welke grond

MarkiZN

Re: welke grond

#16 , 07 nov 2012 16:22

sorry maar zelfvoorzienend zijn en enkel maar een tent, yurt en een woonwagen neerpoten lijkt mij een onmogelijke zaak. Geen (afvalwater)zuivering, geen regenwaterrecuperatie , geen eigen elektriciteit opwekken, .... en het is niet omdat jij vindt dat een huis een visuele vervuiling is en een woonwagen niet (je kan een huis ook perfect onttrekken aan het zicht) dat dat een feit is. Het lijkt dat jij eerder een plek zoekt om permanent te kamperen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stefbloom

#17 , 07 nov 2012 19:06

U zegt dus, het KAN niet maar het kan wel eigenlijk, ik begrijp het.
bedankt voor de informatie en uw tijd maar die sites had ik eigenlijk al gelezen. Er staat niet echt bij vermeld wat precies de voorwaarden voorzien in de verschillende wetgevingen zijn voor het inrichten van zo'n terrein. Voor een tijdelijk terrein is de toestemming van de burgemeester nodig maar voor een residentieel op privé grond?
Ik las dat onvergund bij elke woning 1 woonwagen mag staan, die niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Ik betwijfel of, als ik een bouwgrond aankoop, zonder huis erop dus... ik één of meerdere woonwagens kan stallen. Daarvoor is dus een vergunning nodig. Ik weet niet of er gemeentes met een soepeler beleid zijn maar hier ten noorden van Antwerpen maak ik geen schijn van kans om die vergund te krijgen denk ik.

@MarkiZin
Ik heb eigenlijk nooit gezegd dat ik de ambitie had om zelfvoorzienend te zijn, dat was iemand anders. Iemand zei zelfvoorzienend te willen zijn maar had electriciteit nodig en kreeg toen de volle laag. Maar het is wel mooi meegenomen als het kan. Op het dak van mijn woonwagen komen zeker zonnepanelen en het terrein dat ik voor ogen heb leent zich perfect voor afvalwaterzuivering. Regenwater zal ik niet recupereren maar er is een grote natuurlijke vijver en ik heb reeds een offerte voor een boring tot aan drinkbaar water.
Het is niet zo dat ik zo reageer enkel omdat IK een huis een visuele vervuiling vind. Dat staat toch in de wet, dat is toch de reden dat het agrarisch gebied zoveel mogelijk open gehouden wordt en er daar niet zomaar huizen gebouwd mogen worden. Ik heb ook niet beweerd dat een huis niet aan het zicht onttrokken kan worden. Ik beweer gewoon dat het gemakkelijker gaat met een woonwagen, dat is alles.
En inderdaad ik zoek eigenlijk een plek om permanent te kamperen. Dat heeft u slim gezien.

Xastheron

#18 , 08 nov 2012 08:28

Ik las dat onvergund bij elke woning 1 woonwagen mag staan, die niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Ik betwijfel of, als ik een bouwgrond aankoop, zonder huis erop dus... ik één of meerdere woonwagens kan stallen. Daarvoor is dus een vergunning nodig. Ik weet niet of er gemeentes met een soepeler beleid zijn maar hier ten noorden van Antwerpen maak ik geen schijn van kans om die vergund te krijgen denk ik.
Ommuur uw terrein, maak een "afdak op palen" dat de schijn opwekt dat er een huis staat, zorg dat de brievenbus net voor uw muren staat (dan kan de postbode ook al niets vaststellen) en indien er een bevoegd instantie komt controleren zegt u dat u ofwel niet kan tellen (meer dan 1 woonwagen, maar mijn ouders hebben zelf mij onderwezen en ik herinner me uit de tijd van de drie musketiers dat alles = 1 is...) of dat de familie op bezoek is? :twisted:

In België is, naar mijn bescheiden mening, de enige makkelijk haalbare manier om een dergelijke levensstijl uit te bouwen een semi-sedentair bestaan, waarbij u regelmatig van terrein naar terrein verhuist en dit telkens voor het vervallen van een bepaalde termijn waarna u dus blootgesteld staat aan vervolging/uitdrijving.

Heb ooit nog zo'n verhaal gehoord over een man met een woonboot, die moest telkens net voor de 6-maandenperiode verstreek, zorgen dat hij ergens anders een dokplaats had. Hij dreef het zelfs zo ver dat hij ook van landen wisselde (België, Nederland, Duitsland, Frankrijk), waardoor hij nergens een gekende verblijfplaats had. Na verloop van tijd is hij eens op het werk "opgepikt" (door gewapend interventieteam) omdat het omzeilen van het vastleggen van een vast referentieadres het kleinste van zijn misdaden was...

Reclame

Stefbloom

#19 , 08 nov 2012 09:17

Om een terrein te ommuren en een afdak op palen te zetten, heb ik ook een vergunning nodig. Als je een huis zet, moet dat voldoen aan bepaalde voorwaarden. Ik probeer net een manier te zoeken om de wet niet te hoeven omzeilen of om op de vlucht te moeten gaan.
Ik denk niet dat ik hier een antwoord ga vinden en probeer het nog eens langs de weg van de ruimtelijke ordening.

Het zou gewoon heel jammer zijn als ik een grond koop, me er thuis voel en dan, 20 jaar later, als er een nieuwe buurman komt, die mijn woonwijze niet goedkeurt, opeens weg zou moeten. Ik denk dat de enige manier is, een grote grond met een heel klein minimum huisje, een goede omheining, alles vergund en dan mijn woonwagen in de tuin, samen met 'bezoekers'.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#20 , 08 nov 2012 10:39

Het is niet zo dat ik zo reageer enkel omdat IK een huis een visuele vervuiling vind. Dat staat toch in de wet, dat is toch de reden dat het agrarisch gebied zoveel mogelijk open gehouden wordt en er daar niet zomaar huizen gebouwd mogen worden.
Nee, heeft niks met visuele vervuiling te maken. Landbouwgrond dient om gewassen op te verbouwen of vee te houden. Als er een huis/tent/woonwagen/kartonnen doos/... op staat kan er op die plaats niet aan landbouw gedaan worden. Enige uitzondering die gemaakt wordt is de woonplaats van de landbouwer zelf en/of de infrastructuur om aan landbouw te doen, nadat men heeft aangetoond dat landbouw zijn hoofdinkomen vertegenwoordigt.

Stefbloom

#21 , 08 nov 2012 14:28

Ok, dat begrijp ik. Het gaat om een stuk grond in agrarisch gebied, dat te nat is om aan landbouw te doen. Het is twee hectaren groot en als ik er niet mag wonen, komen er twee paarden te staan. Dat is perfect legaal maar kan je toch bezwaarlijk landbouw of veeteelt noemen.

freelance

#22 , 09 nov 2012 01:44

Ok, dat begrijp ik. Het gaat om een stuk grond in agrarisch gebied, dat te nat is om aan landbouw te doen. Het is twee hectaren groot en als ik er niet mag wonen, komen er twee paarden te staan. Dat is perfect legaal maar kan je toch bezwaarlijk landbouw of veeteelt noemen.
2 paarden op weiland = landbouw.
Als je naar Stedenbouw gaat ( wat erg nuttig kan zijn ) , dan zien we je hier nog dikwijls terug ... :lol:
Als er één instantie is die uitblinkt in onduidelijkheden dan zijn zij het .De wetten zijn er , maar de toepassing :?:
Mischien kun je beter naar Landbouw gaan . Je zou er versteld van staan van wat zoal mogelijk is .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance

#23 , 09 nov 2012 01:48

Het is niet zo dat ik zo reageer enkel omdat IK een huis een visuele vervuiling vind. Dat staat toch in de wet, dat is toch de reden dat het agrarisch gebied zoveel mogelijk open gehouden wordt en er daar niet zomaar huizen gebouwd mogen worden.
Nee, heeft niks met visuele vervuiling te maken. Landbouwgrond dient om gewassen op te verbouwen of vee te houden. Als er een huis/tent/woonwagen/kartonnen doos/... op staat kan er op die plaats niet aan landbouw gedaan worden. Enige uitzondering die gemaakt wordt is de woonplaats van de landbouwer zelf en/of de infrastructuur om aan landbouw te doen, nadat men heeft aangetoond dat landbouw zijn hoofdinkomen vertegenwoordigt.
En wat dan met zonevreemde woningen in landbouwgebied ? Vlaanderen staat er vol mee .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Lanox

#24 , 09 nov 2012 23:42

De vraag is hoe die er zijn gekomen. Je hebt altijd woningen van ex-landbouwers en woningen die nog dateren van voordat er enige lijn zat in het ruimtelijke ordening beleid.

Rubend

#25 , 25 sep 2013 15:44

Al eens gedacht aan een "resource based economy"? Letterlijk vertaald: een op grondstoffen gebaseerde economie. Kort gezegd is dat een maatschappij/gemeenschap/economie waar begrippen als geld, overheid, facturen, betalen, advocaten, e.d. niet bestaan. Als je dat combineert met permacultuur, dan ben je al heel wat verder. Ik zou zoiets willen opstarten, maar dan heb ik, raar maar waar, geld nodig. Of een hoeve of een grote lap grond. Dat alles kan volledig zelfvoorzienend: zonnepanelen, evt windmolen, regenwaterrecuperatie.
Zoiets hebben ze daar in Brussel nog nooit eerder gezien.
Ter info: met permacultuur heb je geen kunstmest of pesticiden nodig.
Meer info vind je hieronder (Engels):
Over permacultuur: http://tegenlicht.vpro.nl/nieuws/2012/a ... awton.html
Over Resource based economy: http://www.onecommunityglobal.org/ Dat is een Amerikaans intiatief die al heel ver gevorderd is.
Hier ook een video over een recource based economy:

https://www.youtube.com/watch?v=KphWsnhZ4Ag" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#26 , 25 sep 2013 15:56

Zoiets hebben ze daar in Brussel nog nooit eerder gezien.
Tuurlijk niet, maar ze zullen wel belastingen komen innen in uw persoonlijk "Utopia".
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Rubend

#27 , 25 sep 2013 16:18

Hoezo belastingen? Als er geen inkomen is, zijn er ook geen belastingen te betalen. Denk ik toch. Voor alle zekerheid ga ik toch even informeren bij een notaris en een boekhouder.
En Roharro, waarom denk je dat dit "Utopia" is? Vooraleer je het "Utopia" noemt, zou ik toch eerst even grondig informeren, mocht dit nog niet gebeurd zijn.
Het kan wel degelijk, maar dan moet de gemeenschap groot genoeg zijn.

roharro

#28 , 25 sep 2013 16:22

Hoezo belastingen? Als er geen inkomen is, zijn er ook geen belastingen te betalen. Denk ik toch. Voor alle zekerheid ga ik toch even informeren bij een notaris en een boekhouder.
En Roharro, waarom denk je dat dit "Utopia" is? Vooraleer je het "Utopia" noemt, zou ik toch eerst even grondig informeren, mocht dit nog niet gebeurd zijn.
Het kan wel degelijk, maar dan moet de gemeenschap groot genoeg zijn.
Er zijn niet enkel belastingen te betalen op inkomsten. Er zijn nog vele andere belastingen en retributies, alleen al de lokale gemeentebelastingen, provinciebelastingen, enz...
In België moet u zich ook verplicht verzekeren tegen ziektekosten, enz, enz.
"Utopia" omdat u iets nastreeft dat in België onbereikbaar is. U zal moeten uitwijken naar een onbewoond eiland in Niemandsland.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox

#29 , 25 sep 2013 16:29

Dit topic mag stilaan naar praatcafé verhuizen.

@Rubend: Vind je dat zelf niet een beetje naïef? Geen inkomen = geen geld. Zonder geld mag je je gemeenschap uit de grond beginnen stampen vanuit het stenen tijdperk. Moderne technologie is immers niet gratis en past (volgens mij) niet in het beeld van resource based economy.
En nog over de grootte van de gemeenschap. Als je weet dat er maar zeer weinig landen effectief zelfbedruipend kunnen zijn als het nodig is, dan kan je je al een idee vormen van hoe groot die gemeenschap wel niet moet worden.

Terug naar “Kopen”