Oproep : Alle tips en adviezen zijn welkom !!
Vandaag brief van Rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen - Afdeling Jeugdrechtbank afgehaald bij de post.
Maandag 19/11 moet ik reeds verschijnen.
Mijn ex-partner heeft het volgende verzoek ingedient :
Hij wilt zijn dochter elk weekend zien.
En regeling tot halen en terugbrengen : op een vaste locatie binnen een straal van 60km vertrekkende vanaf de school van de dochter.
In 2009 zijn wij gescheiden via EOT met co-ouderschap. Februari 2012 is zijn nieuwe relatie ten einde en trekt hij met een berg schulden richting kust, dicht bij zijn familie, zo'n 130 km verder en zet hij eenzijdig het co-ouderschap stop. In maart 2012 maak ik een addendum van onze EOT op waarin wij overeenkomen dat hij zijn dochter 3 weekends/4 mag zien, maar dat hij telkens zowel op vrijdag als op zondag zelf instaat voor het vervoer. Enkel tijdens de vakantieperiodes als de dochter lange tijd bij hem is, zal ik haar brengen en halen naar zee. Ik schrijf ook in de addendum dat in geval van fileproblemen of overuren ik op vrijdag stand-by sta om haar tijdig van school te halen en indien nodig haar tot op max. 60km zal wegbrengen. Hij heeft dit afgetekend voor akkoord. In september is hij zijn job en firmawagen kwijtgespeeld en zijn de discussies geescaleerd. Ik heb gezegd dat hij zelf moet instaan voor de gevolgen van zijn daden en dat ik alles wil behouden zoals in maart is afgesproken en dat wijzigingen enkel en alleen kunnen via de rechtbank. Met vandaag dus de dagvaarding als gevolg.
In het gelijkvormig afschrift stuurt hij zijn eisen door zonder enige vorm van motivatie en enkel en alleen het addendum van de EOT die ik heb opgesteld, we beiden hebben ondertekend, maar die nog niet bekrachtigt is geweest door de rechtbank...
Omdat ik maandag al moet verschijnen en het dossier in mijn ogen zal worden gesepponeerd heb ik nog geen advokaat gecontacteerd, maar hoe verloopt zo'n inleidende zitting. Gaat mijn ex daar ook bij aanwezig zijn of wordt ik enkel opgeroepen ?
Mag ik daar een aantal documenten al afgeven om het dossier te vervolledigen en zijn ongelijk aan te tonen ? Kan ik mij zelf verdedigen die eerste dag en vragen voor uitstel tot ik een advokaat heb kunnen contacteren ? Of geven ze me direct gelijk die eerste dag ?
Ik sta volledig recht in mijn schoenen en zowel hier op het juridisch forum als op het juridisch adviesbureau van test aankoop zeggen ze me dat ik niets hoef te vrezen. Ik heb dan ook geen zin om onnodig een advokaat te raadplegen en een paar 100 eur kwijt te zijn.
Wat kan ik het beste doen, zou graag de zaak gesepponeerd zien, zodat het mij niets kost en de kosten voor mijn ex ook beperkt blijven. Hij heeft nu reeds een waslijst met schulden en nog een aantal rechtzaken lopen op zijn kop.
Waarom hij dit doet ? Tja, zijn moeder zit hier vooral achter en zowel hij als zijn moeder hebben last van een vorm van Borderline en noch mijn ex als mijn ex schoonmoeder hebben geen geld meer. Met mij gaat het heel goed, woon opnieuw samen en vorm een nieuw samengesteld gezin en wij gaan wel verstandig met geld om... heb alleen geen zin in dit gedoe en geld te moeten uitgeven aan een advokaat, ik doe uiteindelijk niets fout...heb alleen maar gewijgerd van mijn dochter elk weekend af te geven (wil ze zelf af en toe ook wel zien in 't weekend om leuke dingen te doen) en heb gewijgerd om elk weekend op en af te rijden om mijn dochter halverwege uit te wisselen. Hij staat gemiddeld op vrijdag rond 16uur aan de schoolpoort, terwijl ik zelf moet werken tot 17:00uur...???
Enfin...what to do ???