Huurgeschil appartementsgebouw

daxter_
Topic Starter

Huurgeschil appartementsgebouw

#1 , 17 jan 2013 11:42

Beste forummembers,

Mijn partner en ik hebben eind december besloten om in een appartementsgebouw langs de A12 in te trekken vanaf 15 januari dit jaar. Door omstandigheden vroegen we of het toch niet per 1 januari kon. In principe kon het, maar was Eandis nog niet geweest voor de aansluitingen van de energie. So far, so good. We hadden het pand gezien, we waren akkoord. We tekenden nog snel een document dat we dan zelf moesten instaan voor Eandis en voorlopig de eerste week geen nutsvoorzieningen hadden. Douchen konden we bij familie, dus ons probleem was verholpen. Tenminste, dat dachten we...

We tekenden het contract en plaatsbeschrijf in de veronderstelling dat het pand werd opgeleverd zoals we het bezichtigd hadden. We kregen de sleutel en wat bleek: het pand was half afgebroken???
Plinten vielen plots van de muren, spotverlichting overal uit het plafond gehaald, beschadigingen aan wastafels, deurkaders die loskomen enzoverder. Daarenboven moest er nog een loodgieter en elektricien komen voor allerhande aansluitingen, dus de aansluiting van Eandis had toch geen zin want het appartement stond niet op punt.

Hiervoor hebben we telefonisch contact opgenomen dat we toch niet akkoord zijn met de gang van zaken en zeker niet voor een huurprijs van 1000 euro.
Wij waren agressief, boeren, onbeschoft etc. Op een gegeven ogenblik belt mijn schoonvader naar de immo voor polshoogte te nemen, maar aangezien het immokantoor (= ook eigenaar van het gebouw) hem niet kent ondanks dat hij zich bekend had gemaakt, werd hij verweten of hij van een detective bureau belde...
Uiteindelijk ging ons alles dit te ver, de oplevering voldeed niet (= aangetekend op de hoogte gebracht) en de reactie boezemde me geen vertrouwen in (belt u namens een detective kantoor?). Daarenboven moesten we niet discussiëren en maar wachten "tot ze eens een ploeg vrij hadden, maar dit zou zeker niet de eerste 2 weken zijn."

Voor mij was de maat vol en besliste samen met mijn partner om er na 1 weekend weer uit te trekken (overigens hebben we er nooit gewoond). Men stelde mij voor om de huurwaarborg te laten vallen in plaats van de boete te betalen omdat we het contract verbraken. Ik moet hier bekennen daarmee akkoord te gaan omdat ik de gemoederen wou bedaren om onze spullen zo snel mogelijk terug te verhuizen.

Uiteindelijk heb ik al onze meubels uit het appartement gekregen en ik breng de mensen op de hoogte dat we kunnen afspreken voor de sleutel weer de overhandigen. We mochten de sleutels in de brievenbus van het kantoor steken en een document tekenen waarin we akkoord gaan met 1 maand huur betaald te hebben en 2 maanden waarborg, een totaalsom van 2800 euro.
Uiteraard heb ik dit document niet getekend en de sleutels achter gelaten. Allicht ben ik hier fout omdat ik vermoed een contract getekend te hebben dat ik moet nakomen en dus de huur moet betalen, maar zij blijven duidelijk ook in gebreken want het appartement is zelfs niet bewoonbaar omdat er geen verwarming en warm water is omdat zij zogezegd geen ploegen vrij hebben...

Als kers op de taart wil ik voor ik de sleutel deponeer in hun brievenbus, zelf het appartement nog even nakijken dat ik niets ben vergeten. Toen constateerde ik dat men de keuken achter onze rug volledig heeft uitgebroken.

Gezien hun manier van handelen, dreigen met rechtbanken, ons chanteren, in de waan laten en etc, ben ik redelijk zeker dat ze dit in onze schoenen zullen schuiven en dat wij die keuken hebben uitgebroken. Want bij intrede van het pand hebben we een plaatsgeschrijf getekend (wat ik na overhandigen van de sleutel meteen heb geprotesteerd) waar de keuken in stond, en nu wij het pand verlaten is de keuken verdwenen. Het probleem is echter dat ik niet kan bewijzen dat zij dit achter onze rug hebben gedaan.

Hopelijk is dit een duidelijk relaas van de feiten, maar ik zou dus graag tips hebben om te weten wat ik kan doen. Eerlijk gezegd maak ik me toch wel zorgen dat ik zal moeten opdraaien voor de keuken en hoeveel kans heb ik als het ooit voor een rechtbank komt. Het is immers woord tegen woord, maar de plaatsbeschrijving van intrede en uittrede zal er niet om liegen...

[Namen verwijderd, regels forum:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jan 2013 16:30

Alles door een deurwaarder laten vaststellen en veeeeel foto's nemen.
Hopelijk heb je de sleutels nog niet afgegeven.
Je zal via de vrederechter moeten om uw HWB terug te krijgen en de huur te verbreken..

freelance

#3 , 17 jan 2013 17:20

We tekenden het contract en plaatsbeschrijf in de veronderstelling dat het pand werd opgeleverd zoals we het bezichtigd hadden. We kregen de sleutel en wat bleek: het pand was half afgebroken???
Plinten vielen plots van de muren, spotverlichting overal uit het plafond gehaald, beschadigingen aan wastafels, deurkaders die loskomen enzoverder. Daarenboven moest er nog een loodgieter en elektricien komen voor allerhande aansluitingen, dus de aansluiting van Eandis had toch geen zin want het appartement stond niet op punt.

Uiteindelijk ging ons alles dit te ver, de oplevering voldeed niet (= aangetekend op de hoogte gebracht)
Aangetekend op de hoogte gebracht .
Hopelijk gedetailleerd ?
Zo vlug mogelijk procedure vrederechter om contract gerechtelijk te laten ontbinden en huurwaarborg terug te eisen .
Op basis van : Burgerlijk Wetboek :
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1. Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2. Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3. De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.
Art. 1720. De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.
Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.

Als huurcontract nog niet geregistreerd is , zal dit geen probleem opleveren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2013 19:58

NOOIT PB ondertekenen en pas dagen later de sleutels aanvaarden. Je bent dan natuurlijk ook verantwoordelijk voor alle schade die er ondertussen nog wordt aangericht, zeker in een gebouw waar nog gewerkt wordt door aannemers.

daxter_
Topic Starter

#5 , 18 jan 2013 09:20

Aangetekend op de hoogte gebracht van deze mankementen en toen waren wij de moeilijke huurders. We moesten maar wachten tot ze eens een ploeg vrij hadden en niet discussieren. Dat deed voor mij de deur dicht.
Overal foto's van genomen uiteraard en dat we de sleutels niet na een plaatsbeschrijf mogen ontvangen weten we nu ook ;)

't Is dan vooral bang afwachten om te zien of ze die keuken in onze schoenen zullen schuiven, maar allicht wel dus...

AlexanderGG

#6 , 18 jan 2013 10:31

Aangetekend op de hoogte gebracht van deze mankementen en toen waren wij de moeilijke huurders. We moesten maar wachten tot ze eens een ploeg vrij hadden en niet discussieren. Dat deed voor mij de deur dicht.
Overal foto's van genomen uiteraard en dat we de sleutels niet na een plaatsbeschrijf mogen ontvangen weten we nu ook ;)

't Is dan vooral bang afwachten om te zien of ze die keuken in onze schoenen zullen schuiven, maar allicht wel dus...
U heeft dit toch met een gerechtsdeurwaarder gedaan hoop ik?

Anders zeggen ze: "U kunt net zogoed de foto's bewerkt hebben of op een andere locatie genomen hebben."
Later komt dit voor de rechter.
De aannemer heeft nu een ploeg gestuurd en alles lijkt in orde.
Gevolg, je mag opdraaien voor de kosten.

daxter_
Topic Starter

#7 , 18 jan 2013 13:05

Inderdaad, zo ver heb ik wel al gedacht. De vraag was wat we nog konden doen. We hebben dit niet via een deurwaarder gedaan en ik vrees dus inderdaad voor 't ergste.

freelance

#8 , 18 jan 2013 14:10

Afhankelijk van het type contract dat u had ( kortlopend of 3-6-9) riskeert u , naast het feit van de keuken , het volgende :
Een kortlopend contract kan niet opgezegd worden , vooraleer termijn contract is afgelopen .
Bij een 3-6-9 dient u een opzeg van 3 maand te geven ( ingaand de 1e van de maand volgend op uw opzeg ) , en bovendien een verbrekingsvergoeding te betalen van 3 maand .
Dit is samen 6 maand huur die men van u kan vorderen.
U hebt momenteel nog geen aangetekende opzeg gegeven ( ? ) , dus het contract bestaat nog steeds . ( ondanks het feit dat sleutels afgegeven zijn ) .
De bovenstaande voorwaarden gelden enkel indien het contract nog niet geregistreerd is .

Indien niet reeds gebeurd : u dient dringend het contract aangetekend op te zeggen ( op basis van de wetteksten die ik hierboven reeds aangegeven heb ) .
U maakt verwijzing naar het aangetekend schrijven die u eerder gedaan hebt aangaande de oplevering .
U vermeld tevens dat u geconstateert hebt dat , tijdens uw afwezigheid , iemand inbraak gepleegd heeft , en daarbij de volledige keukeninstallatie gestolen heeft .
( jammer dat u geen aangifte politie gedaan heeft : inbraak en diefstal met valse sleutels ) .
U eist uw betaalde maand huur terug , alsook vrijgave van de waarborg .

Terzelfdertijd dient u een procedure op te starten voor het vredegerecht , met dezelfde argumentatie .
Teneinde het huurcontract gerechtelijk te laten ontbinden .
De vrederechter kan een gerechtsdeskundige ter plaatse sturen om zich te vergewissen van de feitelijke toestand . Dit geldt tevens als officiële plaatsbeschrijving bij uittrede.
Of uw foto's kunnen aanzien worden als bewijsmateriaal is onzeker . Indien bewijs van datum foto's kan het .

Hoe langer u daarmee wacht , hoe groter de risico's .
Over een gerechtsdeurwaarder moet hier niet langer gesproken worden , aangezien dit toch te laat is . U hebt geen sleutels meer .
In hoeverre stond de keuken gedetailleerd op de plaatsbeschrijving ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

daxter_
Topic Starter

#9 , 19 jan 2013 15:36

Afhankelijk van het type contract dat u had ( kortlopend of 3-6-9) riskeert u , naast het feit van de keuken , het volgende :
Een kortlopend contract kan niet opgezegd worden , vooraleer termijn contract is afgelopen .
Bij een 3-6-9 dient u een opzeg van 3 maand te geven ( ingaand de 1e van de maand volgend op uw opzeg ) , en bovendien een verbrekingsvergoeding te betalen van 3 maand .
Dit is samen 6 maand huur die men van u kan vorderen.
U hebt momenteel nog geen aangetekende opzeg gegeven ( ? ) , dus het contract bestaat nog steeds . ( ondanks het feit dat sleutels afgegeven zijn ) .
De bovenstaande voorwaarden gelden enkel indien het contract nog niet geregistreerd is .

Indien niet reeds gebeurd : u dient dringend het contract aangetekend op te zeggen ( op basis van de wetteksten die ik hierboven reeds aangegeven heb ) .
U maakt verwijzing naar het aangetekend schrijven die u eerder gedaan hebt aangaande de oplevering .
U vermeld tevens dat u geconstateert hebt dat , tijdens uw afwezigheid , iemand inbraak gepleegd heeft , en daarbij de volledige keukeninstallatie gestolen heeft .
( jammer dat u geen aangifte politie gedaan heeft : inbraak en diefstal met valse sleutels ) .
U eist uw betaalde maand huur terug , alsook vrijgave van de waarborg .

Terzelfdertijd dient u een procedure op te starten voor het vredegerecht , met dezelfde argumentatie .
Teneinde het huurcontract gerechtelijk te laten ontbinden .
De vrederechter kan een gerechtsdeskundige ter plaatse sturen om zich te vergewissen van de feitelijke toestand . Dit geldt tevens als officiële plaatsbeschrijving bij uittrede.
Of uw foto's kunnen aanzien worden als bewijsmateriaal is onzeker . Indien bewijs van datum foto's kan het .

Hoe langer u daarmee wacht , hoe groter de risico's .
Over een gerechtsdeurwaarder moet hier niet langer gesproken worden , aangezien dit toch te laat is . U hebt geen sleutels meer .
In hoeverre stond de keuken gedetailleerd op de plaatsbeschrijving ?
Oké, hier kom ik al iets mee. Opzeg is niet gebeurd omdat zij op niets reageren. Ik zal hiervan maandag werk maken.
Ik heb aangifte willen doen bij de politie, maar da's een burgerlijke zaak volgens hen dus kunnen niet meer doen dan "een melding" maken ipv klacht diefstal. Dat heb ik dus wel in mijn handen. Ik was sowieso van zin om maandag naar 't vredegerecht te gaan.
Ik zal dan ook toch maar de opzeg geven. Ik wist gewoon niet wat te doen, omdat zij hun deel van de verbintenis ook niet nakomen...

Foto's zijn genomen met m'n gsm, die memoriseert tot op de seconde nauwkeurig, als dat tenminste volstaat...

De keuken stond toch aardig nauwkeurig opgelijst in het plaatsbeschrijf, dus dat blijft toch een doorn in het oog al wil ik me er zomaar niet bij neerleggen.

Het immokantoor in kwestie wilt niet meer met mij communiceren hebben ze tegen m'n partner aan de lijn gezegd maar wel nog met haar. Zij is iets braver dan ikzelf en gelooft dus dat zij niets weten dat de keuken verdwenen zou zijn (precies of ze zouden het toegeven). Wat het immokantoor ook nog aan haar vroeg, was dat we maar een voorstel moesten doen :roll:
Laatst gewijzigd door daxter_ op 19 jan 2013 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#10 , 19 jan 2013 15:58

Gelet op de feiten is er maar één goed advies: Neem maandag een advocaat in de arm... de kans dat u een steek laat vallen en de firmaadvocaat hierop inpikt is reëel...

daxter_
Topic Starter

#11 , 19 jan 2013 16:03

Gelet op de feiten is er maar één goed advies: Neem maandag een advocaat in de arm... de kans dat u een steek laat vallen en de firmaadvocaat hierop inpikt is reëel...
Als ik maandag naar 't vredegerecht ga, dan komt dat toch niet onmiddellijk voor dus da's toch niet aan de orde om maandag iemand mee te nemen?

Concreet: het appartement waarover het gaat bevindt zich in Boom, hun maatschappelijke zetel is in Wilrijk, mijn officieel adres staat nog in Dendermonde maar woon ondertussen nu in Wilrijk en mijn adreswijziging is in behandeling.
Waar moet ik nu zijn? Niemand kan me daarop antwoorden, ook de politie niet en op internet vind ik niets duidelijks terug.

Vandebos

#12 , 19 jan 2013 16:12

U dient zich te begeven naar het vredegerecht van de gemeente waar het pand waarover het geschil gaat zich bevindt.
Gelet op het feit dat de flat niet werd afgeleverd in een bewoonbare toestand, de opzeg onrechtmatig is verlopen tot op heden en er blijkbaar ondertussen terug materiaal aanwezig bij het maken van de plaatsbeschrijving is verdwenen lijkt het enige gezonde advies dat men u kan geven is dat u een advocaat in de arm neemt die dan, met alle feiten in de hand, een gerichte actie kan ondernemen. Als u zware fouten maakt in dit dossier (zoals bv opzeg) gaat het nadien aanwerven van een advocaat deze niet op een magische wijze laten verdwijnen. Deze man/vrouw beschikt helaas niet over een toverstokje en zal slechts kunnen vertrekken van hoe de feiten liggen op het ogenblik dat hij hiertoe de opdracht krijgt.

Het immokantoor daarentegen (zeker eentje op deze schaal) heeft hoogstwaarschijnlijk een advocaat/juridisch expert in vast dienstverband, die niet liever ziet dan dat u verder ploetert zonder juridisch consulent.

Zoals u zelf zegt u vindt met moeite de basisinformatie om de procedure degelijk te starten terug op internet, dat zou op zich reeds een belangrijke indicator dienen te zijn dat het hier geen alledaags huurakkefietje betreft die een groep vrijwilligers los uit de pols kunnen helpen oplossen.

Vandebos

#13 , 19 jan 2013 16:15

Advocaat eerst, de rest later....

daxter_
Topic Starter

#14 , 19 jan 2013 16:34

Oké, dankjewel !

daxter_
Topic Starter

#15 , 18 feb 2013 14:27

Uiteindelijk zijn we bij een bevriend advocaat ten rade gegaan die is begonnen met een aantal brieven te schrijven. Uiteindelijk heeft die alles herhaalt van mijn mails en aangetekende brief, maar zijn titel zal iets meer doorwegen.

Onderling overeen gekomen dat wij het pand mochten verlaten mits 1 maand huur (= 1000 euro) en verval huurwaarborg (= 2800 euro). En de keuken die verdwenen was, daar gaan ze met geen woord over spreken. Plaatsbeschrijf bij vertrek van de woning is ook niet opgesteld geweest. Alles staat nu wel goed op papier.
Vind het allemaal wel erg dubieus van de eigenaar. En wij hebben dus 3800 euro kunnen betalen voor 1 weekend de sleutels gehad te hebben maar hoe zij ons behandeld hebben, daar komen ze zomaar met weg :evil:

Terug naar “Huren”