In dit verband zijn er 2 elementen cruciaal.
1. Waar is je hoofdverblijfplaats?
2. (in feite bevestigt dit punt 1.) Verblijf je minder dan 6 maand per jaar in België?
En dit laatste punt zou moeten bevestigd worden door het feit in welk land je sociale zekerheidsbijdragen betaalt? Tenzij je gepensioneerde bent natuurlijk, maar dan speelt het land waar je belast wordt op je pensioen (als dit een Belgisch pensioen is en bijkomstig als dit geen ambtenarenpensioen is want dan kan je enkel de Belgische taxatie ontlopen als je de nationaliteit aangenomen hebt van je woonstland - en hier is niet duidelijk wat die dubbele nationaliteit werkelijk inhoudt of is dit een misverstand).
Waarom behoudt je die Belgische identiteitskaart?
Als men mij natrekt sta ik in het systeem als een persoon met dubelle nationaliteit. zo hebben ze het mij op het politiebureau gezegd. alle 2 ID zijn geldig nog maar net een nieuwe Belgische gaan halen en een jaar geleden mijn nieuwe ID van land XXX gekregen. het staat ook op mijn brief dat ik van de deurwaarde heb gekregen. Naam, Voornaam, NATIONALITEIT: Belg en XXX, ik ben gedomicileerd in belgie en in land XXX. het zijn alle 2 officieele verblijfplaatsen. ik moet ook in Land XXX gaan kiezen , daar mijn sociale zekerheid en mijn Ziekteverzekering betalen idem in belgie. ik weet dat het gecompliceerd id maar hopelijk zal u kunnen uitmaken wat ik bedoel.Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
U kan gezien dubbele nationaliteit WEL twee paspoorten hebben, maar GEEN twee IK... dan is er een verlopen of niet binnengebracht.
U bent dus gedomicilieerd in België.
Dus als men u natrekt in het rijksregister komt u eruit met een valabel Belgisch adres .... en dient u ook in België te gaan kiezen?
Toch wel. ik heb een volledige verblijfplaats in Belgie, moet hier ook gaan stemmen , sociale zekerheid betalen en ziekteverzekering idem in land XXXIn één van de twee landen moet dat dan toch een niet-verblijfhoudersbelasting zijn?
Volledig gedomicileerd in twee landen simultaan klopt niet!
Het land XXX is Duitsland.... ze hebben me gezgd dat ik het daar niet moet betalen maar dan als ik daar naar de dokter moet voor een operatie ofzo moet ik eerst alles Cash betalen en daarna zou het hier in Belgie verrekend worden daarvoor betaal ik het in alle 2 de landen. juist voor de gemakelijkheid.. zo veel geld is het nu ook weer niet met dat ik een weduwe ben. waneer mijn man wel voor een duitse nationaliteit wou gaan hebben ze hem gezegd dat hij zijn belgische moet opgeven, Dat hebben ze hier in Belgieniet gedaan en na nadere inlichtingen blijkt het allemaal in orde te zijn met de nationaliteiten maar niet met de auto...Dan klopt er echt iets niet. U zegt dat beide landen in de EU zijn. Wel dan moet u bijv. slechts in één land sociale zekerheid en ziekteverzekering betalen. Indien het andere land een van de nieuwere lidstaten is dan vermoed ik ten eerste dat ze daar een vergissing begaan.
Anders is het me een groot raadsel.
Je vermeldt dat je max 1 maand in Belgiê verblijft (per jaar? of bedoel je hiermee 1 maand als aaneengesloten periode? Wat telt is het TOTAAL aan dagen verblijf = al of niet minder dan 183).Ik heb een weduwepensioen. mijn Man was van Belgie. ik betaal in alle 2 landen belastingen. en die dubbele nationaliteit is dat ik de belgische nationaliteit bezit en de nationaliteit van het land XXX. ik ben wel NOOIT langer dan 6 maanden aan een stuk in Belgie. max 1 maand. Ik heb een hoofdverblijfplaats op alle 2 adressen. ik verblijf op alle 2 adressen +- evenveel.
Het is perfect mogelijk dat iemand in 2 landen gedomiciliëerd wordt.Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
U kan gezien dubbele nationaliteit WEL twee paspoorten hebben, maar GEEN twee IK... dan is er een verlopen of niet binnengebracht.
Dus als men u natrekt in het rijksregister komt u eruit met een valabel Belgisch adres .... en dient u ook in België te gaan kiezen?
Juist daarom om die problemen te vermijden betaal ik mijn ziekteverzekering in alle 2 de landen zodat ik in alle 2 de landen zonder porbleem naar de dokter kan gaan. ik verblijf wel NOOIT dan 2 maanden aan een stuk in 1 van beide landen. dus maximum 60-75 dagen, (meestal is het maar een maand maar om toch een reserve te hebben) in belgie aan een stuk en eveneens in Duitsland. vroeger reed ik met een belgische nummerplaat maar omdat ik juist dezelfde problemen kreeg in Duitsland heb ik ze op een Duitse gezet en nu heb ik dezelfde porblemen hier? moet ik dan alle 2 maanden van nummerplaat veranderen ?Je vermeldt dat je max 1 maand in Belgiê verblijft (per jaar? of bedoel je hiermee 1 maand als aaneengesloten periode? Wat telt is het TOTAAL aan dagen verblijf = al of niet minder dan 183).Ik heb een weduwepensioen. mijn Man was van Belgie. ik betaal in alle 2 landen belastingen. en die dubbele nationaliteit is dat ik de belgische nationaliteit bezit en de nationaliteit van het land XXX. ik ben wel NOOIT langer dan 6 maanden aan een stuk in Belgie. max 1 maand. Ik heb een hoofdverblijfplaats op alle 2 adressen. ik verblijf op alle 2 adressen +- evenveel.
Ik mankeert iets in je uitleg : als je minder dan 6 maand per jaar in België verblijft én je verblijft eveneens minder dan 6 maand per jaar in Duitsland (je vermeldt dat het verblijf in beide landen evenveel is) dan kom je nooit op 12 maand? Of moet bij de in totaal niet 12 maanden in beide landen nog een vakantieperiode in een ander land gevoegd worden?
Inzake sociale zekerheid zit je zowiezo met een probleem. Met de recente Europese regels kan die maar in één land verschuldigd zijn.
Bijkomstig heb je een probleem bij hospitalisatie of bijvoorbeeld tandartsbezoek. Als je hoofdverblijfplaats België zou zijn (wat mij niet lijkt te kloppen omdat je per jaar minder dan 6 maand in België verblijft) dan kan je enkel voor plotselinge feiten naar een Duits hospitaal gaan, als je bijvoorbeeld voor een routinecheck naar de tandarts zou gaan dan zal de Belgische mutualiteit (met terugwerkende kracht als ze dit zal begrijpen) je tussen komst voor de Duitse behandeling weigeren. Een identiek probleem bestaat bij opname in een hospitaal waar je enkel de in Duitsland betaalde medische kost kan door de Belgische mutualiteit ten laste nemen als ofwel die opname het gevolg is van een plotseling feit (bijvoorbeeld als een Duitse arts je doorverwijst voor een scan naar een Duits hospitaal dan heb je een probleem). Je kan dit probleem van niet tussenkomst enkel voorkomen door voor niet plotselinge medische problemen telkenmale in België expliciet de toelating te vragen om in Duitsland die medische tussenkomst te krijgen.
Voor je probleem met de inschrijving van je auto dien je enkel na te kijken of je kan bewijzen (telefoonrekeningen, gas- en electriciteitsrekeningen, restaurantafrekeningen, parkeerboetes, kortom alles wat je in Duitsland zou betalen en waar je een bewijs van hebt) dat je méér dan 6 maand (voor minstens 183 dagen per jaar kunnen bewijzen) in Duitsland verblijft.
Als je dit kan bewijzen dan dien je wel je inschrijving in België te laten schrappen en eveneens je aansluiting bij de Belgische mutualiteit en dien je alles in Duitsland te nemen.
Je riskeert voor een serie financiële problemen te komen staan als je er niet voor zorgt dat je in één land ingeschreven wordt met een hoofdverblijfplaats (alleszins voor de tussenkomst medische kosten, ook voor de Belgische verkeersbelasting).
De Belgische oplossing voor dit probleem is (voor hen) eenvoudig: als je in België bent met je wagen dan dien je een Belgische nummerplaat aan te brengen op die wagen (en natuurlijk Belgische rijtaks betalen!). Wat er op je wagen als nummerplaat hangt in het buitenland dat is hun probleem niet.Juist daarom om die problemen te vermijden betaal ik mijn ziekteverzekering in alle 2 de landen zodat ik in alle 2 de landen zonder porbleem naar de dokter kan gaan. ik verblijf wel NOOIT dan 2 maanden aan een stuk in 1 van beide landen. dus maximum 60-75 dagen, (meestal is het maar een maand maar om toch een reserve te hebben) in belgie aan een stuk en eveneens in Duitsland. vroeger reed ik met een belgische nummerplaat maar omdat ik juist dezelfde problemen kreeg in Duitsland heb ik ze op een Duitse gezet en nu heb ik dezelfde porblemen hier? moet ik dan alle 2 maanden van nummerplaat veranderen ?Het is perfect mogelijk dat iemand in 2 landen gedomiciliëerd wordt.Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
Ik heb de situatie meegemaakt van een in Italië residerende vrouw (gehuwd met een Italiaan met residentie eveneens in Italië, op hetzelfde Italiaans adres) die een Belgische IK diende te gaan afhalen op de lokale Belgische bevolkingsdienst.
Wat was er gebeurd? Jaarlijks komt dit koppel tijdens de zomermaanden naar België en betrekken ze hier een woning die ze in eigendom hebben.
Een paar jaren terug stuurde de Belgische nicht van deze Italiaanse residerende haar naar het gemeentebestuur om er zich 'aan te melden' omdat ze langer dan 4 maand (in een aaneengesloten periode) in België zouden verblijven.
Onze clevere gemeentelijke ambtenaar maakte zich al te vlug af van deze melding door betrokkene in te schrijven op het adres van de Belgische woning. Ze begrepen natuurlijk niet wat de werkelijke reden was van het bezoek van de wijkagent (die kwam vaststellen of ze effectief op dat Belgische adres woonde, wat natuurlijk het geval was omdat ze hier een paar maanden verbleven). Had die wijkagent haar gevraagd wat de bedoeling was dan was het nooit zo ver gekomen, niemand stelde zich de vraag waarom de Italiaanse echtgenoot die hier ook aanwezig was dan niet ingeschreven diende te zijn in België. Maar logisch redeneren dat is veel ambtenaren onbekend.
Het gevolg was dat ze een jaar later natuurlijk een aanslagbiljet voor aangifte in de personenbelasting kreeg (in tegenstelling tot de normale aangifte niet-verblijfhouder).
Gedurende meerdere jaren weigerde het diensthoofd van de betrokken bevolkingsdienst haar uit te schrijven, het was deze dame die de fout maakte bij de start. Het was pas toen ik het 4de jaar met haar (voor de vierde keer, elk jaar deed ze een poging tot schrapping) meeging en toevallig dat diensthoofd bezet was met het oplossen van een ander geknoei van één van haar ondergeschikten dat een andere ambtenaar de schrapping doorvoerde.
Gelukkig voor deze dame aanvaarde de Belgische belastingscontrole mijn bij de aangifte in de personenbelasting gestoken verklaring dat er een fout gebeurde bij het lokale gemeentebestuur en dat zij géén Belgisch rijksinwoner was!
Dus als je bedoelt dat je geen 2 IK (gelijktijdig van 2 landen) MAG hebben dan volledig akkoord. Maar dat het KAN dat is bewezen.
MVG.