stalking - door je raam kijken

Loria
Topic Starter

stalking - door je raam kijken

#1 , 15 nov 2012 13:37

Ik zit met mijn bureau ( thuis) aan een raam in een straat waar geregeld een auto vertrekt, aankomt, waar mensen voorbij wandelen,.......( zoals elke straat dus)

Nu zei een buur van mij: ik zie jij altijd door je raam kijkt wanneer ik aankom, vertrek,.... de persoon gaat op zich excentriek gekleed en ik weet dat er nog mensen zijn die eens door het raam kijken wanneer zij voorbij loopt, uitstapt,....

Nu heeft die persoon me gewaarschuwd: ze wilt niet meer dat ik vanuit mijn eigen appartement door het raam kijk wanneer zij aankomt, vertrekt of voorbij wandelt.

We hebben in de appartementsvoordeur een kijkgat, naast de voordeur staat de wc. Het is al gebeurd dat zij in de gang voorbijliep en ze hoorde geluid in de wc. Ze zei nadien: jij was me door dat kijkgat aan het bespioneren. Ook wanneer zij met iemand praat in de gang voelt zij zich gestalkt. Ze gebruikt nu keer op keer het woord "stalking" en dreigt ermee naar de politie te stappen.

Dit mag op het eerste gezicht een belachelijk topic lijken, maar die vrouw heeft ondanks het feit dat ze een job kan houden duidelijk psychische moeilijkheden. Verder is er geen enkel contact met die persoon. Heb er geen GSM nummer van, geen email,....niets. Heb haar nog nooit ergens gevolgd.

Wat kan je hieraan doen? Ik vind het al straf dat iemand niet meer door zijn raam mag kijken of je bent al stalker.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 nov 2012 13:46

Maak u daar niet druk in, ze heeft geen poot om op te staan, ... geen bewijzen, ....

Loria
Topic Starter

#3 , 15 nov 2012 13:54

bedankt, dat dacht ik wel. Maar kan ik niet naar de politie stappen dat ik het beu ben dat ze mij afdreigt met woorden als stalking en ook andere mensen gaat vertellen dat ik een stalker ben.

Reclame

Lightning

#4 , 15 nov 2012 13:58

Door het raam naar buiten kijken als er iets opzichtig passeert is een natuurlijke reflex.
Als het over dezelfde dame gaat uit al uw overige onderwerpen, lijkt het eerder zij te zijn die zich schuldig maakt aan obsessief gedrag.

Loria
Topic Starter

#5 , 15 nov 2012 14:01

wel ze is al op een zekere leeftijd en gaat in minirok en hoge laarzen de straat door. Rijk verwend nest van thuis uit. nooit enige waarden gekend. Wat verstaat men juridisch gezien onder obsessief gedrag? wil wel weten hoe je dat verwoordt mocht er ooit iets van komen.

freelance

#6 , 15 nov 2012 18:15

Komt van het woord "obsessie " . Iemand die ( op een ziekelijke manier ) zich iets inbeeldt wat niet met de werkelijkheid overeenstemt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2012 18:36

Lasterlijk aantijgingen ....
Obsessief gedrag komt veel voor bij stalkers.
Zou toch al eens met wijkinspecteur of zijn wijk teamleider(hoofdinspecteur) gaan praten.
Een melding van het feit (registratie bij politie) kan ook al helpen. Dan moet de politie daar op reageren.

Loria
Topic Starter

#8 , 15 nov 2012 20:04

Dus iemand die schaars gekleed de straat op en af loopt en iedereen die herhaaldelijk door zijn raam kijkt beschuldigt van stalking, valt onder dit gedrag samen te vatten?

freelance

#9 , 15 nov 2012 21:16

Dat van dat schaars gekleed lopen , hebt u gezegd .
Maar het één hoeft niet noodzakelijk het ander uit te sluiten .... 8_)

Loria
Topic Starter

#10 , 15 nov 2012 21:42

het is iemand die geniet van die aandacht en ook aandacht van een klacht in te dienen, het slachtoffer uit te hangen bij de politie,...vindt ze vast wel aangenaam.

freelance

#11 , 15 nov 2012 22:27

Dergelijke personen kennen we allemaal wel . Is idd. obsessief gedrag .
U kunt ofwel : haar volledig negeren .
Bij herhaaldelijk lastig vallen , klacht indienen wegens stalking ( inderdaad ). Ook opgenomen gesprekken zijn wettelijk bruikbaar als bewijs .

Loria
Topic Starter

#12 , 16 nov 2012 13:54

heb nog een vraagje. De huisbaas vraagt of ik eens langs wil komen zodat we kunnen bespreken of we al dan niet klacht indienen. Als je die persoon googlet, vind je info terug over het feit dat zij binnen een sportclub meerdere malen geschorst is geweest wegens wangedrag.
Nu is mijn vraag: mag ik dit soort info die ik via google vindt gebruiken om mezelf te verdedigen? Ik weet: het heeft niets met de zaak hier te maken, maar het zegt wel veel over wie de persoon in kwestie is.

freelance

#13 , 16 nov 2012 14:05

De klacht die ingediend wordt , zal eventueel door de procureur , hetzij door een rechter beoordeeld worden over de schade die de klager geleden heeft , en moet kunnen bewijzen .
Elementen die met deze schade geen verband houden , zullen geweerd worden als zijnde niet ter zake doende.
Het zou al erg worden wanneer partijen gebruik maken van informatie die op het net gevonden wordt , om een tegenpartij in een kwaad daglicht te stellen ( als deze informatie niet direct verband houdt met de klacht zelf ) .
Dit zou zich tegen u kunnen keren , als zijnde lasterlijke aantijgingen . Denk ook aan de wetten op de privacy .

Lightning

#14 , 16 nov 2012 14:09

+ dat die informatie de indruk kan wekken dat TS wel degelijk bezig is met het volgen/natrekken van haar buurvrouw (min of meer de reden waarom er klacht wordt ingediend).

freelance

#15 , 16 nov 2012 14:21

Het natrekken en volgen van iemands gedrag via het internet , met de bedoeling daar een klacht op te baseren , kan dan op zijn beurt aanzien worden als stalking , wat de oorspronkelijke klacht geheel teniet kan doen .
( see you on another topic Lightning 8_) ) .

Terug naar “Privacy-bescherming”