bankdomiciliering

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

bankdomiciliering

#1 , 23 aug 2012 16:50

Bij mijn overstap naar een andere energieleverancier werd er bij mijn bank een domiciliering aangevraagd voor de betaling van de facturen. Enkele maanden geleden ontving ik vanwege mijn bank een kennisgeving van activering van die domiciliëring. Ik was enkele maanden niet aanwezig op mijn thuisadres en nu blijkt dat de energieleverancier de facturen niet heeft aangeboden aan mijn bank. Gevolg verschillende facturen niet betaald, boetes...

Nu leggen de energieleverancier en de bank de schuld bij elkaar.
Nochtans heb ik bevestiging van een actieve domiciliëring.
In de bevestiging staat bovendien vermeld dat de domiciliering door de energieleverancier zelf bij mijn bank werd aangevraagd (ik had daar voorafaandelijk akkoord voor verleend).

Wie moet nu de gevolgen dragen? Wat kan ik doen (wil uit principe de bijkomende kosten wegens niet-betaling niet betalen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 24 aug 2012 02:57

Vreemde zaak, normaal gesproken bent U in orde. Er moet volgens mij toch een regeling te treffen zijn met uw energieleverancier.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Turaki

#3 , 24 aug 2012 08:07

Bij domiciliëring kan het tot 6 maanden duren tot deze in orde is. Je weet dit meestal doordat de facturen geen betalingsopdracht meer hebben. Tot dan dien je gewoon de facturen te betalen.

Een domiciliëring is ook een enkel een toelating aan de schuldeiser om rechtstreeks bij de bank te factureren, die dan automatisch de betaling uitvoert. Dit wil niet zeggen dat de schuldeiser hier gebruik van moet maken, dus het is altijd mogelijk dat je nog facturen ontvangt die je zelf moet betalen.

Reclame

roharro
Topic Starter

#4 , 24 aug 2012 14:16

Bij domiciliëring kan het tot 6 maanden duren tot deze in orde is. Je weet dit meestal doordat de facturen geen betalingsopdracht meer hebben. Tot dan dien je gewoon de facturen te betalen.

Een domiciliëring is ook een enkel een toelating aan de schuldeiser om rechtstreeks bij de bank te factureren, die dan automatisch de betaling uitvoert. Dit wil niet zeggen dat de schuldeiser hier gebruik van moet maken, dus het is altijd mogelijk dat je nog facturen ontvangt die je zelf moet betalen.
Ik heb van mijn bank wel bevestiging gekregen dat domiciliering in orde was en actief.
Wat is het nut van een domiciliering indien de schuldeiser eender wat kan doen???? De schuldeiser drong zelf aan op domiciliering. Hij heeft ze trouwens ZELF AANGEVRAAGD omdat hij voorkeur gaf aan die betalingswijze (na mijn toestemming).

Bon. Weeral België, met zijn politici met hun kop vol sperma ipv hersenen.

De verloedering van onze wetgeving (één van de krammikelste in de EU - B is kampioen van de ingebrekestellingen door de Europese Commissie) gaat dus verder.....

Turaki

#5 , 24 aug 2012 14:23

Wat is het nut van een domiciliering indien de schuldeiser eender wat kan doen????
Domiciliëring is goedkoper voor zowel de bank als de schuldeiser, en makkelijker en zekerder voor schuldenaar en schuldeiser. Voor iedereen voordelig, voor de schuldeiser zelfs dubbel.

basejumper

#6 , 24 aug 2012 21:51

"Bon. Weeral België, met zijn politici met hun kop vol sperma ipv hersenen."

Roharro

wat hebben politici nu te maken met een contractueel gegeven tussen een klant en zijn energiemaatschappij?
Alles altijd op politici steken is poujadistisch en weinig correct.

Ik was enkele maanden niet aanwezig op mijn thuisadres :

Als ik voor enige tijd niet bereikbaar ben zorg ik ervoor dat mijn post ofwel wordt doorgestuurd ofwel wordt nagekeken door een vertrouweling.
Je kan via PC Banking en Zoomit ook nakijken of er facturen betaalbaar zijn, en als je 6 maand geen debitering merkt van nutsbedrijven kan je je ook vragen stellen.

Het is de fout van ofwel de bank ofwel de leverancier : wat simpele redenering...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro
Topic Starter

#7 , 24 aug 2012 22:53

En ik die dacht dat men met een domiciliëring nu net gerust kon zijn dat de rekeningen (mits voldoende geld op rekening) correct worden betaald...
Niet dus.....eerder een lottospel: wordt er betaald of wordt er niet betaald, wie zal het zeggen, rara. Tja, dan kan ik beter al mijn domiciliëringen opzeggen, als ik toch moet controleren op nalatigheden van anderen.
En ja mijn post werd nagestuurd....maar nu net omdat ik voor die energieleverancier een domiciliering heb krijg ik daar geen rekeningen van toegestuurd (enkel 1 maal per jaar een afrekening)...bijgevolg kunnen ze ook niet worden nagestuurd.

Bij deze is dan iedereen gewaarschuwd dat domiciliëring een onbetrouwbaar financieel instrument is waarbij de consument het steeds gedaan heeft als er iets misloopt.

JohnD

#8 , 24 aug 2012 23:26

Voor iedereen voordelig, voor de schuldeiser zelfs dubbel.
Er is totaal niets voordelig aan een domiciliering vvor de schuldenaar. Zeker niet als je in het rood staat op de bank (waar je dus aanzienlijk intrest op betaald) bvb met een zgn. kredietlijn. Domicilieringen worden gemiddeld 2 tot 3 weken uitgevoerd voor de uiteindelijke limiet van de betalingstermijn van de facturen. Als er grotere bedragen tussen zitten en alle maandelijkse facturen samen gerekend kan dat te vroeg debiteren van je rekening wel iets oplopen op langere termijn. Een ander groot nadeel van een domiciliering is dat als het saldo op je rekening niet voldoende is op het ogenblik zelf je dit wel wat aan administratieve kosten kan bezorgen. Dit kan echter wel van de bank "afgekocht" worden door een speciale rekening. Het enigste voordeel is dat het je wat kopzorgen en opvolging bespaart.
Laatst gewijzigd door JohnD op 24 aug 2012 23:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#9 , 24 aug 2012 23:36

Bij deze is dan iedereen gewaarschuwd dat domiciliëring een onbetrouwbaar financieel instrument is waarbij de consument het steeds gedaan heeft als er iets misloopt.
Zoals ik hierboven reeds gesteld hebt en door jou bevestigd word is IMHO het enige voordeel van een domiciliering het gerust gemoed. In de meeste gevallen hoeft een domiciliering geen 6m te duren. Dat is ronduit onjuist wat Turaki op dat gebied beweert. Een maand is gebruikelijk. 14 dagen gaat ook met wat druk uit te oefenen. Jou treft niet de minste schuld in dit geval, wat politiekers hierin te zien hebben begrijp ik ook wel niet. Tenzij je bedoelt dat ze maar moesten zorgen dat de verantwoordelijkheden beter wettelijk dienden bepaald te worden indien zoals in jouw geval een domiciliering misloopt.

Turaki

#10 , 24 aug 2012 23:45

In de meeste gevallen hoeft een domiciliering geen 6m te duren. Dat is ronduit onjuist wat Turaki op dat gebied beweert. Een maand is gebruikelijk. 14 dagen gaat ook met wat druk uit te oefenen.
Zelfs sneller dan dat, en zonder druk uit te oefenen (1 week om juist te zijn). Maar een domiciliëring moet verwerkt worden door zowel het bedrijf, als de bank, en dit kan soms lang duren. In voorgaand voorbeeld waar dit binnen de week in orde was, heeft het bedrijf in kwestie gewaarschuwd dat het tot 6 maanden kon duren voor deze actief was, dus dat zeer goed de ontvangen facturen moesten gecontroleerd worden. En 6 maanden is inderdaad enorm lang om dit in orde te brengen, en dan ook eerder de spreekwoordelijke uitzondering. Maar om te stellen dat wat ik beweer daarom ronduit onjuist is? Gaat toch een beetje ver.

VDG2

#11 , 24 aug 2012 23:50

Schulden zijn haalbaar niet draagbaar. Als er een akkoord is om via domiciliëring te betalen ligt de verantwoordelijkheid bij niet aanbieding, mijn inziens, bij de firma.

Dit terzijde, werden er papieren facturen opgestuurd ook of gewoon niks ontvangen? Indien er wel papieren facturen werden verstuurd kon TS er uiteraard vanuit gaan dat de domiciliëring nog niet op punt stond. In dit geval lijkt het mij voldoende dat er facturen werden opgestuurd ter betaling.

JohnD

#12 , 25 aug 2012 00:06

En 6 maanden is inderdaad enorm lang om dit in orde te brengen, en dan ook eerder de spreekwoordelijke uitzondering. Maar om te stellen dat wat ik beweer daarom ronduit onjuist is? Gaat toch een beetje ver.
Eerder een verschil tussen theorie en praktijk dan.

JohnD

#13 , 25 aug 2012 00:13

Indien er wel papieren facturen werden verstuurd kon TS er uiteraard vanuit gaan dat de domiciliëring nog niet op punt stond. In dit geval lijkt het mij voldoende dat er facturen werden opgestuurd ter betaling.
Begrijp ik niet, want van de enkele "verplichte" domicilieringen die ik nog heb krijg ik toch ook nog de papieren faktuur. Ik zie dus niet in hoe het ontvangen van een factuur kan betekenen dat een domiciliering niet uitgevoerd zou worden of dat die niet "rond" is. Trouwens het ontvangen van de factuur is een goed signaal om jezelf ervan te overtuigen dat er op de dag van de domiciliering voldoende saldo op de rekening is. De datum dat de domiciliering uitgevoerd (aangeboden) zal worden staat trouwens op de factuur.

Turaki

#14 , 25 aug 2012 00:17

Je krijgt normaal altijd een afrekening, en als je deze nog zelf moet betalen hangt hier een vooraf ingevuld overschrijvingsformulier aan. Indien betaald via domiciliëring, zal dus inderdaad de aanbiedingsdatum hierop staan.

VDG2

#15 , 25 aug 2012 00:20

Op de factuur staat dan meestal "dit bedrag zal vanaf (datum) aangeboden worden bij uw financiële instelling", informatief dus. Althans zo is het bij mijn energieleverancier.

Als je een "gewone" factuur ontvangt daarentegen zou je moeten weten dat er iets niet pluis is met de domiciliëring. Vraag is dus of TS een factuur, met overschrijving ontvangen heeft of niet.

Terug naar “Bank & Beurs”