Onterecht beschuldigd wegens diefstal...

Hmbucker
Topic Starter

Onterecht beschuldigd wegens diefstal...

#1 , 07 dec 2012 17:08

Beste,

Wij kochten dit jaar een appartement dat een nieuwbouw betrof met de gebruikelijke onderaannemers.
Toen wij bij de onderaannemer voor de vloer langsgingen om onze vloer te kiezen vonden we ons onheus behandeld waardoor we dan ook besloten hen te schrappen uit onderaanneming, en ervoor kozen dit zelf te doen.

Toen ons sanitair materiaal geleverd werd, stelden we vast dat hierbij ook een badplaat tussen deze voorwerpen geleverd was. Aangezien we het sanitair niet uit onderaanneming hadden laten schrappen dachten we dat dit hoorde bij de plaatsing van het bad en inbegrepen was bij het sanitair.
Na een 2 tal maanden was deze badplaat nog niet geplaatst en aangezien we de tegels en vloer zelf zouden doen besloot ik om deze badplaat ook zelf te installeren. Echter, toen ik op het appartement toekwam stelde ik vast dat deze plaat niet meer lag waar ze tot dan toe altijd al had gelegen en daar we onze eigen spullen wel eens vaker teruggevonden hadden in de andere appartementen gingen we daar opnieuw een kijkje nemen. Tot onze verbazing vonden we een deel van onze badplaat terug, gebruikt als kniebescherming bij het vloeren in een ander appartement, Met drie teruggevonden stukken kon ik toch nog mijn badplaat installeren. Een week later werden alle appartementen van deuren voorzien en opgeleverd.
De week na de oplevering echter vonden we onze deur gelicht uit de scharnieren, in de gang geplaatst, met een bericht waarin verzocht werd contact op te nemen met de (door ons geschrapte) vloerder i.v.m de badplaat. Wij hebben hiervan foto's genomen en hen daarop gecontacteerd.
Email verkeer, een vakantie en wat aangetekend schrijven heen en weer, werd er door ons een minnelijke schikking voorgesteld van € 50 daar waar de originele factuur € 60 betrof.
Uiteindelijk kregen we een mail dat zij akkoord waren, maar de toon van de mail zinde mij niet omdat er gedreigd werd met neerleggen van klacht wegens diefstal. Daar waar ik eigenlijk van hen een excuus had verwacht.
Gevolg: ik werd verhoord door de politie wegens diefstal, er werd PV opgemaakt en dit bagatel zit inmiddels bij rechtsbemiddeling in strafzaken.
Ik had nochtans in het PV laten optekenen dat ik graag de € 50 wil betalen mits zij hun excuses zouden aanbieden,

Ik moet toegeven dat ik erg onder de indruk ben van deze praktijken des te meer daar het in ons land blijkbaar mogelijk is om voor zulks het hele gerechtelijke apparaat in gang te zetten.
Ik wil hier dus graag van af, maar ik wordt beschuldigt van diefstal, waar ik het helemaal niet mee eens ben. Moet ik dit dan allemaal zomaar ondergaan?

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier best mee verder ga?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2012 18:58

Die man dringt binnen in een afgesloten appartement? wel geen woning en uw wordt verdacht van diefstal?
U hebt toch niets gestolen de plaat stond in uw appartement.
Probleem is mocht u in het gebouw gezien dat een werf was? Appartement werd opgeleverd aan u?
Was die deur op slot en wie had de sleutels?
Wie betaald de schade aan de deur?

Hmbucker
Topic Starter

#3 , 09 dec 2012 14:49

Daar wij gekozen hadden om een aantal zaken (elektriciteit, vloer, keuken) zelf te doen werd ons toegang toegestaan.
De plaat stond ongeveer 2 maanden onaangeroerd in ons appartement tussen het andere sanitair. Wij hebben ook onmiddellijk gereageerd op de vraag hen te contactren i.v.m. de badplaat. Als uitleg voor de deur die via de scharnieren uit de ophanging gehaald was (niet beschadigd) gaven ze aan dat het op zo een werf niet noodzakelijk zij alleen waren die toegang tot het appartement hadden kunnen verschaffen.
Daar wij de bovenste verdieping hebben, hadden zij dus ook op ons appartement nooit iets te zoeken. Echter moesten wij geregeld achter ons materiaal (vooral onze bezem) op zoek in de ondergelegen appartementen.
Wat me eigenlijk het meest dwars zit is dat de procureur waarschijnlijk (wegens tijdsgebrek) het PV niet gelezen heeft en onmiddellijk doorverwezen heeft naar rechtsbemiddeling.
Dit terwijl ik het PV heb afgesloten met het feit dat ik nog steeds bereid ben die € 50 te betalen mits de gepaste excuses.
Ik heb die mevrouw bij bemiddeling dit ook gezegd, dat ik niet in zie wat ik bij haar daar nog meer over te vertellen zou hebben.
Ik vrees echter dat de bestempeling diefstal hier voor mij in het nadeel speelt.
Vraag is dus of ik voor de rechtbank ook maar een kans maak?

bedankt voor de reactie!
mvrgr.
Koen

Reclame

Franciscus

#4 , 09 dec 2012 17:33

Ik denk ook niet dat procureur dit PV zal gelezen hebben. daarvoor heeft hij een aantal medewerkers.
Ik vermoed dat men hierbij wil dat partijen onderling overeenkomen dus dat men niet naar de rechtbank moet voor zo'n zaak.
Denk u niet dat het veel beter zo zal zijn?

Hmbucker
Topic Starter

#5 , 09 jan 2013 14:12

Bedankt voor de reactie.

Ondertussen werd ik andermaal gecontacteerd door een parket medewerkster, bemiddeling in strafzaken met de vraag of ik wil ingaan op de minnelijke schikking die nu ineens weer € 10 gestegen is??? Ik had haar voor de Kerst gezegd dat ik het zo snel mogelijk wou betalen om van de zaak af te zijn, omdat het mij die heisa niet waard was. Echter, de tegenpartij wil er enkel mee inschikken mits de meerkost van € 10. Zo ik besluit om dit niet te betalen (ik wil immers niet dat ik beticht wordt van diefstal, en betalen zou dit bevestigen) gaat de zaak terug naar de procureur die dan een beslissing neemt, met de kans dat het dus voor de rechtbank komt en het mij misschien veel meer gaat kosten? Of zal het allemaal zo'n vaart niet lopen?

Franciscus

#6 , 09 jan 2013 14:56

Indien u nu niet betaald ...met de extra €10 dan komt de zaak zo wie zo voor de rechtbank.
Het is trouwens een beslissing van een substituut van de procureur die de zaak naar rechtsbemiddeling heeft gestuurd. Een substituut heeft dezelfde bevoegdheid vergist u dus niet.
Voor de rechtbank hebt u kans om vrijgesproken te worden of veroordeeld te worden. In het laatste geval kan het met opschorting, met uitstel, voorwaardelijk of effectief zijn.
Een veroordeling geeft u wel een strafblad. Hou er ook rekening mee dat de gerechtskosten en eventuele rechtsplegingsvergoeding voor de verliezende partij zijn.

Hmbucker
Topic Starter

#7 , 16 jan 2013 10:40

Bedankt voor de reactie.
Mooi gerechtsapparaat hebben we hier in België. Gangsters gaan vrijuit door procedurefouten maar dit soort bagatellen, daar zullen ze eens werk van maken.
Ik vrees inderdaad dat u gelijk heeft en die rechtszaak is het mij niet waard.

Franciscus

#8 , 16 jan 2013 18:03

En in uw zaak is er geen procedurefout gemaakt ...of u of een advocaat die ze heeft gezien.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”