Hallo iedereen,
Om moment X ben ik beginnen werken bij mijn werkgever. Eén van de secundaire arbeidsvoorwaarden was een hospitalisatieverzekering.
Uit ervaring weet ik (nu) dat dit werkt met een termijn vanaf aansluiting waarin je niet gedekt bent, om misbruik te voorkomen. Deze wachttijd geldt echter niet als je daarvoor reeds aangesloten was bij een andere hospitalisatieverzekering, dan is het een overname en ben je gewoon gedekt vanaf dag 1. Ik had bij mij vorige werkgever ook een hospitalisatieverzekering, geen wachttijd dus.
7 maanden na mijn start bij de werkgever, word ik opgenomen voor een hospitalisatie. Initieel werd mijn dossier goedgekeurd door de maatschappij, achteraf kwamen zij hierop terug. De reden was dat de effectieve aanvraag van mijn werkgever pas 5 maanden na mijn start ingediend werd. Niet omwille van de proefperiode of andere redenen, gewoon nalatigheid. Uiteraard is dit dan niet binnen een periode van 1 maand gebeurd en is het voor de verzekeringsmaatschappij geen overname, maar gewoon een nieuw contract, met inderdaad een wachttijd van 3 maanden. Op het moment van mijn hospitalisatie was ik dus niet gedekt omdat ik nog in de wachttijd zat.
Zoals ik het nu zie, heb ik een contract getekend met als arbeidsvoorwaarde een hospitalisatieverzekering, maar heb ik hiervan geen gebruik kunnen maken door nalatigheid van mijn werkgever. Ik heb hier al reeds meermaals op aangesproken en hij beweert telkens dat hij dit zal opnemen met de verzekeringmaatschappij, maar schenkt hier in praktijk geen enkele aandacht aan.
Factuur van de hospitalisatie valt al bij al nog mee, 'maar' 400 euro, ik mag op mijn blote knietjes gaan zitten dat het niets ernstiger/duurder was, want ik had mijzelf in de schulden moeten steken.
Vraag is natuurlijk: wat zijn mijn rechten in deze zaak, kan ik van mijn werkgever verlangen, dan wel eisen, dat hij deze kosten dekt?