Na-isolatie weigeren

Ve-ke
Topic Starter

Na-isolatie weigeren

#1 , 15 okt 2012 16:49

We hebben een bouwaanvraag ingediend voor het renoveren van onze OB. Bij deze renovatie hoort ook het na-isoleren van de gevel. Ons huis werd jaren geleden gebouwd op de perceelsgrens met daarbij aan de linkerkant een wachtgevel. Jammer genoeg heeft de buurman jaren geleden niet moeten bouwen tegen deze gevel, waardoor wij nu met een wachtgevel opgescheept zitten terwijl er tussen ons huis en dat van de buurman slechts 2m afstand ligt.
Nu hebben onze buren klacht ingediend omdat we 14cm gevelplaten en isolatiemateriaal zullen toevoegen aan onze gevel, waardoor we automatisch op hun 'grond' terechtkomen.
Stedenbouw heeft onze plannen goedgekeurd, maar houdt wel rekening met de klacht van de buren, waardoor we dus geen buitenisolatie kunnen aanbrengen. We hadden gehoord dat met gevelisolatie niet kon weigeren als men max 14cm zou innemen, maar dat gemeentes deze vaak gewoon automatisch verwerpen om discussies te vermijden. Een alternatief is dat we toch met de buren tot compromis komen, maar dat zit er absoluut niet in. We hebben nu 30 dagen de tijd om hierop te reageren of ons neer te leggen bij hun besluit, wat we zeker niet van plan zijn.

- Op welke wet heeft stedenbouw zich gebaseerd om onze isolatieaanvraag te verwerpen en hoe kunnen we hiertegen in beroep gaan?
- Kan de buurman onze aanvraag inderdaad tegenwerken? Of gaat het hier om algemeen subjectief advies van de gemeente?
- Mochten we toch de toelating krijgen van de gemeente, dan moeten we hun tuin betreden om de werken te laten doorgaan. Kunnen ze ons de toelating weigeren? Zo ja, Wat kunnen we hiertegen doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2012 18:33

.... het element dat u om de grond van uw buur wil bouwen misschien?
U usurpeert tenslotte 14 cm grond over een lengte van X meter.
Was het niet beter geweest dat u eerst met uw buur had gepraat?

bartvdv

#3 , 15 okt 2012 18:49

Als ik mij niet vergis, dan gaat die 14 cm over het overhangen over het openbaar domein. Niet over privégrond. Dus een voorgevel over een voetpad.

Reclame

Franciscus

#4 , 15 okt 2012 18:56

er staat onze buren en hun grond
en.... ik had mijn bril op 8_) zie maar

mava105

#5 , 15 okt 2012 20:02

Die 14 cm misschien overkopen van de buur?

bartvdv

#6 , 15 okt 2012 20:58

@Franciscus: dat was een opmerking op de post van Ve-Ke. Niet op jouw bericht. Hetzelfde geldt voor het aanbrengen van 'crepi'. Die mag ook verder komen.

Terug naar “Andere”