Kennisgeving bij Gerechtsbrief - inleidingszitting

VESE
Topic Starter

Kennisgeving bij Gerechtsbrief - inleidingszitting

#1 , 16 nov 2012 16:42

Oproep : Alle tips en adviezen zijn welkom !!

Vandaag brief van Rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen - Afdeling Jeugdrechtbank afgehaald bij de post.
Maandag 19/11 moet ik reeds verschijnen.
Mijn ex-partner heeft het volgende verzoek ingedient :
Hij wilt zijn dochter elk weekend zien.
En regeling tot halen en terugbrengen : op een vaste locatie binnen een straal van 60km vertrekkende vanaf de school van de dochter.

In 2009 zijn wij gescheiden via EOT met co-ouderschap. Februari 2012 is zijn nieuwe relatie ten einde en trekt hij met een berg schulden richting kust, dicht bij zijn familie, zo'n 130 km verder en zet hij eenzijdig het co-ouderschap stop. In maart 2012 maak ik een addendum van onze EOT op waarin wij overeenkomen dat hij zijn dochter 3 weekends/4 mag zien, maar dat hij telkens zowel op vrijdag als op zondag zelf instaat voor het vervoer. Enkel tijdens de vakantieperiodes als de dochter lange tijd bij hem is, zal ik haar brengen en halen naar zee. Ik schrijf ook in de addendum dat in geval van fileproblemen of overuren ik op vrijdag stand-by sta om haar tijdig van school te halen en indien nodig haar tot op max. 60km zal wegbrengen. Hij heeft dit afgetekend voor akkoord. In september is hij zijn job en firmawagen kwijtgespeeld en zijn de discussies geescaleerd. Ik heb gezegd dat hij zelf moet instaan voor de gevolgen van zijn daden en dat ik alles wil behouden zoals in maart is afgesproken en dat wijzigingen enkel en alleen kunnen via de rechtbank. Met vandaag dus de dagvaarding als gevolg.

In het gelijkvormig afschrift stuurt hij zijn eisen door zonder enige vorm van motivatie en enkel en alleen het addendum van de EOT die ik heb opgesteld, we beiden hebben ondertekend, maar die nog niet bekrachtigt is geweest door de rechtbank...

Omdat ik maandag al moet verschijnen en het dossier in mijn ogen zal worden gesepponeerd heb ik nog geen advokaat gecontacteerd, maar hoe verloopt zo'n inleidende zitting. Gaat mijn ex daar ook bij aanwezig zijn of wordt ik enkel opgeroepen ?

Mag ik daar een aantal documenten al afgeven om het dossier te vervolledigen en zijn ongelijk aan te tonen ? Kan ik mij zelf verdedigen die eerste dag en vragen voor uitstel tot ik een advokaat heb kunnen contacteren ? Of geven ze me direct gelijk die eerste dag ?

Ik sta volledig recht in mijn schoenen en zowel hier op het juridisch forum als op het juridisch adviesbureau van test aankoop zeggen ze me dat ik niets hoef te vrezen. Ik heb dan ook geen zin om onnodig een advokaat te raadplegen en een paar 100 eur kwijt te zijn.

Wat kan ik het beste doen, zou graag de zaak gesepponeerd zien, zodat het mij niets kost en de kosten voor mijn ex ook beperkt blijven. Hij heeft nu reeds een waslijst met schulden en nog een aantal rechtzaken lopen op zijn kop.

Waarom hij dit doet ? Tja, zijn moeder zit hier vooral achter en zowel hij als zijn moeder hebben last van een vorm van Borderline en noch mijn ex als mijn ex schoonmoeder hebben geen geld meer. Met mij gaat het heel goed, woon opnieuw samen en vorm een nieuw samengesteld gezin en wij gaan wel verstandig met geld om... heb alleen geen zin in dit gedoe en geld te moeten uitgeven aan een advokaat, ik doe uiteindelijk niets fout...heb alleen maar gewijgerd van mijn dochter elk weekend af te geven (wil ze zelf af en toe ook wel zien in 't weekend om leuke dingen te doen) en heb gewijgerd om elk weekend op en af te rijden om mijn dochter halverwege uit te wisselen. Hij staat gemiddeld op vrijdag rond 16uur aan de schoolpoort, terwijl ik zelf moet werken tot 17:00uur...???

Enfin...what to do ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 17 nov 2012 15:14

Zelf een inleidende zitting mee gemaakt op de jeugdrechtbank, partijen kregen daar de kans hun grieven te uiten.
Echter discussie werd er niet gevoerd.
Wel werd er een datum geprikt voor een volgende zitting. (wellicht wikt de rechtbank hier de dringendheid..)
Handige documenten voor Personenrecht

j.demoor

#3 , 18 nov 2012 08:45

“Art.747.§ 1. De partijen kunnen op de INLEIDINGSZITTING en op elke latere zitting onderling conclusietermijnen afspreken. De rechter licht de partijen die conclusietermijnen wensen af te spreken in over de vroegste datum waarop een rechtsdag zou kunnen worden bepaald. De rechter neemt akte van de conclusietermijnen, bekrachtigt ze en bepaalt de rechtsdag overeenkomstig § 2, derde lid. De beschikking wordt in het proces-verbaal van de zitting vermeld. De griffier geeft de partijen en hun advocaten kennis van deze beschikking overeenkomstig § 2, vierde lid. § 2. Onverminderd de toepassing van de regels inzake het verstek, kunnen de partijen, afzonderlijk of gezamenlijk, in voorkomend geval in de gedinginleidende akte, aan de rechter en aan de andere partijen hun opmerkingen over de instaatstelling van de zaak bezorgen, uiterlijk binnen de maand na de inleidingszitting. Deze termijn kan door de rechter worden verkort ingeval dat noodzakelijk is of de partijen daarover overeenstemming hebben bereikt. Zij kunnen eveneens in onderlinge overeenstemming afwijken van deze instaatstelling van de zaak en om de verwijzing ervan naar de rol verzoeken en, als de omstandigheden het toelaten, om verdaging tot een bepaalde datum. Uiterlijk zes weken na de inleidingszitting, bepaalt de rechter het tijdsverloop van de rechtspleging, in voorkomend geval het akkoord van de partijen bekrachtigend of rekening houdend met de opmerkingen van de partijen. Afhankelijk van de datum van de pleitzitting, die, ingeval de conclusietermijnen door de rechter worden bepaald, uiterlijk drie maanden na de overlegging van de laatste conclusies plaatsvindt, bepaalt de rechter het aantal conclusies en de uiterste datum waarop de conclusies ter griffie moeten worden neergelegd en toegezonden aan de andere partij, alsmede de datum en het uur van de pleitzitting en de duur ervan...”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

‘Maandag 19/11 moet ik reeds verschijnen’

Op 19/11 dienen BEIDE partijen ter INLEIDINGSZITTING te verschijnen, in persoon of bij advocaat. Tenzij korte debatten (=art.735 Ger.W.) in de dagvaarding gevorderd zijn volgen conclusies pas later.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

VESE
Topic Starter

#4 , 19 nov 2012 14:16

Bedankt voor de tips !!! Inderdaad we moesten beiden samen verschijnen en kregen zelf de kans om ons standpunt te verdedigen. We hebben wel enorm lang moeten wachten omdat we geen van beiden een advocaat bij hadden.
Ik heb mij gisteren bezig gehouden met mijn dossier voor te bereiden gestaaft met bewijsmateriaal...mailwissels....
Heb dan ook het woord gevraagd en een situatieschets gemaakt adhv een tijdlijn. De jeugdrechter heeft tijdens zijn zitting zijn advies gegeven en heeft me over de volledige lijn gelijk gegeven. De rechter zelf gaat het dossier nog eens rustig nalezen (heeft de mijne toegevoegd) en het vonnis zal dan per post worden toegestuurd. Het was duidelijk dat communicatie tussen beide partijen niet meer mogelijk was en mijn ex was boos dat ik een dossier voorbereid had zonder dat hij dit wist en moest zijn best doen om zijn woede te beheersen en begon te liegen en te raaskallen tegen de rechter. Hopelijk stopt heel deze zever nu eindelijk !!! Ter info voor diegene die ooit in de zelfde situatie komen te zitten : een kind elk weekend bij één ouder toestaan, wordt nooit toegestaan ookal is de tegenpartij hiermee akkoord (maar ik was niet akkoord). Het is mijn ex-partner die eenzijdig heeft beslist om op 120km te gaan wonen, hij moet dan ook de gevolgen dragen van deze beslissing. Hij moet dus zelf instaan voor het vervoer heen en terug en ik sta uiteraard standby om de dochter op te halen indien het hem niet tijdig lukt. Zo kan hij zijn dochter bij mij thuis komen ophalen. Meneer, of de dochter nu bij de moeder of de vader in de auto zit, de dochter moet wel telkens de afstand overbruggen hé. En u bent zo ver gaan wonen. groetjes !!!

Terug naar “Echtscheiding”