Auto op Buitenlands Kenteken ( 2 verblijfadressen)

Jan132
Topic Starter
Berichten: 13

Re: Auto op Buitenlands Kenteken ( 2 verblijfadressen)

#16 , 29 jun 2012 14:31

Ik heb een weduwepensioen. mijn Man was van Belgie. ik betaal in alle 2 landen belastingen. en die dubbele nationaliteit is dat ik de belgische nationaliteit bezit en de nationaliteit van het land XXX. ik ben wel NOOIT langer dan 6 maanden aan een stuk in Belgie. max 1 maand. Ik heb een hoofdverblijfplaats op alle 2 adressen. ik verblijf op alle 2 adressen +- evenveel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#17 , 29 jun 2012 18:47

Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
U kan gezien dubbele nationaliteit WEL twee paspoorten hebben, maar GEEN twee IK... dan is er een verlopen of niet binnengebracht.
U bent dus gedomicilieerd in België.
Dus als men u natrekt in het rijksregister komt u eruit met een valabel Belgisch adres .... en dient u ook in België te gaan kiezen?

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#18 , 29 jun 2012 19:29

In één van de twee landen moet dat dan toch een niet-verblijfhoudersbelasting zijn?
Volledig gedomicileerd in twee landen simultaan klopt niet!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Jan132
Topic Starter
Berichten: 13

#19 , 29 jun 2012 20:19

In dit verband zijn er 2 elementen cruciaal.

1. Waar is je hoofdverblijfplaats?
2. (in feite bevestigt dit punt 1.) Verblijf je minder dan 6 maand per jaar in België?

En dit laatste punt zou moeten bevestigd worden door het feit in welk land je sociale zekerheidsbijdragen betaalt? Tenzij je gepensioneerde bent natuurlijk, maar dan speelt het land waar je belast wordt op je pensioen (als dit een Belgisch pensioen is en bijkomstig als dit geen ambtenarenpensioen is want dan kan je enkel de Belgische taxatie ontlopen als je de nationaliteit aangenomen hebt van je woonstland - en hier is niet duidelijk wat die dubbele nationaliteit werkelijk inhoudt of is dit een misverstand).

Waarom behoudt je die Belgische identiteitskaart?

Waneer ik ging trouwen met mijn man 12 jaar geleden, verkreeg ik automatisch de Belgische nationaliteit. in alle Belgische officiele documenten weten ze dat ik een dubelle nationaliteit heb. ik heb dus een belgisch ID met nationaliteit: Belg en het Id van land XXX met nationaliteit: XXX ik vond dit ook zeer raar want in de meeste landen moet je 1 nationaliteit opgeven om een tweede te kunnen krijgen. Ik heb dit uitdrukkelijk gevraagd en ze zeiden dat het niet nodig was, en dat in het systeem staat dat ik een dubelle nationaliteit heb.

Jan132
Topic Starter
Berichten: 13

#20 , 29 jun 2012 20:24

Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
U kan gezien dubbele nationaliteit WEL twee paspoorten hebben, maar GEEN twee IK... dan is er een verlopen of niet binnengebracht.
U bent dus gedomicilieerd in België.
Dus als men u natrekt in het rijksregister komt u eruit met een valabel Belgisch adres .... en dient u ook in België te gaan kiezen?
Als men mij natrekt sta ik in het systeem als een persoon met dubelle nationaliteit. zo hebben ze het mij op het politiebureau gezegd. alle 2 ID zijn geldig nog maar net een nieuwe Belgische gaan halen en een jaar geleden mijn nieuwe ID van land XXX gekregen. het staat ook op mijn brief dat ik van de deurwaarde heb gekregen. Naam, Voornaam, NATIONALITEIT: Belg en XXX, ik ben gedomicileerd in belgie en in land XXX. het zijn alle 2 officieele verblijfplaatsen. ik moet ook in Land XXX gaan kiezen , daar mijn sociale zekerheid en mijn Ziekteverzekering betalen idem in belgie. ik weet dat het gecompliceerd id maar hopelijk zal u kunnen uitmaken wat ik bedoel.

mvg

Jan132
Topic Starter
Berichten: 13

#21 , 29 jun 2012 20:25

In één van de twee landen moet dat dan toch een niet-verblijfhoudersbelasting zijn?
Volledig gedomicileerd in twee landen simultaan klopt niet!
Toch wel. ik heb een volledige verblijfplaats in Belgie, moet hier ook gaan stemmen , sociale zekerheid betalen en ziekteverzekering idem in land XXX

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#22 , 29 jun 2012 20:41

Dan klopt er echt iets niet. U zegt dat beide landen in de EU zijn. Wel dan moet u bijv. slechts in één land sociale zekerheid en ziekteverzekering betalen. Indien het andere land een van de nieuwere lidstaten is dan vermoed ik ten eerste dat ze daar een vergissing begaan.
Anders is het me een groot raadsel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan132
Topic Starter
Berichten: 13

#23 , 29 jun 2012 20:48

Dan klopt er echt iets niet. U zegt dat beide landen in de EU zijn. Wel dan moet u bijv. slechts in één land sociale zekerheid en ziekteverzekering betalen. Indien het andere land een van de nieuwere lidstaten is dan vermoed ik ten eerste dat ze daar een vergissing begaan.
Anders is het me een groot raadsel.
Het land XXX is Duitsland.... ze hebben me gezgd dat ik het daar niet moet betalen maar dan als ik daar naar de dokter moet voor een operatie ofzo moet ik eerst alles Cash betalen en daarna zou het hier in Belgie verrekend worden daarvoor betaal ik het in alle 2 de landen. juist voor de gemakelijkheid.. zo veel geld is het nu ook weer niet met dat ik een weduwe ben. waneer mijn man wel voor een duitse nationaliteit wou gaan hebben ze hem gezegd dat hij zijn belgische moet opgeven, Dat hebben ze hier in Belgieniet gedaan en na nadere inlichtingen blijkt het allemaal in orde te zijn met de nationaliteiten maar niet met de auto...

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#24 , 29 jun 2012 23:12

Ik heb een weduwepensioen. mijn Man was van Belgie. ik betaal in alle 2 landen belastingen. en die dubbele nationaliteit is dat ik de belgische nationaliteit bezit en de nationaliteit van het land XXX. ik ben wel NOOIT langer dan 6 maanden aan een stuk in Belgie. max 1 maand. Ik heb een hoofdverblijfplaats op alle 2 adressen. ik verblijf op alle 2 adressen +- evenveel.
Je vermeldt dat je max 1 maand in Belgiê verblijft (per jaar? of bedoel je hiermee 1 maand als aaneengesloten periode? Wat telt is het TOTAAL aan dagen verblijf = al of niet minder dan 183).

Ik mankeert iets in je uitleg : als je minder dan 6 maand per jaar in België verblijft én je verblijft eveneens minder dan 6 maand per jaar in Duitsland (je vermeldt dat het verblijf in beide landen evenveel is) dan kom je nooit op 12 maand? Of moet bij de in totaal niet 12 maanden in beide landen nog een vakantieperiode in een ander land gevoegd worden?

Inzake sociale zekerheid zit je zowiezo met een probleem. Met de recente Europese regels kan die maar in één land verschuldigd zijn.

Bijkomstig heb je een probleem bij hospitalisatie of bijvoorbeeld tandartsbezoek. Als je hoofdverblijfplaats België zou zijn (wat mij niet lijkt te kloppen omdat je per jaar minder dan 6 maand in België verblijft) dan kan je enkel voor plotselinge feiten naar een Duits hospitaal gaan, als je bijvoorbeeld voor een routinecheck naar de tandarts zou gaan dan zal de Belgische mutualiteit (met terugwerkende kracht als ze dit zal begrijpen) je tussen komst voor de Duitse behandeling weigeren. Een identiek probleem bestaat bij opname in een hospitaal waar je enkel de in Duitsland betaalde medische kost kan door de Belgische mutualiteit ten laste nemen als ofwel die opname het gevolg is van een plotseling feit (bijvoorbeeld als een Duitse arts je doorverwijst voor een scan naar een Duits hospitaal dan heb je een probleem). Je kan dit probleem van niet tussenkomst enkel voorkomen door voor niet plotselinge medische problemen telkenmale in België expliciet de toelating te vragen om in Duitsland die medische tussenkomst te krijgen.

Voor je probleem met de inschrijving van je auto dien je enkel na te kijken of je kan bewijzen (telefoonrekeningen, gas- en electriciteitsrekeningen, restaurantafrekeningen, parkeerboetes, kortom alles wat je in Duitsland zou betalen en waar je een bewijs van hebt) dat je méér dan 6 maand (voor minstens 183 dagen per jaar kunnen bewijzen) in Duitsland verblijft.

Als je dit kan bewijzen dan dien je wel je inschrijving in België te laten schrappen en eveneens je aansluiting bij de Belgische mutualiteit en dien je alles in Duitsland te nemen.

Je riskeert voor een serie financiële problemen te komen staan als je er niet voor zorgt dat je in één land ingeschreven wordt met een hoofdverblijfplaats (alleszins voor de tussenkomst medische kosten, ook voor de Belgische verkeersbelasting).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#25 , 29 jun 2012 23:34

Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
U kan gezien dubbele nationaliteit WEL twee paspoorten hebben, maar GEEN twee IK... dan is er een verlopen of niet binnengebracht.
U bent dus gedomicilieerd in België.
Dus als men u natrekt in het rijksregister komt u eruit met een valabel Belgisch adres .... en dient u ook in België te gaan kiezen?
Het is perfect mogelijk dat iemand in 2 landen gedomiciliëerd wordt.

Ik heb de situatie meegemaakt van een in Italië residerende vrouw (gehuwd met een Italiaan met residentie eveneens in Italië, op hetzelfde Italiaans adres) die een Belgische IK diende te gaan afhalen op de lokale Belgische bevolkingsdienst.

Wat was er gebeurd? Jaarlijks komt dit koppel tijdens de zomermaanden naar België en betrekken ze hier een woning die ze in eigendom hebben.

Een paar jaren terug stuurde de Belgische nicht van deze Italiaanse residerende haar naar het gemeentebestuur om er zich 'aan te melden' omdat ze langer dan 4 maand (in een aaneengesloten periode) in België zouden verblijven.

Onze clevere gemeentelijke ambtenaar maakte zich al te vlug af van deze melding door betrokkene in te schrijven op het adres van de Belgische woning. Ze begrepen natuurlijk niet wat de werkelijke reden was van het bezoek van de wijkagent (die kwam vaststellen of ze effectief op dat Belgische adres woonde, wat natuurlijk het geval was omdat ze hier een paar maanden verbleven). Had die wijkagent haar gevraagd wat de bedoeling was dan was het nooit zo ver gekomen, niemand stelde zich de vraag waarom de Italiaanse echtgenoot die hier ook aanwezig was dan niet ingeschreven diende te zijn in België. Maar logisch redeneren dat is veel ambtenaren onbekend.

Het gevolg was dat ze een jaar later natuurlijk een aanslagbiljet voor aangifte in de personenbelasting kreeg (in tegenstelling tot de normale aangifte niet-verblijfhouder).

Gedurende meerdere jaren weigerde het diensthoofd van de betrokken bevolkingsdienst haar uit te schrijven, het was deze dame die de fout maakte bij de start. Het was pas toen ik het 4de jaar met haar (voor de vierde keer, elk jaar deed ze een poging tot schrapping) meeging en toevallig dat diensthoofd bezet was met het oplossen van een ander geknoei van één van haar ondergeschikten dat een andere ambtenaar de schrapping doorvoerde.

Gelukkig voor deze dame aanvaarde de Belgische belastingscontrole mijn bij de aangifte in de personenbelasting gestoken verklaring dat er een fout gebeurde bij het lokale gemeentebestuur en dat zij géén Belgisch rijksinwoner was!

Dus als je bedoelt dat je geen 2 IK (gelijktijdig van 2 landen) MAG hebben dan volledig akkoord. Maar dat het KAN dat is bewezen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jan132
Topic Starter
Berichten: 13

#26 , 30 jun 2012 00:10

Ik heb een weduwepensioen. mijn Man was van Belgie. ik betaal in alle 2 landen belastingen. en die dubbele nationaliteit is dat ik de belgische nationaliteit bezit en de nationaliteit van het land XXX. ik ben wel NOOIT langer dan 6 maanden aan een stuk in Belgie. max 1 maand. Ik heb een hoofdverblijfplaats op alle 2 adressen. ik verblijf op alle 2 adressen +- evenveel.
Je vermeldt dat je max 1 maand in Belgiê verblijft (per jaar? of bedoel je hiermee 1 maand als aaneengesloten periode? Wat telt is het TOTAAL aan dagen verblijf = al of niet minder dan 183).

Ik mankeert iets in je uitleg : als je minder dan 6 maand per jaar in België verblijft én je verblijft eveneens minder dan 6 maand per jaar in Duitsland (je vermeldt dat het verblijf in beide landen evenveel is) dan kom je nooit op 12 maand? Of moet bij de in totaal niet 12 maanden in beide landen nog een vakantieperiode in een ander land gevoegd worden?

Inzake sociale zekerheid zit je zowiezo met een probleem. Met de recente Europese regels kan die maar in één land verschuldigd zijn.

Bijkomstig heb je een probleem bij hospitalisatie of bijvoorbeeld tandartsbezoek. Als je hoofdverblijfplaats België zou zijn (wat mij niet lijkt te kloppen omdat je per jaar minder dan 6 maand in België verblijft) dan kan je enkel voor plotselinge feiten naar een Duits hospitaal gaan, als je bijvoorbeeld voor een routinecheck naar de tandarts zou gaan dan zal de Belgische mutualiteit (met terugwerkende kracht als ze dit zal begrijpen) je tussen komst voor de Duitse behandeling weigeren. Een identiek probleem bestaat bij opname in een hospitaal waar je enkel de in Duitsland betaalde medische kost kan door de Belgische mutualiteit ten laste nemen als ofwel die opname het gevolg is van een plotseling feit (bijvoorbeeld als een Duitse arts je doorverwijst voor een scan naar een Duits hospitaal dan heb je een probleem). Je kan dit probleem van niet tussenkomst enkel voorkomen door voor niet plotselinge medische problemen telkenmale in België expliciet de toelating te vragen om in Duitsland die medische tussenkomst te krijgen.

Voor je probleem met de inschrijving van je auto dien je enkel na te kijken of je kan bewijzen (telefoonrekeningen, gas- en electriciteitsrekeningen, restaurantafrekeningen, parkeerboetes, kortom alles wat je in Duitsland zou betalen en waar je een bewijs van hebt) dat je méér dan 6 maand (voor minstens 183 dagen per jaar kunnen bewijzen) in Duitsland verblijft.

Als je dit kan bewijzen dan dien je wel je inschrijving in België te laten schrappen en eveneens je aansluiting bij de Belgische mutualiteit en dien je alles in Duitsland te nemen.

Je riskeert voor een serie financiële problemen te komen staan als je er niet voor zorgt dat je in één land ingeschreven wordt met een hoofdverblijfplaats (alleszins voor de tussenkomst medische kosten, ook voor de Belgische verkeersbelasting).
Juist daarom om die problemen te vermijden betaal ik mijn ziekteverzekering in alle 2 de landen zodat ik in alle 2 de landen zonder porbleem naar de dokter kan gaan. ik verblijf wel NOOIT dan 2 maanden aan een stuk in 1 van beide landen. dus maximum 60-75 dagen, (meestal is het maar een maand maar om toch een reserve te hebben) in belgie aan een stuk en eveneens in Duitsland. vroeger reed ik met een belgische nummerplaat maar omdat ik juist dezelfde problemen kreeg in Duitsland heb ik ze op een Duitse gezet en nu heb ik dezelfde porblemen hier? moet ik dan alle 2 maanden van nummerplaat veranderen ?

MVG.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#27 , 10 jul 2012 16:59

Klopt OFWEL hebt u een identiteitskaart van het ander EU land ofwel een van België.
U kan gezien dubbele nationaliteit WEL twee paspoorten hebben, maar GEEN twee IK... dan is er een verlopen of niet binnengebracht.
U bent dus gedomicilieerd in België.
Dus als men u natrekt in het rijksregister komt u eruit met een valabel Belgisch adres .... en dient u ook in België te gaan kiezen?
Het is perfect mogelijk dat iemand in 2 landen gedomiciliëerd wordt.

Ik heb de situatie meegemaakt van een in Italië residerende vrouw (gehuwd met een Italiaan met residentie eveneens in Italië, op hetzelfde Italiaans adres) die een Belgische IK diende te gaan afhalen op de lokale Belgische bevolkingsdienst.

Wat was er gebeurd? Jaarlijks komt dit koppel tijdens de zomermaanden naar België en betrekken ze hier een woning die ze in eigendom hebben.

Een paar jaren terug stuurde de Belgische nicht van deze Italiaanse residerende haar naar het gemeentebestuur om er zich 'aan te melden' omdat ze langer dan 4 maand (in een aaneengesloten periode) in België zouden verblijven.

Onze clevere gemeentelijke ambtenaar maakte zich al te vlug af van deze melding door betrokkene in te schrijven op het adres van de Belgische woning. Ze begrepen natuurlijk niet wat de werkelijke reden was van het bezoek van de wijkagent (die kwam vaststellen of ze effectief op dat Belgische adres woonde, wat natuurlijk het geval was omdat ze hier een paar maanden verbleven). Had die wijkagent haar gevraagd wat de bedoeling was dan was het nooit zo ver gekomen, niemand stelde zich de vraag waarom de Italiaanse echtgenoot die hier ook aanwezig was dan niet ingeschreven diende te zijn in België. Maar logisch redeneren dat is veel ambtenaren onbekend.

Het gevolg was dat ze een jaar later natuurlijk een aanslagbiljet voor aangifte in de personenbelasting kreeg (in tegenstelling tot de normale aangifte niet-verblijfhouder).

Gedurende meerdere jaren weigerde het diensthoofd van de betrokken bevolkingsdienst haar uit te schrijven, het was deze dame die de fout maakte bij de start. Het was pas toen ik het 4de jaar met haar (voor de vierde keer, elk jaar deed ze een poging tot schrapping) meeging en toevallig dat diensthoofd bezet was met het oplossen van een ander geknoei van één van haar ondergeschikten dat een andere ambtenaar de schrapping doorvoerde.

Gelukkig voor deze dame aanvaarde de Belgische belastingscontrole mijn bij de aangifte in de personenbelasting gestoken verklaring dat er een fout gebeurde bij het lokale gemeentebestuur en dat zij géén Belgisch rijksinwoner was!

Dus als je bedoelt dat je geen 2 IK (gelijktijdig van 2 landen) MAG hebben dan volledig akkoord. Maar dat het KAN dat is bewezen.
Juist daarom om die problemen te vermijden betaal ik mijn ziekteverzekering in alle 2 de landen zodat ik in alle 2 de landen zonder porbleem naar de dokter kan gaan. ik verblijf wel NOOIT dan 2 maanden aan een stuk in 1 van beide landen. dus maximum 60-75 dagen, (meestal is het maar een maand maar om toch een reserve te hebben) in belgie aan een stuk en eveneens in Duitsland. vroeger reed ik met een belgische nummerplaat maar omdat ik juist dezelfde problemen kreeg in Duitsland heb ik ze op een Duitse gezet en nu heb ik dezelfde porblemen hier? moet ik dan alle 2 maanden van nummerplaat veranderen ?

MVG.
De Belgische oplossing voor dit probleem is (voor hen) eenvoudig: als je in België bent met je wagen dan dien je een Belgische nummerplaat aan te brengen op die wagen (en natuurlijk Belgische rijtaks betalen!). Wat er op je wagen als nummerplaat hangt in het buitenland dat is hun probleem niet.

Ditzelfde heb ik eens meegemaakt met een Duitse bedrijfsleider die met een Belgische gehuwd was en dus ook zijn domicilie in België had (identiek aan jouw probleem, maar in de andere richting). Die Duitser reed met zijn in Duitsland ingeschreven wagen (had daar ook een adres) in België en werd verplicht door de Belgische politie van binnen België een Belgische nummerplaat aan te brengen. Concreet betekende dit elke vrijdagavond bij het binnenrijden van België een Belgische nummerplaat aanbrengen en maandagmorgen voor het buitenrijden van België een Duitse nummerplaat aanbrengen!

Je zit evenwel met een enorm probleem met je ziekteverzekering omdat een Europese richtlijn van de laatste jaren verplicht dat je enkel in één land kan genieten van medische tussenkomsten!!! Zoals vermeld werd riskeer je met een probleem te zitten als één van beide landen je situatie met terugwerkende kracht (!!! = terugbetaling van alle genoten tussenkomsten in één van de beide landen) zal controleren.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#28 , 10 jul 2012 18:27

Inderdaad zoals @gebruiker aangeeft .... er is een inschrijving gebeurd in België...
Betrokkene zal dan in één land alle documenten bekomen en in ander land (gemeentebelasting 2de verblijf) moeten betalen.
Zij heeft dan wel recht op een Belgische IK maar voor een persoon verblijvende in het buitenland

Wat de auto betreft .... ik dacht dat een attest BTW en een aangifte wegenbelasting voldoende was.... dus zonder inschrijving van voertuig. Dat is mij toch enkele jaren geleden door een diensthoofd belastingen gezegd... dus geen inschrijving maar wel gebruik veelvuldig van Belgisch wegennet.
In principe mag men als Belg in België niet met een buitenlands voertuig rijden ...MOET het voertuig dus hier ingeschreven zijn. Indien een nier Belg in belgië woont langer dan
maanden ( ingeschreven) dan zal deze ook zijn voertuig in België moeten invoeren en laten inschrijven
PS met welk rijbewijs wordt er gereden een Duits of een Belgisch ...... daar kan ik al van zeggen dat men het rijbewijs gewoon kan laten registreren in het andere land waar men woont (domicilie). Als het daar dan gestolen wordt kan men in zijn gemeente een ander rijbewijs bekomen... anders kan men terug naar België...het zijn tenslotte Europese RB.


Regelgeving ( omzendbrief)
07.07.2010 17:30:14

De Belg die zijn hoofdverblijfplaats naar het buitenland overbrengt, moet dat, ten laatste de dag vóór zijn vertrek, aangeven bij de gemeente waar hij is ingeschreven. De gemeente gaat vervolgens over tot de afvoering van het bevolkingsregister.

De identiteitskaart wordt beschouwd als vervallen bij de afvoering van ambtswege. In dit geval annuleert degemeente de identiteitskaart op de datum van de gemeentelijke beslissing van afvoering van ambtswege(annulatiecode 04.).Bij vertrek naar het buitenland, blijft de identiteitskaart nog geldig vanaf datum van afvoering voor hetbuitenland in de bevolkingsregisters tot de geldigheidsdatum die is vermeld op de identiteitskaart. De informatiedat de identiteitskaart geldig blijft tot de geldigheidsdatum, die is vermeld op de kaart, blijft opgenomen in hetRegister van de identiteitskaarten.

De Belg, die zijn vertrek naar het buitenland komt melden bij zijn Belgische gemeente van beheer, overhandigt zijn elektronische identiteitskaart aan de gemeentelijke ambtenaar, die enkel in de "chip" van de identiteitskaart in de zone adresverandering de code 00992 (= vertrek naar het buitenland) aanbrengt. In het Register van de Identiteitskaarten wordt geen enkele bijwerking gedaan. De annulatiecode 03 ( = vertrek naar het buitenland) wordt niet meer gebruikt en is niet meer toegankelijk voor de gemeentebesturen vanaf 1 september 2008.

Bij een eventuele terugkeer van een Belg naar België blijft de elektronische identiteitskaart eveneens geldig tot de einddatum die is vermeld op zijn identiteitskaart. Bij zijn (weder)inschrijving in een Belgische gemeente wordt dan het nieuwe adres bijgewerkt op de "chip" van de identiteitskaart.

Bovendien hebben de Belgen die in het buitenland verblijven, de mogelijkheid hun inschrijving bij de diplomatieke of consulaire post waarvan hun verblijfplaats afhangt, te vragen.

Hoewel het algemene principe van afvoering voor de Belgische onderdanen die in het buitenland verblijven vastgelegd is, bepaalt de reglementering evenwel dat bepaalde categorieën van personen beschouwd worden als tijdelijk afwezig in hun Belgische gemeente van inschrijving (artikel 18 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister). Het gaat hoofdzakelijk om het militair en burgerpersoneel van de strijdkrachten die in het buitenland gedetacheerd zijn, het personeel van de diplomatieke en consulaire posten evenals de leden van de coöperatie met de ontwikkelingslanden.

Ten slotte wordt de procedure voor de uitreiking van een identiteitskaart van Belg in het buitenland bepaald in de wet van 26 juni 2002 inzake consulaire bevolkingsregisters en identiteitskaarten en valt zij onder de bevoegdheid van de FOD Buitenlandse Zaken. Er wordt een identiteitskaart uitgereikt aan de Belgen die de volle leeftijd van 12 jaar bereikt hebben en die zich voorafgaandelijk hebben laten inschrijven in het bevolkingsregister van de consulaire post onder wiens bevoegdheid zij vallen.

verder

http://www.itprofessional.be/nieuws/103 ... uitenland/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”