wat te doen bij problemen met vakbond

pepertje
Topic Starter

wat te doen bij problemen met vakbond

#1 , 12 dec 2012 13:19

Omwille van het feit dat ik in het buitenland tewerkgesteld ben, heb ik mij gesyndiceerd.
Nu heb ik problemen met de ziekenkas en ben ik naar de vakbond gestapt, omdat ik de wetgeving niet goed ken en de taal onvoldoende beheers.

Eerst heb ik 6 weken moeten wachten vooraleer ik iemand had die kennis had van het grensarbeiderstatuut en mij in mijn eigen taal wou bijstaan.
Tijdens een bespreking kreeg ik te horen dat de ziekenkas mij moest uitbetalen, want dat ik alles gedaan had wat ik moest doen.

Enkele weken geleden veranderde de mevrouw van de vakbond radicaal en liet mij weten dat alles mijn fout was en dat de ziekenkas niet over zou gaan tot een uitbetaling tenzij ik van de ziekenkas af zou gaan, dit kon door gezamenlijk ontslag met de werkgever. Ze kon mij alleen niet garanderen dat er ook daadwerkelijk een oplossing zou komen, want de mevrouw van de ziekenkas wou niets op papier zetten.
Wanneer ik de reden vroeg, was het eerst dit en dan was het weer wat anders. Ik heb dan tegen de mevrouw van de vakbond gezegd dat ik niet begrijp waarom ik van de ziekenkas moet gaan als ik werkonbekwaam en ik dan ook geen andere keuze heb dan via het gerecht te gaan.
Ze liet mij dan weten dat ik geen enkel argument had om dit te winnen en dat zij mij hierin niet zullen bijstaan.

Ten einde raad heb ik een vertrouwenspersoon, die de taal heel goed beheerst, gevraagd of zij contact wou opnemen met de ziekenkas.
Ze kreeg van de persoon van de ziekenkas te horen dat ze ergens wilden afspreken om dit te regelen, maar dat ik hier niet op ingegaan ben.
Ze zei ook dat mobbing geen geldige reden is om een ziekte-uitkering te krijgen en dat er een akkoord was dat ik uitbetaald zou worden, maar dat ik verkoos om gerechterlijke stappen te ondernemen.

Moet ik zeggen dat ik razend ben. Ik weet niets van een eventuele afspraak om dit te bespreken en ik heb de vakbond niet verteld dat de reden van mijn ziekte mobbing is. Ik heb hen verteld dat ik gepest werd op het werk en ik heb gevraagd of ik hiertegen stappen kan ondernemen, maar zij hebben aangenomen dat dat de reden is dat ik in ziekenverlof ben. En dat hebben zij dus blijkbaar tegen de ziekenkas gezegd, want ik heb met de ziekenkas nooit gesproken, laat staan iets over mobbing verteld. Ik dacht dat de vakbond er was om mensen bij te staan en niet om, uit hun context gehaalde, vertrouwelijke informatie te gaan rondbazuinen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 dec 2012 13:52

Je stelt geen concrete vraag aan ons, wat wil je dat we je antwoorden?

Je verhaal is redelijk onsamenhangend. Heb je effectief een aanvraag voor ziekteuitkeringen gedaan bij je mutualiteit? Wat heb je bij je aanvraag verstuurd? Is dit een Belgische of een buitenlandse mutualiteit?

Een "gezamenlijk ontslag", daarmee bedoel je wss een onderling akkoord, is totaal niet nodig ivm ziekteuitkeringen. Het is natuurlijk wel zo dat je (behalve enkele uitzonderingen) niet op de werkloosheid kan indien je nog onder contract ligt bij je werkgever en/of je aanspraak wil maken op ziekteuitkeringen.

Kan je misschien je tekst nog aanvullen met data en welke brieven/formulieren je wanneer NAAR werkgever/vakbond/ziekenfonds opgestuurd zou hebben (of kreeg)?

pepertje
Topic Starter

#3 , 12 dec 2012 15:31

Ik heb een aanvraag tot uitkering gedaan, maar het betreft een buitenlandse ziekenkas. Aangezien de ziekenkas een diagnose vereist op het ziektebriefje en mijn huisarts zei dat hij dat niet mag doen omwille van het medisch beroepsgeheim (niet voor een arts bestemd) had ik dus problemen. De vakbond zei dat ik mijn arts om een simpele diagnose moest vragen. Om mij niet in de problemen te brengen heeft mijn arts dat na een aanmaning gedaan, maar die simpele diagnose zegt uiteraard niet wat het probleem is.

De vakbond wilt dat ik onmiddellijk van de ziekenkas afga door inderdaad onderling akkoord met de werkgever omdat die mij niet zal ontslaan.

Ik begrijp niet wat de vakbond als reden heeft om mij van de ziekenkas af te willen.
Zij mogen toch ook niet zomaar onvolledige confidentiële informatie aan de mutualiteit verstrekken die in mijn nadeel is.

Waarom betaal ik lidgeld aan een instantie die mij weigert bij te staan? En waarom willen ze mij op de dop of ik nu werkbekwaam ben of niet. En blijkbaar is het niet eens zeker dat ik recht heb op dop na ontslag met onderling akkoord.

Reclame

Vadaan

#4 , 12 dec 2012 18:14

Als de vakbond fouten maakt waardoor jij schade ondervind kan jij schadevergoeding eisen. De vakbond heeft ook een aansprakelijkheid. Maar je moet proberen van alles schriftelijke bewijzen te verzamelen. Ikzelf praat nog zelden tegen mensen en communiceer enkel via schriftelijke weg.

JPV

#5 , 12 dec 2012 20:38

Ik heb een aanvraag tot uitkering gedaan, maar het betreft een buitenlandse ziekenkas. Aangezien de ziekenkas een diagnose vereist op het ziektebriefje en mijn huisarts zei dat hij dat niet mag doen omwille van het medisch beroepsgeheim (niet voor een arts bestemd) had ik dus problemen. De vakbond zei dat ik mijn arts om een simpele diagnose moest vragen. Om mij niet in de problemen te brengen heeft mijn arts dat na een aanmaning gedaan, maar die simpele diagnose zegt uiteraard niet wat het probleem is.
een diagnose moet net het probleem schetsen. Als je arts weigert om een duidelijke diagnose te stellen, is het logisch dat je geen ziekteuitkeringen kan krijgen. Dit zou in België alvast zo zijn. De gewone administratie van een mutualiteit heeft idd niks te maken met de diagnose van je ziekte, maar de adviserend geneesheer kan wel info opvragen om te oordelen of je wel ziek bent
De vakbond wilt dat ik onmiddellijk van de ziekenkas afga door inderdaad onderling akkoord met de werkgever omdat die mij niet zal ontslaan.

Ik begrijp niet wat de vakbond als reden heeft om mij van de ziekenkas af te willen.
Zij mogen toch ook niet zomaar onvolledige confidentiële informatie aan de mutualiteit verstrekken die in mijn nadeel is.

Waarom betaal ik lidgeld aan een instantie die mij weigert bij te staan? En waarom willen ze mij op de dop of ik nu werkbekwaam ben of niet. En blijkbaar is het niet eens zeker dat ik recht heb op dop na ontslag met onderling akkoord.
De vakbond kan zich quasi onmogelijk uitspreken over een arbeidsverhouding/ziekteverhouding in het buitenland. Maar gezien m'n eerste stuk van reactie, is het logisch dat de vakbond effectief je aanraadt om zo vlug mogelijk van de ziekenbond af te gaan indien je arts/jij niet wil meewerken met het bezorgen van medische gegevens aan de mutualiteit (opnieuw: in de verodnestelling dat het land waarin de mutualiteit ligt een vergelijkbare regelgeving heeft).

Het klopt dat de vakbond niet zomaar onvolledige confidentiële informatie aan de mutualiteit mag verstrekken, maar gezien je hen vraagt te helpen in je discussie met het ziekenfonds lijkt het me logisch te veronderstellen dat je ze een volmacht gegeven hebt om bepaalde info door te geven aan de mutaliteit. Daar hoort een bepaalde graad van medische info imho ook bij, toch minstens aan de adviserend geneesheer. Dat zij onvolledige info geven, komt enkel door het feit dat je zelf voor die onvolledigheid zorgt.

Dat men niet zeker is dat je recht zal hebben op wlh na otnslag met onderling akkoord klopt: daarover zal de RVA oordelen na een onderzoek door de RVA-geneesheer. Indien deze het verhaal van je arts bevestigt, zal er geen probleem zijn (tenzij je als >66% AO beschouwd wordt). Indien niet, zal je een schorsing van enkele weken tot een uitsluiting kunnen krijgen (in het geval dat de RVA dus niet gelooft dat je fysiek/psychisch zwaar last had van je werk en daarom je werk opgaf).

de reden
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2012 20:47

Als de vakbond fouten maakt waardoor jij schade ondervind kan jij schadevergoeding eisen. De vakbond heeft ook een aansprakelijkheid.
kan je mij hierover wat meer info geven
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

pepertje
Topic Starter

#7 , 13 dec 2012 06:08

een diagnose moet net het probleem schetsen. Als je arts weigert om een duidelijke diagnose te stellen, is het logisch dat je geen ziekteuitkeringen kan krijgen. Dit zou in België alvast zo zijn. De gewone administratie van een mutualiteit heeft idd niks te maken met de diagnose van je ziekte, maar de adviserend geneesheer kan wel info opvragen om te oordelen of je wel ziek bent
Dat is net het probleem. Mijn arts wil wel de een duidelijke diagnose stellen, maar deze informatie is niet voor een arts bestemd en hij zit dus met het medisch beroepsgeheim. Voor zover ik weet is er zelfs geen arts beschikbaar. Ik heb gevraagd of mijn dokter een arts kan contacteren, maar daar werd niet op ingegaan.
Het klopt dat de vakbond niet zomaar onvolledige confidentiële informatie aan de mutualiteit mag verstrekken, maar gezien je hen vraagt te helpen in je discussie met het ziekenfonds lijkt het me logisch te veronderstellen dat je ze een volmacht gegeven hebt om bepaalde info door te geven aan de mutaliteit. Daar hoort een bepaalde graad van medische info imho ook bij, toch minstens aan de adviserend geneesheer. Dat zij onvolledige info geven, komt enkel door het feit dat je zelf voor die onvolledigheid zorgt.
Dat klopt, ik heb mijn volledige medische informatie niet doorgegeven aan de vakbond.
Ik heb hen over bepaalde werkgerelateerde problemen gesproken, maar niet over de reden van mijn ziekte.
Zij hebben bepaalde conclusies zelf getrokken en hebben die aan de persoon (geen arts dus) meegedeeld.

Het lijkt me toch dat de vakbond iets te verbergen heeft, als ik vraag wat de reden is dat mijn ziekenkas niet in orde komt, dan krijg ik het ene excuus na het andere. Wanneer ik hun punt weerleg, krijg ik weer een andere reden.
Maar nu moet ik er dus via mijn vertrouwenspersoon achter komen dat het is omdat zij een medische reden aangegeven hebben die enkel gebaseerd is op hun insinuaties.
Als ze toch zo recht in hun schoenen staan, dan hadden ze mij ook de waarheid kunnen zeggen nl. dat pesterijen geen reden zijn om in ziekteverlof te zijn, dan had ik ineens kunnen reageren. Maar nu draaien ze een beetje rond de pot en vertellen ze me niet de ware reden van de problemen.

JPV

#8 , 13 dec 2012 07:32

Dat is net het probleem. Mijn arts wil wel de een duidelijke diagnose stellen, maar deze informatie is niet voor een arts bestemd en hij zit dus met het medisch beroepsgeheim. Voor zover ik weet is er zelfs geen arts beschikbaar. Ik heb gevraagd of mijn dokter een arts kan contacteren, maar daar werd niet op ingegaan.
hij zit enkel met zijn medisch beroepsgeheim indien jij eist dat hij zich daaraan houdt. Indien niet, kan je gerust vragen dat je dokter een verslag schrijft en kan je dat zelf afgeven aan wie je wil (of dat nu een dokter is of niet). Het zou me hééél sterk betwijfelen dat er bij een buitenlands ziekenfonds geen dokter tewerkgesteld zou zijn.

Dit is dus iets dat, mits medewerking van jou, vlug opgelost kan worden.
Dat klopt, ik heb mijn volledige medische informatie niet doorgegeven aan de vakbond.
Ik heb hen over bepaalde werkgerelateerde problemen gesproken, maar niet over de reden van mijn ziekte.
Zij hebben bepaalde conclusies zelf getrokken en hebben die aan de persoon (geen arts dus) meegedeeld.
indien je voor een probleem (je niet erkenning van de ziekte) wil dat je geholpen wordt, breng je natuurlijk jezelf in de problemen als je niet voldoende gegevens geeft. Dan is het niet vreemd dat er misverstanden verstaan. Vakbond kan ook onmogelijk helpen indien ze de reden van de ziekte niet kennen, gezien het duidelijk een medische zaak is
Het lijkt me toch dat de vakbond iets te verbergen heeft, als ik vraag wat de reden is dat mijn ziekenkas niet in orde komt, dan krijg ik het ene excuus na het andere. Wanneer ik hun punt weerleg, krijg ik weer een andere reden.
vakbond komt in principe niet tussen om je ziekenkas in orde te maken (zeker niet van een ander land). Ze kunnen wel helpen, maar zij moeten dit niet in orde maken. Het probleem is meer dan waarschijnlijk het gebrek aan een duidelijk medisch attest en daar zal je zelf voor moeten kijken (zie hierboven)
Maar nu moet ik er dus via mijn vertrouwenspersoon achter komen dat het is omdat zij een medische reden aangegeven hebben die enkel gebaseerd is op hun insinuaties.
Als ze toch zo recht in hun schoenen staan, dan hadden ze mij ook de waarheid kunnen zeggen nl. dat pesterijen geen reden zijn om in ziekteverlof te zijn, dan had ik ineens kunnen reageren. Maar nu draaien ze een beetje rond de pot en vertellen ze me niet de ware reden van de problemen.
pesterijen KUNNEN een INDIRECTE reden zijn om in ziekteverlof te gaan. Op zich zijn ze geen reden, gezien een pesterij niet noodzakelijk tot een psychisch of fysiek letsel zorgen en om ziek te zijn, moet je nog altijd een letsel hebben.

Maar als je het hebt over rond de pot te draaien, lijkt het me dat jij eerst je rond de pot draaien over je ziekte moet oplossen.

Bovendien: indien je wil dat je vakbond je wil bijstaan in een proces tegen een buitenlandse mutualiteit IN het buitenland, kom je van een kale reis terug hoor: een vakbond kan niet optreden buiten de landsgrenzen voor individuele dossiers (tenzij ze het dossier overdragen aan een buitenlandse collega, maar gezien je tewerkstelling in het buitenland vraag ik me af waarom je niet gewoon daar lid werd? :s)

pepertje
Topic Starter

#9 , 27 mei 2013 21:12

Ik wil hier nog even terug op komen, want het is nog steeds niet opgelost.
Mijn arts heeft geen enkel contact gekregen met een arts van de ziekenkas.
Daarentegen heeft mijn psychologe wel contact gehad met de ziekenkas (omdat zij goed Duits kan) en zij heeft hen gezegd dat ik in behandeling bij haar ben.
Maar blijkbaar zonder het beoogde resultaat.

De vakbond had mij gezegd dat ik ontslag moest nemen omwille van medische redenen, ze vertelden me dat dit de enige mogelijkheid was om een ziekteuitkering te krijgen. Maar ze konden mij niet garanderen dat ik ook effectief iets zou krijgen. Ze vertelden me dat ik fouten gemaakt had en dat ik daarom geen recht had op een uitkering. Wanneer ik vroeg welke fouten, kreeg ik telkens een ander antwoord. Na lang aandringen bij de coördinator kreeg ik volgend antwoord: Het woordje “compromis” moet u niet verkeerd opvatten : het ging erom dat de AOK stelde dat het dossier niet in orde was. En u claimde -mijns inziens terecht- uitkeringen. En daarom probeerden we een vergelijk te vinden.

Mijn arts en psychologe hebben gezegd dat ik ziek ben en dus wel recht heb op een uitkering en hebben daarom mijn ziekteverlof verlengd. Ik was ook helemaal niet in staat om te gaan werken. Maar toen de persoon van de vakbond wist dat ik mijn ziekteverlof verlengd had, wou ze geen enkel contact meer met mij.

De reden dat ik niet bij een Duitse vakbond ben, is omdat ik maar tijdelijk op een Duits contract zou staan. Alleen heeft mijn bazin ervoor gezorgd dat ik vastzit op dat Duits contract.
Op het moment dat ik dit hierboven schreef was ik in een dusdanige toestand dat ik mijn problemen niet meer aankon en heb ik het allemaal weer zijn gang moeten laten gaan.
Maar mijn vakbond zou wel samenwerken met een Duitse vakbond, alleen lieten ze mij al verstaan dat ze het niet voor het gerecht willen laten komen, want om dat te kunnen winnen, moest ik psychisch er zo onder door zitten dat ik zelf geen handelingen meer uit zou kunnen voeren.

Ik ben dan naar een advocaat gestapt en binnen de kortste keren had hij een document waarop stond dat ik een uitkering kreeg tot eind november, maar vanaf dan niet meer omdat werkgerelateerde problemen geen recht geven tot een uitkering. :s

Mijn sessies met de psychologe probeer ik tot een minimum te beperken, maar ik kan het zo gewoon niet langer volhouden. De advocaat had mij gezegd dat mijn probleem binnen de kortste keren opgelost zou zijn, maar zoveel maanden later zit ik nog steeds in hetzelfde schuitje. Ondertussen liet hij mij weten dat ik best zo snel mogelijk ander werk zou hebben, want dat de ziekenkas mij nooit volledig zal willen uitbetalen. Daarom heb ik hem gevraagd om dan maar te vragen naar mijn ontslag. De vakbond had mij gewaarschuwd dat ik geen ontslag zou krijgen. Ik heb dit aan mijn advocaat voorgelegd en hij ging nagaan of ik mijn ontslag toch niet zou kunnen krijgen.
Maar nu ineens laat mijn advocaat niets meer van zich horen, ik probeer hem al een week lang te bereiken via telefoon en mail, maar ik krijg geen enkele reactie buiten een factuur voor geleverde en te leveren diensten.

Iedereen zegt maar dat ik recht heb op een uitkering in mijn situatie, maar om de een of andere reden komt het maar niet in orde.
Het enige dat ik nog wil is een einde aan deze situatie, zodat ik terug wat hoop kan vinden, want de tegenslagen blijven zich precies opstapelen.

Welke oplossing zou u mij aanraden?

Terug naar “Andere”