Omwille van het feit dat ik in het buitenland tewerkgesteld ben, heb ik mij gesyndiceerd.
Nu heb ik problemen met de ziekenkas en ben ik naar de vakbond gestapt, omdat ik de wetgeving niet goed ken en de taal onvoldoende beheers.
Eerst heb ik 6 weken moeten wachten vooraleer ik iemand had die kennis had van het grensarbeiderstatuut en mij in mijn eigen taal wou bijstaan.
Tijdens een bespreking kreeg ik te horen dat de ziekenkas mij moest uitbetalen, want dat ik alles gedaan had wat ik moest doen.
Enkele weken geleden veranderde de mevrouw van de vakbond radicaal en liet mij weten dat alles mijn fout was en dat de ziekenkas niet over zou gaan tot een uitbetaling tenzij ik van de ziekenkas af zou gaan, dit kon door gezamenlijk ontslag met de werkgever. Ze kon mij alleen niet garanderen dat er ook daadwerkelijk een oplossing zou komen, want de mevrouw van de ziekenkas wou niets op papier zetten.
Wanneer ik de reden vroeg, was het eerst dit en dan was het weer wat anders. Ik heb dan tegen de mevrouw van de vakbond gezegd dat ik niet begrijp waarom ik van de ziekenkas moet gaan als ik werkonbekwaam en ik dan ook geen andere keuze heb dan via het gerecht te gaan.
Ze liet mij dan weten dat ik geen enkel argument had om dit te winnen en dat zij mij hierin niet zullen bijstaan.
Ten einde raad heb ik een vertrouwenspersoon, die de taal heel goed beheerst, gevraagd of zij contact wou opnemen met de ziekenkas.
Ze kreeg van de persoon van de ziekenkas te horen dat ze ergens wilden afspreken om dit te regelen, maar dat ik hier niet op ingegaan ben.
Ze zei ook dat mobbing geen geldige reden is om een ziekte-uitkering te krijgen en dat er een akkoord was dat ik uitbetaald zou worden, maar dat ik verkoos om gerechterlijke stappen te ondernemen.
Moet ik zeggen dat ik razend ben. Ik weet niets van een eventuele afspraak om dit te bespreken en ik heb de vakbond niet verteld dat de reden van mijn ziekte mobbing is. Ik heb hen verteld dat ik gepest werd op het werk en ik heb gevraagd of ik hiertegen stappen kan ondernemen, maar zij hebben aangenomen dat dat de reden is dat ik in ziekenverlof ben. En dat hebben zij dus blijkbaar tegen de ziekenkas gezegd, want ik heb met de ziekenkas nooit gesproken, laat staan iets over mobbing verteld. Ik dacht dat de vakbond er was om mensen bij te staan en niet om, uit hun context gehaalde, vertrouwelijke informatie te gaan rondbazuinen.