Ik ben dus 5 jaar lang gejost, wat een bedrieger !!!
Hij is idd niet helemaal eerlijk geweest ten opzichte van u, maar eerlijk gezegd had u ook beter moeten weten. Bij het krijgen van het aanslagbiljet van uw eerste inkomstenjaar, had u al kunnen zien dat u te weinig bedrijfsvoorheffing betaalde, gezien u (waarschijnlijk vrij veel) moest bijbetalen. Maar u hebt zich daar geen vragen bij gesteld de 4 jaren die volgden?
Uw wergever heeft geen geld van u achtergehouden, laat dat duidelijk zijn! Het enige dat hij gedaan heeft, is minder bedrijfsvoorheffing (laten) afhouden van uw brutoloon waardoor u een hoger nettoloon overhield (het nettoloon dat u vroeg). Moest hij helemaal eerlijk geweest zijn, had hij u moeten zeggen dat u die te weinig betaalde voorheffing op het einde van het jaar alsnog aan de belastingen zou moeten betalen. (Wat mij betreft zou ik liever helemaal geen voorheffing betalen, en op het einde van het jaar alles in één keer. Je wil niet weten wat die bedragen van de bedrijfsvoorheffing opbrengen als je ze een jaar lang op een termijnrekening kan laten staan. Allemaal rente waar de staat mee gaat lopen!)
Laat dit een goede les zijn: bij de volgende loonsonderhandelingen reken je eerst ZELF uit (via de site van vacature bijvoorbeeld), wat u bruto moet krijgen om netto een bepaald bedrag over te houden, en vervolgens onderhandelt u over het BRUTO bedrag.
Ik vermoed dat, toen u afkwam met een nettobedrag tijdens de loonsonderhandelingen, uw werkgever zijn kans mooi zag om u uw zin te geven (nettobedrag) maar door te "schuiven" met de voorheffing, u toch minder te moeten betalen. Ethisch niet helemaal correct, maar juridisch volgens mij weinig aan te doen (tenzij u ergens een contract hebt waar uw nettoloon vermeld staat, maar die kans is wel héél erg klein, denk ik).