Ik heb van mijn bank wel bevestiging gekregen dat domiciliering in orde was en actief.Bij domiciliëring kan het tot 6 maanden duren tot deze in orde is. Je weet dit meestal doordat de facturen geen betalingsopdracht meer hebben. Tot dan dien je gewoon de facturen te betalen.
Een domiciliëring is ook een enkel een toelating aan de schuldeiser om rechtstreeks bij de bank te factureren, die dan automatisch de betaling uitvoert. Dit wil niet zeggen dat de schuldeiser hier gebruik van moet maken, dus het is altijd mogelijk dat je nog facturen ontvangt die je zelf moet betalen.
Er is totaal niets voordelig aan een domiciliering vvor de schuldenaar. Zeker niet als je in het rood staat op de bank (waar je dus aanzienlijk intrest op betaald) bvb met een zgn. kredietlijn. Domicilieringen worden gemiddeld 2 tot 3 weken uitgevoerd voor de uiteindelijke limiet van de betalingstermijn van de facturen. Als er grotere bedragen tussen zitten en alle maandelijkse facturen samen gerekend kan dat te vroeg debiteren van je rekening wel iets oplopen op langere termijn. Een ander groot nadeel van een domiciliering is dat als het saldo op je rekening niet voldoende is op het ogenblik zelf je dit wel wat aan administratieve kosten kan bezorgen. Dit kan echter wel van de bank "afgekocht" worden door een speciale rekening. Het enigste voordeel is dat het je wat kopzorgen en opvolging bespaart.Voor iedereen voordelig, voor de schuldeiser zelfs dubbel.
Zoals ik hierboven reeds gesteld hebt en door jou bevestigd word is IMHO het enige voordeel van een domiciliering het gerust gemoed. In de meeste gevallen hoeft een domiciliering geen 6m te duren. Dat is ronduit onjuist wat Turaki op dat gebied beweert. Een maand is gebruikelijk. 14 dagen gaat ook met wat druk uit te oefenen. Jou treft niet de minste schuld in dit geval, wat politiekers hierin te zien hebben begrijp ik ook wel niet. Tenzij je bedoelt dat ze maar moesten zorgen dat de verantwoordelijkheden beter wettelijk dienden bepaald te worden indien zoals in jouw geval een domiciliering misloopt.Bij deze is dan iedereen gewaarschuwd dat domiciliëring een onbetrouwbaar financieel instrument is waarbij de consument het steeds gedaan heeft als er iets misloopt.
Zelfs sneller dan dat, en zonder druk uit te oefenen (1 week om juist te zijn). Maar een domiciliëring moet verwerkt worden door zowel het bedrijf, als de bank, en dit kan soms lang duren. In voorgaand voorbeeld waar dit binnen de week in orde was, heeft het bedrijf in kwestie gewaarschuwd dat het tot 6 maanden kon duren voor deze actief was, dus dat zeer goed de ontvangen facturen moesten gecontroleerd worden. En 6 maanden is inderdaad enorm lang om dit in orde te brengen, en dan ook eerder de spreekwoordelijke uitzondering. Maar om te stellen dat wat ik beweer daarom ronduit onjuist is? Gaat toch een beetje ver.In de meeste gevallen hoeft een domiciliering geen 6m te duren. Dat is ronduit onjuist wat Turaki op dat gebied beweert. Een maand is gebruikelijk. 14 dagen gaat ook met wat druk uit te oefenen.
Eerder een verschil tussen theorie en praktijk dan.En 6 maanden is inderdaad enorm lang om dit in orde te brengen, en dan ook eerder de spreekwoordelijke uitzondering. Maar om te stellen dat wat ik beweer daarom ronduit onjuist is? Gaat toch een beetje ver.
Begrijp ik niet, want van de enkele "verplichte" domicilieringen die ik nog heb krijg ik toch ook nog de papieren faktuur. Ik zie dus niet in hoe het ontvangen van een factuur kan betekenen dat een domiciliering niet uitgevoerd zou worden of dat die niet "rond" is. Trouwens het ontvangen van de factuur is een goed signaal om jezelf ervan te overtuigen dat er op de dag van de domiciliering voldoende saldo op de rekening is. De datum dat de domiciliering uitgevoerd (aangeboden) zal worden staat trouwens op de factuur.Indien er wel papieren facturen werden verstuurd kon TS er uiteraard vanuit gaan dat de domiciliëring nog niet op punt stond. In dit geval lijkt het mij voldoende dat er facturen werden opgestuurd ter betaling.