Verhaal begint bijna 1 jaar geleden met de aankondiging van een driedaags festival dat zou plaatsvinden in juli 2012 . In december 2011 stelt de vzw die het festival / de concerts organiseert de online ticketverkoop open. Early birds kopen nog aan een voordeling tarief, later worden de tickets duurder.
Ik koop mijn tickets in december 2011 via die website en krijg onmiddellijk de tickets in pdf-formaat.
In mei 2012 komt er een e-mail met slecht nieuws: de voorverkoop is slecht en de organisator ziet zich genoodzaakt alles af te gelasten. In diezelfde e-mail vraagt hij iedere klant die als tickets gekocht heeft om de rekening op te geven waarop de terugbetaling moet gebeuren, de terugbetaling zou volgen in juni 2012. Ik verstrek de gevraagde gegevens en wacht af. Na enkele weken -vrij snel- ontvang ik een creditfactuur voor de aangekochte tickets, het rekeningnummer voor de terugbetaling is daarop correct overgenomen. Alleen de betaling volgt niet.
Ik stuur mails in september en oktober om de organisator aan zijn belofte te herinneren, maar op de e-mails naar het officiele adres van de organisatie komt geen antwoord. Later verneem ik in de pers dat de organisator in oktober 2012 een nieuw muziekcafé geopend heeft (met ONS geld, denkt een mens al gauw) en eind oktober stuur ik een aangetekende brief naar het adres van de vzw om terugbetaling te vragen. En die is intussen ongeopend teruggekeerd.
Wat kan ik nog doen? Ben ik aan het eind van mijn latijn? De inzet is in mijn geval niet zo enorm groot, nog geen 100 euro, maar ik mijn kennissenkring heeft blijkbaar nog niemand een terugbetaling ontvangen, dus het kan potentieel om een grote groep gedupeerden gaan. Ter vergelijking, voorverkoop voor 2009 bedroeg volgens de organisatoren ongeveer 1700 kaarten voor elke dag (3 dagen).