Co-ouderschap + laster en eerroof

ThinkPink12
Topic Starter

Co-ouderschap + laster en eerroof

#1 , 12 nov 2012 18:47

Hallo iedereen,

ik zit met enkele vragen...

1. Mijn vriend en zijn ex zijn bijna een jaar uit elkaar. Ze hebben een zoontje dat nu 1jaar en 6 maanden is.
In het begin hadden ze een akkoord opgesteld voor co-ouderschap dat van 12/2011 tot 03/2012 geduurd heeft. De ex van mijn vriend kon het niet hebben dat hij een nieuwe relatie had en stelde hem voor de keuze: vriendin dumpen en zijn kind zien of in de relatie blijven en zijn kind niet meer zien (bedoeld op die co-ouderschap), ze weet dat mijn vriend zijn zoontje doodgraag ziet.

Hij liet zich niet manpipuleren en koos er voor om toch bij mij te blijven. Ze heeft zijn zoontje 4 weken afgenomen en startte een kortgeding. Daarin stonden verschrikkelijke leugens (zoals verwaarlozing, geen medicatie toedienen als dat zoontje het nodig had...)
Op het kortgeding (mijn vriend zijn advocaat was de schoonbroer van de advocaat van zijn ex, wat we toen niet wisten) zei dat hij met het voorlopig akkoord moest instemmen omdat hij anders zijn zoon maar om de 14 dagen zou zien.
Hij ziet zijn zoon nu elke week in het weekend.

Nu moet het voorkomen bij de jeugdrechtbank, er zijn nieuwe conclusies, en daarin staat weer bij haar dat hij zijn kind niet goed verzorgd en dergelijke... echt allemaal leugens en dat kunnen we bewijzen (door middel van foto's, berichten, zelfs een pv van de politie,...) zij kan haar bewering niet bewijzen.
Wij hebben ook kunnen aantonen dat ze ook een nieuwe vriend heeft, die ze verzwijgt omdat ze het slachtoffer wil spelen die alleen achter blijft...
Ook neemt zij geen verantwoordelijkheid, ze komt niet meer om haar zoon omdat ze andere dingen belangrijker vindt, hier hebben we allemaal bewijzen van!

Nu wilt ze weer een andere regeling dan op het kortgeding en wilt ze dat mijn vriend zijn zoon maar ziet om de 14 dagen van vrijdag tot maandag.

Hoe zijn jullie ervaringen met zo een situatie? Zou de rechter kijken naar onze bewijzen? En kunnen we een klacht indienen wegens laster en eerroof (alle leugens in de conclusie)?
We weten dat als zijn zoontje 3 jaar zou zijn, het geen probleem zou zijn voor co-ouderschap, maar nu hij nog jonger is... maar ze gaan hem toch niet minder laten komen, zoals hij nu komt?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2012 18:52

Laster en eerroof moeten openbaar zijn. Bestaat ook nog lasterlijke aantijgingen
Dus in grote lijnen alleen in deze zaak gebruikt, niemand die er van weet .... geen laster en eerroof.
http://www.pers-gerecht.be/document.php?document_id=139" onclick="window.open(this.href);return false;.

Wat als moeder komt te overlijden ...dan staat de vader er toch ook alleen voor.

ThinkPink12
Topic Starter

#3 , 12 nov 2012 19:19

Ze gaat dit ook vertellen tegen iedereen? Vrienden bellen al om te vragen waarom mijn vriend zijn zoon niet verzorgt, waarom hij haar geslagen heeft, waarom hij haar bedrogen heeft tijdens haar zwangerschap... allemaal leugens! Om ziek van te worden!

Reclame

defoo

#4 , 12 nov 2012 21:49

Is er geen maatschappelijk onderzoek geweest ?
probeer dat dan aan te vragen.Dat brengt heel wat aan het licht.

ThinkPink12
Topic Starter

#5 , 13 nov 2012 18:15

neen, helemaal geen onderzoek geweest.
We zijn nu wel van plan om zo een onderzoek naar ons zelf te starten, zodat ze zien dat we helemaal geen leugens vertellen en dat de ex wel effectief een heleboel leugens verspreid.
Kunnen wij eisen dat er ook zo een onderzoek bij haar wordt gedaan?

Wat kan je verwachten van zo een onderzoek?

Alvast bedankt hoor!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2012 22:58

Kortgeding is er dan geen vonnis.
Indien de rechtbank dit oplegt is het naar beide partijen.
Afhangende van juridisch statuut. Is een andere RB bevoegd voor de voorlopige maatregelen.
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... amenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel ... scontract/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/" onclick="window.open(this.href);return false;

ThinkPink12
Topic Starter

#7 , 17 nov 2012 12:58

ja, hij ziet zijn zoon nu elk weekend.

Maar hij wil nog steeds voor bi-locatie gaan.
Ze komt nu af dat hij te jong is (bijna 1jaar6maand), maar toen hij 6maand was hadden ze een overeenkomst voor bi-locatie.
Dat ze na enkele maanden niet meer wou.
Ze schreef in haar conclusie dat hij zijn zoon niet verzorgt,zijn medicijnen niet geeft... belachelijk.

nu moet het voorkomen voor de jeugdrechtbank en nu wilt ze wéér een andere regeling (om de 14dagen van vrij tot ma), dan ziet hij zijn zoon nog minder.
Haar reden: omdat ze haar zoon geen enkel weekend volledig heeft, was haar regeling waarmee mijn vriend akkoord mee was uitschrik dat hij zijn zoon maar om de 14dagen zou zien.

nu hebben we echt van alles bewijzen! (doktersattesten, een opgenomen gesprek (aan de rechter om te beslissen of het mag gebruikt worden of niet), foto's, bewijzen dat ze niet om haar zoon komt maar bezig is met haar nieuwe partner,...)
Hebben ook een dossier met de kamer van zijn zoontje met kledij, speelgoed,medicijnen,....

aangezien hij nog geen 3j is, zou het kunnen zijn dat ze nog niet gaan voor bi-locatie...

hebben ook gevraagd om een maatschappelijk onderzoek!

duma

#8 , 19 nov 2012 14:16

Niet direct wanhopen owv leeftijd.
Hier (toen) 2 kindjes van respectievelijk 6/7 maanden en eentje van 2 jaar waarbij bilocatie werd toegekend.

Rechter zal zeer waarschijnlijk geen regeling uitspreken die MINDER is dan ze nu is, gezien er toch gewerkt moet worden naar een evenredige verdeling.

ThinkPink12
Topic Starter

#9 , 20 nov 2012 15:18

Vandaag was het zo ver... jeugdrechtbank.

Eigenlijk best erg.
De moeder werd gehoord en mijn vriend zijn advocaat moest zelfs niets meer pleiten, de advocaat stond er op en heeft dan gepleit waarop de jeugdrechter zei: zal toch niet veel meer uitmaken???
Er is nu een maatschappelijk onderzoek opgestart en zal 6 maanden in beslag nemen.
Voorlopig blijft alles zoals het is, maar binnen de maand komt het vonnis en daarin kan het slechter of beter in uitgesproken zijn.

Wij gaan sowieso in beroep, dat heeft de advocaat zelfs al gezegd en zullen dat zo rap mogelijk aantekenen dat hoger beroep.

Vind het eigenlijk wel erg dat het gerecht zo in elkaar zit.

Ik weet al bij al mogen we niet klagen, maar wou dit wel eens meedelen !

lucgescheiden

#10 , 20 nov 2012 15:41

Indien het allemaal klopt wat betreft het gedrag van deze Jeugdrechter, dan heb ik er geen woorden voor.

Enerzijds voortgaan op de argumentatie van één partij, anderzijds aantonen niet open te staan voor de argumentatie van de andere partij.
Enerzijds een deskundige aanstellen om een ongelijke verblijfsregeling te bestendigen, anderzijds reeds een vonnis gaan vellen zonder het deskundigadvies dat hij zelf voorziet.

Mogelijk weigert hij nog gezinskorting te geven op het alsmaar terug laten komen, net op basis van zijn eigen ongelijke berechtiging...?
Mogelijk kan deze Jeugdrechter perfect uitleggen hoe jullie een gelijkmatige co-ouderschap op een verantwoorde wijze kunnen dragen, met een ongelijke verblijfsregeling...?
Handige documenten voor Personenrecht

ThinkPink12
Topic Starter

#11 , 20 nov 2012 15:56

snap het ook allemaal niet en dat dit zo maar allemaal kan?
Kunnen wij nergens een klacht of dergelijke neerleggen, want zo een gedrag kan en mag toch niet in het gerecht?

Odetussen zijn we dan al weer 6 maand verder en zo blijft alles maar uitgesteld :s

en alles klopt zoals ik het zeg... jammer genoeg zou ik liever iets anders zeggen.

Mocht ze nu nog eens luisteren naar onze kant zou ik nog zeggen van ok, ze zal wel genoeg redenen hebben. We hadden PV's, bewijzen van dokters, allemaal niet naar gekeken.
Ze vroeg zelfs niets en ging er alleen maar van uit dat mijn vriend de schuldige was...

iemand een idee wet we nu direct kunnen ondernemen van stappen?
Advocaat wacht op uitspraak van de jeugdrechter binnen de maand en dan tekenen we direct beroep aan... maar we moeten wachten tot wanneer die 6 maanden voorbij zijn van dat onderzoek.
Kan toch niet?

Straks heb ik nog een gesprek met onze advocaat... hou jullie op de hoogte, ondertussen is alle raad welkom!

lucgescheiden

#12 , 20 nov 2012 16:40

Ik vrees dat het enige verweer dat u hebt tegen het gedrag van een Jeugdrechter erin bestaat om deze te wraken.
Maar hiervoor dient u zich weerom te richten tot de rechtbank... en gezien de huidige ingesteldheid zal men
uw lijdensweg plavijen met lange termijnen en hoge kosten, waardoor u enkel kan verliezen.
De oprichting van een Comité J zou hierin verandering kunnen brengen, doch daarvoor zal u op zoek moeten gaan naar medestanders om enige politieke druk te kunnen zetten.

Indien in hoger beroep de kans wordt geboden, zou u een vingerwijzing kunnen formuleren naar jullie eerdere ervaringen.
Dit in de hoop een rechter te treffen die wel oog heeft voor gelijke berechtiging...?

ThinkPink12
Topic Starter

#13 , 20 nov 2012 19:20

net gesprek gehad met de advocaat.

Nu is het een maand afwachten op het vonnis (wat de regeling betreft normaal gezien hetzelfde blijft tot na het maatschappelijk onderzoek), maar onze advocaat gaat sowieso in beroep tegen dat vonnis. Zodat we een betere regeling kunnen krijgen tot dat het onderzoek is afgelopen.

Hopelijk luisteren ze daar wél naar ons!

lucgescheiden

#14 , 20 nov 2012 19:59

Heeft hij ook al een prognose gegeven, van wat dit jullie zal kosten?

ThinkPink12
Topic Starter

#15 , 21 nov 2012 07:50

neen, maar we weten dat het hoog zal oplopen en dat hebben we er voor over...

Terug naar “Echtscheiding”