Dekking hospitalisatieverzekering werkgever

Berkje
Topic Starter

Dekking hospitalisatieverzekering werkgever

#1 , 08 mar 2013 14:45

Hallo iedereen,

Om moment X ben ik beginnen werken bij mijn werkgever. Eén van de secundaire arbeidsvoorwaarden was een hospitalisatieverzekering.

Uit ervaring weet ik (nu) dat dit werkt met een termijn vanaf aansluiting waarin je niet gedekt bent, om misbruik te voorkomen. Deze wachttijd geldt echter niet als je daarvoor reeds aangesloten was bij een andere hospitalisatieverzekering, dan is het een overname en ben je gewoon gedekt vanaf dag 1. Ik had bij mij vorige werkgever ook een hospitalisatieverzekering, geen wachttijd dus.

7 maanden na mijn start bij de werkgever, word ik opgenomen voor een hospitalisatie. Initieel werd mijn dossier goedgekeurd door de maatschappij, achteraf kwamen zij hierop terug. De reden was dat de effectieve aanvraag van mijn werkgever pas 5 maanden na mijn start ingediend werd. Niet omwille van de proefperiode of andere redenen, gewoon nalatigheid. Uiteraard is dit dan niet binnen een periode van 1 maand gebeurd en is het voor de verzekeringsmaatschappij geen overname, maar gewoon een nieuw contract, met inderdaad een wachttijd van 3 maanden. Op het moment van mijn hospitalisatie was ik dus niet gedekt omdat ik nog in de wachttijd zat.

Zoals ik het nu zie, heb ik een contract getekend met als arbeidsvoorwaarde een hospitalisatieverzekering, maar heb ik hiervan geen gebruik kunnen maken door nalatigheid van mijn werkgever. Ik heb hier al reeds meermaals op aangesproken en hij beweert telkens dat hij dit zal opnemen met de verzekeringmaatschappij, maar schenkt hier in praktijk geen enkele aandacht aan.

Factuur van de hospitalisatie valt al bij al nog mee, 'maar' 400 euro, ik mag op mijn blote knietjes gaan zitten dat het niets ernstiger/duurder was, want ik had mijzelf in de schulden moeten steken.

Vraag is natuurlijk: wat zijn mijn rechten in deze zaak, kan ik van mijn werkgever verlangen, dan wel eisen, dat hij deze kosten dekt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 09 mar 2013 14:35

Mss kan u meer informatie bekomen bij de ombudsman der verzekeraars, deze zou normaliter de nodige info kunnen verstrekken.

Wanneer het niet om een groepspolis gaat, dan vrees ik dat dit een contract betreft tussen u en de verzekeraar.
Staat er in uw arbeidsoveréénkomst niets over vermeld?
Informeer bij uw vakbond naar mogelijke hulp terzake...
Gaat een goede werkgever zich laten kennen voor 400 euro?
Handige documenten voor Personenrecht

JPV

#3 , 10 mar 2013 13:10

hangt idd af van de polis: betreft het een groepspolis of een individuele polis?

Reclame

Berkje
Topic Starter

#4 , 11 mar 2013 05:08

Weet ik niet zeker. Ik zou denken een individueel contract, want kan een hosp.verz. als groepspolis gelden?
Naast de HV hebben wij ook nog een groepsverzekering met daarin gewaarborgd loon e.d. bij dezelfde verzekeraar.

Hoe kan ik weten of het indivdueel of groep is? En waar zit dan het verschil? Als in mijn contract staat dat ik een verzekering heb, is het toch aan hem om dit in orde te maken?

JPV

#5 , 11 mar 2013 08:27

indien individuele polis: werkgever zal je de schade moeten terugbetalen
indien collectieve polis: werkgever zal je indiensttreding vanaf begindatum moeten bewijzen, dan ben je in principe wél gedekt ondanks dat de formaliteiten te laat gebeurd zijn.

om te weten of het een individuele of collectieve polis betreft, bel je best naar de verzekering

Berkje
Topic Starter

#6 , 12 mar 2013 16:42

Aha, maar dus in beide gevallen zou ik wel aanspraak kunnen maken op de vergoeding?
Dat is interessant nieuws, bedankt!

Ik ga even contact opnemen met de verz.mij.

VDG2

#7 , 12 mar 2013 18:14

JPV: kan je even verduidelijken waarom er dekking zou zijn in een collectieve polis bij laattijdige aansluiting?

lucgescheiden

#8 , 12 mar 2013 21:03

Ik meende dat de verantwoordelijkheid voor een correcte aansluiting, bij een collectieve polis,
meestal wordt gelegd bij de werkgever die deze polis in zijn arbeidscontract opnam.

Analoog met een de verzekering van een firma wagen waar de werknemer mee op de baan wordt gestuurd.
Handige documenten voor Personenrecht

VDG2

#9 , 12 mar 2013 22:52

Volgens mij kan de verzekeringsmaatschappij een wachttijd toepassen (contractuele bepaling tussen WG en verzekeringsmaatschappij) bij laattijdige aansluiting, en zal de werknemer zich bijgevolg moeten wenden tot de werkgever (contractuele verhouding tussen WN en WG: arbeidsovereenkomst) die nalatig is geweest m.b.t. de hositalisatieverzekering.

JPV

#10 , 12 mar 2013 23:25

Ik meende dat de verantwoordelijkheid voor een correcte aansluiting, bij een collectieve polis,
meestal wordt gelegd bij de werkgever die deze polis in zijn arbeidscontract opnam.

Analoog met een de verzekering van een firma wagen waar de werknemer mee op de baan wordt gestuurd.
volgens wat ik hoor is bij een collectieve polis de aansluiting meestal automatisch vanaf datum indiensttreding en niet vanaf vervollediging van de documenten.

VDG2

#11 , 13 mar 2013 06:53

De werkgever heeft pas na vijf maanden de verzekeraar op de hoogte gebracht van de indiensttreding, waardoor er volgens mij inderdaad een wachttijd zal zijn. Die periode zal afhangen van de verzekeraar. Staat in principe in de overeenkomst tussen de WG en de verzekeraar binnen welke termijn de aansluiting dient te gebeuren en ik vermoed dat die termijn korter dan 5 maanden zal zijn. Aangezien de werkgever verantwoordelijk is voor de aansluiting denk ik dat de werknemer bij de werkgever zal moeten aankloppen.

Terug naar “Andere”