We zouden niet de gewone vitrinekasten meenemen. Die zijn inderdaad een beetje gedemodeerd ondertussen en dat is niet de grootste kost.
Onze handelszaak is een apotheek (dat schept misschien wat duidelijkheid). Het is vooral de grote ladeblok die we zouden willen meenemen (die lange schuiven waar de geneesmiddelen inzitten), omdat ze hier gemakkelijk andere frontjes kunnen opzetten, hetgeen meteen een nieuwe look geeft. Dit kost nagenoeg niks in vergelijking met de aankoop van een hele nieuwe blok.
Om jullie een idee te geven. We hebben nog geen 3 jaar geleden 130.000€ betaald voor de inrichting en uitrusting bij de overname. Omdat de overnameprijs wettelijk vastgelegd is in een KB, is dit destijds zo geschat geweest door een expert. Het gaat dus echt niet over zomaar een habbekrats. Voor dat geld zou ik toch op zijn minst die blokken mogen meenemen zonder het hele interieur te moeten verbouwen?
Omdat je met de vestigingswet op apotheken zit, mag er in het pand geen nieuwe apotheek gevestigd worden. Ik kan mij niet inbeelden dat een andere handelaar nog veel zal kunnen aanvangen met een apotheekinterieur. Dus zal het sowieso uitgebroken worden. Dan moeten ze toch ook de muren herbezetten en de vloer opnieuw aanleggen? Volgens mijn boekhouder ben ik wel in mijn recht, maar kan het in extremis een zaak voor de vrederechter worden om mijn gelijk te behalen. En daar heb ik eerlijk gezegd dan ook niet veel zin in...
Bestaat er dan echt geen rechtspraak voor zo'n materie? Ik begrijp natuurlijk dat het uiteindelijk neerkomt op de discussie wat behoort tot het pand (hun eigendom) en wat tot het interieur (mijn eigendom), maar dat lijkt mij hier vrij duidelijk...
De eigenaars vragen mij nu om te laten weten wat ik met de kasten wil doen. Ik wil ze meenemen natuurlijk, maar ik wil niet voor de kosten opdraaien die daaraan verbonden zijn volgens hen. Ik weet het niet meer hoor