Ik las dat onvergund bij elke woning 1 woonwagen mag staan, die niet zichtbaar is vanaf de openbare weg. Ik betwijfel of, als ik een bouwgrond aankoop, zonder huis erop dus... ik één of meerdere woonwagens kan stallen. Daarvoor is dus een vergunning nodig. Ik weet niet of er gemeentes met een soepeler beleid zijn maar hier ten noorden van Antwerpen maak ik geen schijn van kans om die vergund te krijgen denk ik.
Ommuur uw terrein, maak een "afdak op palen" dat de schijn opwekt dat er een huis staat, zorg dat de brievenbus net voor uw muren staat (dan kan de postbode ook al niets vaststellen) en indien er een bevoegd instantie komt controleren zegt u dat u ofwel niet kan tellen (meer dan 1 woonwagen, maar mijn ouders hebben zelf mij onderwezen en ik herinner me uit de tijd van de drie musketiers dat alles = 1 is...) of dat de familie op bezoek is?
In België is, naar mijn bescheiden mening, de enige makkelijk haalbare manier om een dergelijke levensstijl uit te bouwen een semi-sedentair bestaan, waarbij u regelmatig van terrein naar terrein verhuist en dit telkens voor het vervallen van een bepaalde termijn waarna u dus blootgesteld staat aan vervolging/uitdrijving.
Heb ooit nog zo'n verhaal gehoord over een man met een woonboot, die moest telkens net voor de 6-maandenperiode verstreek, zorgen dat hij ergens anders een dokplaats had. Hij dreef het zelfs zo ver dat hij ook van landen wisselde (België, Nederland, Duitsland, Frankrijk), waardoor hij nergens een gekende verblijfplaats had. Na verloop van tijd is hij eens op het werk "opgepikt" (door gewapend interventieteam) omdat het omzeilen van het vastleggen van een vast referentieadres het kleinste van zijn misdaden was...