klacht RB 1e aanleg

laura2010
Topic Starter

klacht RB 1e aanleg

#1 , 18 nov 2012 18:50

Mijn ex heeft op 8 juni 2012 klacht tegen mij neergelegd voor meineed, misbruik van vertrouwen, verduistering van gelden.
Ik ben reeds wettel gescheiden maar de vereffening/verdeling laat op zich wachten. Met deze klacht wil hij de zaak rekken en uitstellen.
Het gaat eigenlijk over een grote som geld die ik hem net voor hij het huis verliet contant gaf (weliswaar zonder bewijs - dom van mij) nu zegt hij deze nooit te hebben ontvangen en wil deze laten verrekenen in de vereffening/verdeling. Ik kan wel bewijzen dat ik deze gelden afhaalde. Op het momet ik hem deze gelden gegeven heb was er nog geen echtscheidingsprocedure lopende. Wij waren getrouwd zonder huwelijkscontract.
Ik ben nog niet opgeroepen door de gerechtelijk politie om mij hieromtrent te ondervragen, de klacht is ondertussen reeds 5 maanden geleden neergelegd.
Heeft er iemand hiermee ervaring?
Duurt het zo lang of zou het kunnen dat de klacht geseponeerd of niet ontvankelijk verklaard is door de gerechtelijke politie?
Thx voor jullie reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 18 nov 2012 21:08

Indien geen huwelijkscontract, en zo deze som geld afkomstig is uit uw looninkomsten, dan behoort deze tot het gemeenschappelijke vermogen.
Praktisch zou dit betekenen dat jullie ruzieën voor slechts de helft van deze som... zoals u zelf stelt gaat dit geruzie ervoor zorgen dat;
de procedure van verdeling en vereffening blijft rekken, en mogelijk terug naar de rechtbank gaat.
Aldus zouden jullie beiden worden gedwongen tot betaling van extra gerechtskosten, advocaatskosten en... notariskosten.
Wegen deze op tegen de helft van deze som? Of kunnen jullie onderling tot een vergelijk komen?

Wat denkt u dat een procureur zal beslissen indien; deze klacht idd over een som gaat die niet opweegt tegen de kosten van onderzoek, en
in de wetenschap dat geen der partijen ontegensprekelijk bewijs kan aanvoeren? De administratie loopt slechts zeer langzaam, maar
u zal vermoedelijk wel eerst gehoord worden door politie.

Mijn ervaring is dat gerechtelijke politie (via EcoFin), pas enig onderzoek WILT voeren wanneer deze som hoger is dan 250.000 euro...
en zelfs dan nog zijn er procureurs die verder onderzoek seponeren zonder enige rechtvaardiging...

Maar goed, u hebt de mogelijkheid om een financiëel onderzoek te eisen naar het reilen en zeilen van uw ex,
ofwel zal de notaris daar gevolg aan geven (hij is hiertoe gemachtigd, of zal jullie om volmachten verzoeken)
ofwel geeft hij zijn notarisstaat terug aan de rechtbank, en zal zij deze knoop doorhakken.
Handige documenten voor Personenrecht

laura2010
Topic Starter

#3 , 18 nov 2012 21:51

Bedankt Luc voor uw reactie!
Het betreft 1/3 van de door u vermelde som, waarvan hij de helft in contanten kreeg.
De notaris weet hier geen weg mee, waardoor mijn advokaat de 'zaak vereffening/verdeling' laat oproepen voor de RB (april 2013).
Ik begrijp dat er achterstand is bij de politie, en dat deze zaak geen prioriteit vraagt (zoals u zelf opmerkt: geen der partijen kan -jammergenoeg- ontegensprekelijk bewijs leveren), maar 5 maanden vind ik nu wel lang.
Zou ik hiervan op de hoogte gebracht worden? of dient mijn raadsman dit na te vragen?
Een bewijs van de klacht heb ik ook ontvangen via mijn raadman na aandrang omdat tegenpartij steeds 'dreigde' dat ze gingen klacht neerleggen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2012 23:02

Sedert 2001 bestaat de gerechtelijke politie niet.
Waar, bij welke politiedienst, heeft de ex-echtgenoot de klacht ingediend?
Het zijn de lokale politiediensten die als eerste lijn de PV opstellen en al naargelang PV direct doorsturen naar pdK of het via APO procedure verder zetten.
Laat uw advocaat bij het parket navragen hoever het met het dossier staat.
Mogelijk geseponeerd...?

laura2010
Topic Starter

#5 , 18 nov 2012 23:24

Ex heeft klacht neergelegd bij de procureur RB 1e aanleg, enfin via zijn raadsman.
Vind u ook niet dat 5 maanden lang duurt om ondervraagd te worden?
Alvast bedankt voor uw reactie Franciscus.

lucgescheiden

#6 , 18 nov 2012 23:28

Als ik het goed begrijp, wordt er door beide partijen en via twee verschillende wegen een onderzoek gevorderd.
In beide onderzoeken ontbreekt het echter aan ontegensprekelijke bewijskracht.

Persoonlijk denk ik dat de kans op 'terugvinden' alleen maar groeit wanneer de onderzoekers de zaak laten aanslepen.
Immers wat niet in contanten werd gegeven, zal wellicht kunnen nagespoord worden (in het slechtste geval stelt u zichzelf
hiertoe burgelijke partij, net op basis van het onderzoek van uw ex door zijn klachten in gang stak)
En de gewone burger loopt geen 5 maanden met zulke bedragen in zijn zak, waardoor de kans groot is dat ...

Wanneer deze worden achterhaald, kan de rechtbank u de volledige som toekennen, op basis van het 'wegmaken' van deze som uit de vereffening en verdeling.
Dit bedrag wordt u dan wettelijk, en zonder enige pardon, volledig toegewezen en wordt verder uit de vereffening en verdeling gehouden.
Mogelijk kan u hierop nog intresten eisen voor de duur van de vereffening en verdeling.
En evenzeer kan u dan de aanklachten op u ex laten reflecteren.

Voor het op de hoogte houden, kan u zich theoretisch laten registreren als slachtoffer, uw woord is immers evenveel waard als dat van uw ex.
(In praktijk mocht ik echter ervaren dat de dienst EcoFin dergelijke registratie vierkant aan haar laars lapte... zo ook de seponering, maar dit kan mogelijk afgehangen hebben van de gemoedstoestand van de diensdoende procureur(?) )

Dus even afwachten tot u gehoord wordt en hierbij eisen dat: uw advocaat op de hoogte wordt gehouden van elke stap in het onderzoek.
Het feit dat u uw advocaat hiervoor opgeeft; maant de politie alvast tot striktere toepassing van de regels.

laura2010
Topic Starter

#7 , 18 nov 2012 23:43

De gelden werden door mij in 2009 aan ex in zijn handen uitbetaald, net (1 maand) voor de echtscheidingsprocedure werd ingeleid. Hij wilde cash geld.

lucgescheiden

#8 , 19 nov 2012 08:17

"waarvan hij de HELFT in contanten kreeg"
Mogelijk begrijp ik dit verkeerd, maar de andere helft werd dus niet in contanten overgemaakt?

laura2010
Topic Starter

#9 , 19 nov 2012 13:19

De andere helft was/is voor mezelf.
Ik waardeer uw antwoord /opinie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 nov 2012 19:23

Uw ex heeft bij de procureur des Konings aangifte gedaan.
Dus niet bij een politiedienst.

Wel het is het parket dus de procureur die beslist over het al of niet vervolgen.
Mogelijk heeft deze de zaak ineens geseponeerd?

Er is dus tot op heden geen enkele politiedienst die blijkbaar opdracht heeft gekregen een onderzoek in te stellen ....

Klopt dat?

lucgescheiden

#11 , 20 nov 2012 11:55

"Een bewijs van de klacht heb ik ook ontvangen via mijn raadman na aandrang omdat tegenpartij steeds 'dreigde' dat ze gingen klacht neerleggen."

Een procureur mag aldus voor god-de-vader spelen inzake klachten?
Hier: ontvangstbewijzen van klacht uitschrijven - daarmede toelaten dat derden worden afgedreigd -,
doch anderzijds deze klachten seponeren zonder de partijen op de hoogte te brengen - waardoor het afdreigen blijft bestaan als een psychologische oorlogsvoering -

En dit alles zonder enige verantwoording te hoeven geven... terwijl deze heren - zoals in de media werd aangegeven -
klachtendossiers zelfs thuis blijken te bewaren.. waardoor er dure huiszoekingen dienen te gebeuren om nog maar de bewijzen te achterhalen... - waaruit bestond de begroting van Justitie weerom? -

Vind u het niet vreemd dat slachtoffer-hulp tegen dergelijke wansmakelijke praktijken niet optreedt?

laura2010
Topic Starter

#12 , 20 nov 2012 13:19

@Franciscus, ik heb nog geen enkele uitnodigen ivm deze klacht of schrijven ontvangen.

Terug naar “Echtscheiding”