kan hij dan toch nog de kinderen opeisen?
En waarom zijn de raporten die in veelvoud zijn opgemaakt en die allen wijzen op psychische mishandeling, door de rechter van tafel geveegd?
Zelfs op de rechtbank liet hij duidelijk merken dat hij de kinderen alleen maar wil omwille van het kindergeld, met uitzondering van 1 kind.
Kan ik toch verhuizen? En wat moet ik op juridisch vlak verwachten als ik dit doorzet? Ik kan mijn kinderen niet verliezen, daar ga ik aan kapot. De verhuis is voor mij van zo'n emotioneel belang dat ik ook bij het idee dit niet te kunnen er emotioneel onderdoor zit?

Dank voor alle mogelijke reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 20 apr 2012 08:31

Als ik het lees is mijn inschatting dat als U verhuist 30% kans heeft op een verblijfsregeling waar U de kinderen meer zal zien dan nu.
Lees 70% kans dat de papa de hoofdverblijfplaats zal toegewezen krijgen en U een soort weekendregeling + betalen van onderhoudsgeld.
Gisteren hoorde ik dat ik dat niet zomaar kan. Dat ik dan de "vertrekkende" partij ben en hij me kan tegen houden omdat ik de kinderen uit hun vertrouwde omgeving haal.
Dit is correct

RR

Mariette

#3 , 20 apr 2012 09:22

Sinds wanneer is het verboden om te verhuizen als men kinderen heeft?

Door de aard van het werk van mijn vader verhuisden mijn ouders bijna jaarlijks toen ik in de lagere school zat. Het leerde me vooral flexibel en sociaal te zijn telkens ik van school veranderde.

Reclame

duma

#4 , 20 apr 2012 09:32

Rechters kunnen er niet mee lachen als een van de ouders op eigen houtje besluit kilometers verder te gaan wonen.

Co-ouderschap is de regel. Over bezoekrecht wordt zelfs niet meer gesproken. Ik denk dat je jezelf meer kwaad dan goed zal doen, moest je met je plannen verdergaan.

Over hoeveel kilometer gaat het hier?

@Mariette: Wél als dat het co-ouderschap in het gedrang brengt! Je kan niet verwachten dat, omdat één ouder naar de andere kant vna het land verhuist, de andere ouder ineens dagelijks 100 km moet rijden om zijn kinderen naar school te brengen!

eylis

#5 , 20 apr 2012 10:54

inderdeed: je overtreedt nogal wat wettelijke rechten/plichten:
-die over het co-ouderschap (lees gezamelijke ouderlijke authoriteit) : je neemt éénzijdig een ouderlijke beslissing die een aantal belangrijke invloeden hebben voor de kinderen én de vader, zonder daarover te overleggen (ongeacht of je beslissing nu terecht is: je màg ze niet éénzijdig nemen)
-op het verblijfsco-ouderschap die momenteel geregeld is: je verhindert dan de regeling zoals die wettelijk gevonnist is. (of die regeling nu OK was of niet: maar je overtreedt wel een wettelijk vonnis en daarvoor kan uje strafrechtelijk vervolgd worden)

en wat de psychologische hulp aan de kiinderen betreft: die kan je gerust laten geven binnen je omgangstijd. Als jij vindt, dat de kinderen psychologische hulp nodig hebben omdat ze problematisch relateren: dan laat je hulp aanrukken. De vader kan (als de kinderen bij hjem zijn) binnen zijn gezinsomgeving oordelen hoe hij met hun omgaat (met of zonder psy-hulp). Psychologische therapie is een hulp, maar geen medische behandeling. Dus juridisch jan je er niet veel tegen ondernemen en men kan het ook niet veroordelen (op wettelijke basis dan) dat het fout is. Maar je kan binnen je tijd wél de kinderen therapie laten volgen.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 20 apr 2012 15:27

En waarom zijn de raporten die in veelvoud zijn opgemaakt en die allen wijzen op psychische mishandeling, door de rechter van tafel geveegd?
Als de rechter zich wil laten informeren inzake psychische mishandeling dan stelt die zelf wat ze noemen een onafhankelijke aan. vb. een deskundige. Wat ook kan bij grote geweldadige vechtscheidingen (ook psy-geweld is geweld) is een maatschappelijke enquete door een jusitieassistente of een moraliteitsonderzoek (politie) deze zijn gratis

Als U Uw portomonee opendoet en vb. achter de rug van de andere ouder bezwarende psychologische rapporten laat opmaken dan gaat de rechter al uit dat dit niet de juiste manier van werken is als de andere ouder wat protest laat horen op die rapportages.

Een procedure die wat minder gebruikelijk is: je kan als het vonnis onduidelijk is terug naar de rechter met de eis dat hij het maar beter moet uitleggen omdat dat je het niet begrijpt m.a.w. dit is eigenlijk een vraag die de rechter beter kan beantwoorden dan wij allemaal samen.

RR

moederinnood

#7 , 29 jun 2012 06:21

Als de rechter zich wil laten informeren inzake psychische mishandeling dan stelt die zelf wat ze noemen een onafhankelijke aan. vb. een deskundige. Wat ook kan bij grote geweldadige vechtscheidingen (ook psy-geweld is geweld) is een maatschappelijke enquete door een jusitieassistente of een moraliteitsonderzoek (politie) deze zijn gratis

Als U Uw portomonee opendoet en vb. achter de rug van de andere ouder bezwarende psychologische rapporten laat opmaken dan gaat de rechter al uit dat dit niet de juiste manier van werken is als de andere ouder wat protest laat horen op die rapportages.

Een procedure die wat minder gebruikelijk is: je kan als het vonnis onduidelijk is terug naar de rechter met de eis dat hij het maar beter moet uitleggen omdat dat je het niet begrijpt m.a.w. dit is eigenlijk een vraag die de rechter beter kan beantwoorden dan wij allemaal samen.

RR
Wat een bullshit!!! Ik heb net een sociaal onderzoek achter de rug door een justitieassistente, en terwijl mijn ex in een ander deskundig (zoon uit 2e relatie) onderzoek omschreven wordt als een narcistisch persoon en die niet de verantwoordelijkheid kan nemen om kinderen op te voeden omdat hij teveel met zichzelf begaan is, wordt in mijn onderzoek aangegeven dat hij perfect kan zorgen voor mijn dochter van 12, die hij, by the way, al 20 weken bij mij weghoudt.... En nu nog straffer, ik heb de (tvsmoelentrekkende advokaat die ik al 2500 euro vooraf moest betalen en mijne ex pleit zijn zaken zelf (narcistisch als hij is) en toch blijft hij al 10 jaar uit de klauwen (of moet ik zeggen kluwen) van t gerecht! Blijkbaar moet je hier in Belgie (kutland trouwens, ik schaam mij als Belg op dit moment, van wat er allemaal gebeurd en wat de regering toe laat) eerst naar de pers stappen of met uwe smoel op den tv komen voor er iets gebeurd, of je moet een moord begaan, wat je trouwens wel doet na 10 jaar aanslepend procederen voor t beste voor je kind! Trouwens Elly als je ex maar beschikt over een studio waar al de kinderen samen moeten slapen, dan is hij strafbaar want de kinderen, zijnde meisjes moeten een aparte kamer hebben!!! Als jij ze dat wel kan geven heb jij het voordeel, benut het... Vraag een deskundig onderzoek, het is het geld waard, ga niet voor een goedkoop kutalternatief zoals ik gedaan heb, het brengt je niets en stelt alleen alles maar uit!!!

moederinnood

#8 , 29 jun 2012 06:29

Trouwens let's face it... zolang je met een man een relatie hebt, verwachten ze van je dat je fulltime de kinderen opvoedt, maar als je scheidt, dan willen ze iets in de pap te brokken hebben en liefst nog bepalen hoe jouw leven en dat van je kinderen zal verlopen... Hoe je ook omgaat met de scheiding, kinderen zijn zowiezo de dupe, want hun levensritme, nl mama zorgt voor mij psychisch en fysiek en papa zorgt voor de financiele middelen voor t gezin en de fun... die wereld staat zowiezo op zijn kop!!! Iedereen zegt steeds "in t belang van het kind" er is bij een mens geen belang, tenzij eigenbelang... Die wet bi locatie is in strijd met de rechten voor de mensheid. Iederen heeft het recht om te wonen of leven waar hij wil, maar hier in Belgie wordt, door de wet bi locatie, je verplicht om in elkaars buurt te blijven wonen en dat "in t belang van t kind"????

duma

#9 , 29 jun 2012 09:36

moederinnood,

Waar haal jij het dat het strafbaar is als de kindjes geen eigen kamer zouden hebben?
Er zijn gezinnen genoeg die de mogelijkheid niet hebben om elk kind apart te leggen en waar kinderen tot een bepaalde leeftijd hun kamer moeten delen, desnoods met een broer/zus van het andere geslacht?

Ik ben zeer geïnteresseerd in die wettekst ...

eylis

#10 , 29 jun 2012 10:04

moederinnood mag ik vragen dat je in je posts geen scheldwoorden gebruikt, en op een vraag van een poster antwoordt met contructieve raad en tips waar de poster iets aan geeft; Je lucht je hart over je eigen case; Maar meningen post je beter in het praatcafé.
En zoals duma zegt: je slaat de bal mis wat kamerverdeling kinderen betreft. Ik ben zeer benieuws welke wet daar expliciete regels over neerzet.
Bovendien interpreteer je dan ook nog eens verkeerdelijk de artikels mbt (verblijfs)co-ouderschap" en woonafstand.
Lees de wetgeving nog eens duidelijk: je geeft tamelijk verdraaide interpretaties en je eigen meningen daaromtrent en daar is poster niet mee geholpen.

Turaki

#11 , 29 jun 2012 11:04

Volgens Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de kwaliteitsbewaking, het recht van voorkoop en het sociaal beheersrecht op woningen (6/11/98); kan een studio maximaal door 2 mensen bewoond worden. Om er met 4 te wonen zijn er minstens 4 woonlokalen nodig (badkamer telt niet mee, keuken, slaapkamer, woonkamer, en andere kamers waart je "leeft" wel), en dient de minimale oppervlakte van deze lokalen (tezamen) 50m² te bedragen (volgens technisch verslag in bijlage 1, deel D).

Vraag een onderzoek hiernaar, en eis dat hij een woning zoekt die voldoet aan de normen. Dat u anders bij de rechtbank om een herziening van het verblijfsregeling zal vragen, en dit tot hij in orde is met de wettelijke normen.

duma

#12 , 29 jun 2012 13:49

Het gerecht zou er over kunnen vallen, maar aangezien er geen wetgeving rond bestaat, kan het ook gewoon zijn dat de rechter niet naar dit argument zal luisteren. De ene rechter is de andere niet.

Er is trouwens een groot verschil tussen: 'Het kan dat dit zal zal gaan ... want ik heb het meegemaakt/ken iemand die het heeft meegemaakt' of doen alsof je iets met volledige zekerheid weet en gaat beweren dat iets strafbaar is, wat in dit geval zelfs geheel en pertinent onwaar is. Zulk 'advies' kan voor TS wel eens verkeerd uitdraaien als ze dit zou volgen of er mee verder zou gaan.

Ik wil hiermee geen afbreuk doen aan jouw situatie en ervaring, maar tenzij je 100% zeker bent van iets, kan je best altijd nuanceren en duidelijk stellen dat dat vanuit jouw ervaring zo is en daarom niet noodzakelijk de algemene waarheid is. Dat doe ik ook altijd. Dat is trouwens ook de reden waarom ik je vroeg achter de wettekst, want die kan je me niet bezorgen: die bestaat namelijk niet. Het is dus zeker en vast niét strafbaar om kinderen van een verschillend geslacht samen te laten slapen. Wat niet wil zeggen dat de rechter naar dat argument niet kan luisteren, maar nog eens: dat zal echt van de rechter zelf afhangen.

Verder volg ik eylis ook wel: Je hebt duidelijk een negatieve ervaring achter de rug en dat is duidelijk te merken aan de verwoording. Let daar gewoon een beetje mee op, want daar heeft TS absoluut geen boodschap aan en ze is er geen stap mee vooruit. Ze komt hiervoor raad, niet om lotgenoten te vinden. Daarvoor zijn andere websites.

En nu misschien terug in topic?

eylis

#13 , 29 jun 2012 16:41

en om Turaki's "wettekst" even te kaderen: dat is een regel uit de Vlaamse woonreglementering mbt woonstbestemming: de definitie van een studio bijvoorbeeld.
Maar deze regel gaat niet over de verplichte kamerindeling die kan opgelegd worden of afgedwongen mbt kinderen in een gezin of om het omgangsrecht aan te vechten.
als een ouder het omgangsrecht wil aanvechten bij de rechtbank gebaseerd op het argument: en de kinderen moten met de papa in één ruimte overnachten, want het isd maar een kleine studio. Dan zal de rechter hoogstwaarschijnlijk bekijken of er nog andere minpunten zijn (objectief meetbaar...)
en wieliicht aan de vader vragen hoe dat komt en waarom etc. Met wat duiding en de belofte dat de vader zal uitkijken naar een beter woonst, zal de rechter niet beslissen om het omgangsrecht te wijzigen.

Terug naar “Echtscheiding”