Bruto-Netto

bartvdv

Re: Bruto-Netto

#16 , 27 feb 2013 17:57

Dat begrijp ik nu niet. Hoe kan je nu spreken van een opportunist ? De manier waarop het loon berekend wordt ligt vast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#17 , 27 feb 2013 19:50

de OP had de indruk dat het loon dat hij netto kreeg berekend was op een correcte bruto-netto calculatie (dus gesteld dat hij het ganse jaar dat loon verdiende). Waarschijnlijk heeft de OP geen bewijs van de vraag naar nettoloon, anders had hij juridisch een punt.

Nu heeft de werkgever een mooie voorstelling gegeven van iets dat niet aan de werkelijkheid beantwoordt. Op die manier is de werkgever een opportunist indien het verhaal van de OP klopt.

De manier waarop het loon berekend wordt ligt niet altijd vast hoor :). Er is wel een standaardmanier, maar er kan van afgeweken worden in de praktijk.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#18 , 28 feb 2013 10:02

Ik ben dus 5 jaar lang gejost, wat een bedrieger !!!
Hij is idd niet helemaal eerlijk geweest ten opzichte van u, maar eerlijk gezegd had u ook beter moeten weten. Bij het krijgen van het aanslagbiljet van uw eerste inkomstenjaar, had u al kunnen zien dat u te weinig bedrijfsvoorheffing betaalde, gezien u (waarschijnlijk vrij veel) moest bijbetalen. Maar u hebt zich daar geen vragen bij gesteld de 4 jaren die volgden?

Uw wergever heeft geen geld van u achtergehouden, laat dat duidelijk zijn! Het enige dat hij gedaan heeft, is minder bedrijfsvoorheffing (laten) afhouden van uw brutoloon waardoor u een hoger nettoloon overhield (het nettoloon dat u vroeg). Moest hij helemaal eerlijk geweest zijn, had hij u moeten zeggen dat u die te weinig betaalde voorheffing op het einde van het jaar alsnog aan de belastingen zou moeten betalen. (Wat mij betreft zou ik liever helemaal geen voorheffing betalen, en op het einde van het jaar alles in één keer. Je wil niet weten wat die bedragen van de bedrijfsvoorheffing opbrengen als je ze een jaar lang op een termijnrekening kan laten staan. Allemaal rente waar de staat mee gaat lopen!)

Laat dit een goede les zijn: bij de volgende loonsonderhandelingen reken je eerst ZELF uit (via de site van vacature bijvoorbeeld), wat u bruto moet krijgen om netto een bepaald bedrag over te houden, en vervolgens onderhandelt u over het BRUTO bedrag.

Ik vermoed dat, toen u afkwam met een nettobedrag tijdens de loonsonderhandelingen, uw werkgever zijn kans mooi zag om u uw zin te geven (nettobedrag) maar door te "schuiven" met de voorheffing, u toch minder te moeten betalen. Ethisch niet helemaal correct, maar juridisch volgens mij weinig aan te doen (tenzij u ergens een contract hebt waar uw nettoloon vermeld staat, maar die kans is wel héél erg klein, denk ik).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie

#19 , 28 feb 2013 16:38

De werkgever is wettelijk verplicht de bedrijfsvoorheffing te berekenen volgens de schalen van de bedrijfsvoorheffing, die elk jaar in het staatsblad verschijnt.

De werkgever mag wel meer afhouden wanneer de werknemer dit uitdrukkelijk vraagt, maar niet minder.

De TS kan misschien te weinig brutto loon gehad hebben, maar zeker nooit te weinig bedrijfsvoorheffing betaald hebben.

Er is geen enkel wet die de werkgever toelaat minder bedrijfsvoorheffing in te houden.

De werkgevers die geen of te weinig bedrijfsvoorheffing inhoudt, kan aangesproken worden om de te weinig ingehouden bedrijfsvoorheffing te betalen.

Dit was vroeger zo, maar dit is nu nog verstrengt als je te weinig afhoud moet je als werk gever 10% boete betalen over de som dat je te weinig afhoud.

Meer afhouden mag enkel opvraag van de werknemer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#20 , 01 mar 2013 09:04

Is dat zo? Dus iedereen die op het einde van het jaar moet bijbetalen, en dit bijbetalen is enkel te wijten aan te weinig betaalde bedrijfsvoorheffing tijdens het jaar, kan dat bedrag terugeisen van zijn werkgever?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JPV

#21 , 01 mar 2013 10:20

De werkgevers die geen of te weinig bedrijfsvoorheffing inhoudt, kan aangesproken worden om de te weinig ingehouden bedrijfsvoorheffing te betalen.
maar dit heeft geen (positieve) consequenties voor de werknemer...

Gebruiker21

#22 , 01 mar 2013 11:15

Hoe bedoel je? Als de werkgever verplicht wordt bedrijfsvoorheffing te betalen, dan moet de werknemer dit toch niet meer betalen en is dit toch een positief effect voor de werknemer? Of moeten zowel werkgever als werknemer de te weinig ingehouden bedrijfsvoorheffing betalen? Dan incasseert de staat twee keer...

denlowie

#23 , 01 mar 2013 12:00

De officele schalen houden geen rekening met je eventuele aftrokken, en ook geen rekening met wat je vrouw veel of minder verdiend, er zijn ook zeer veel mensen die elk jaar een pak belastingen terug krijgen, iedereen betaald niet bij.

denlowie

#24 , 01 mar 2013 12:09

Maar ook geen negatieve, mocht ieder werkgever te weinig of geen voorheffing storting, dan valt Belgie plat.

Terug naar “Archief”