terugbetaling concerttickets

voyageur
Topic Starter

terugbetaling concerttickets

#1 , 11 nov 2012 20:10

Verhaal begint bijna 1 jaar geleden met de aankondiging van een driedaags festival dat zou plaatsvinden in juli 2012 . In december 2011 stelt de vzw die het festival / de concerts organiseert de online ticketverkoop open. Early birds kopen nog aan een voordeling tarief, later worden de tickets duurder.
Ik koop mijn tickets in december 2011 via die website en krijg onmiddellijk de tickets in pdf-formaat.

In mei 2012 komt er een e-mail met slecht nieuws: de voorverkoop is slecht en de organisator ziet zich genoodzaakt alles af te gelasten. In diezelfde e-mail vraagt hij iedere klant die als tickets gekocht heeft om de rekening op te geven waarop de terugbetaling moet gebeuren, de terugbetaling zou volgen in juni 2012. Ik verstrek de gevraagde gegevens en wacht af. Na enkele weken -vrij snel- ontvang ik een creditfactuur voor de aangekochte tickets, het rekeningnummer voor de terugbetaling is daarop correct overgenomen. Alleen de betaling volgt niet.

Ik stuur mails in september en oktober om de organisator aan zijn belofte te herinneren, maar op de e-mails naar het officiele adres van de organisatie komt geen antwoord. Later verneem ik in de pers dat de organisator in oktober 2012 een nieuw muziekcafé geopend heeft (met ONS geld, denkt een mens al gauw) en eind oktober stuur ik een aangetekende brief naar het adres van de vzw om terugbetaling te vragen. En die is intussen ongeopend teruggekeerd.

Wat kan ik nog doen? Ben ik aan het eind van mijn latijn? De inzet is in mijn geval niet zo enorm groot, nog geen 100 euro, maar ik mijn kennissenkring heeft blijkbaar nog niemand een terugbetaling ontvangen, dus het kan potentieel om een grote groep gedupeerden gaan. Ter vergelijking, voorverkoop voor 2009 bedroeg volgens de organisatoren ongeveer 1700 kaarten voor elke dag (3 dagen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 nov 2012 08:12

‘Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.Art.1611.In elk geval moet de verkoper tot schadevergoeding veroordeeld worden, indien de koper schade lijdt doordat de levering niet op het bedongen tijdstip heeft plaatsgehad.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik koop mijn tickets in december 2011 via die website en krijg onmiddellijk de tickets in pdf-formaat‘ waardoor de koopovereenkomst gesloten is.

Geeft de verkoper geen afdoende en tijdig gevolg aan uw aanmaning terug te betalen(=ingebrekestelling) , dagvaard hem dan voor de rechter. Tot € 1860 is de vrederechter bevoegd. Raam een dagvaarding ruwweg op €100.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”