Wat kan ik van een bank eisen?

denlowie
Juridisch actief: Nee

Re: Wat kan ik van een bank eisen?

#16 , 01 apr 2013 14:33

FreelancerIT er is daar geen wetgeving over, ik heb hier het regelement aan gehaalt en ik heb de link naar de basis bankdienst geplaatst, en allebeide zeggen het zelfde u heeft recht ten alle tijde over een basis bankdienst.
Het probleem is dat u een één mans zaak heeft en dat u dan denkt dat de commercieele rekening niks met de andere rekening te zien heeft maar daar zal het venijn zitten, als één mans zaak heb je altijd recht op één rekening en één kaart zowel als privé als handelaar en dit is de zelfde kaart.

En dit versta je nu niet, ik zelf begrijp ook de bank zijn standpunt niet, maar zij zijn vrij te doen en ze kunnen je weigeren als klant, één debet rekening zijn ze altijd verplicht, wat een kaart betreft dit weet ik niet, ik heb nooit voor één van mijn vroegere bedrijven(6 in totaal) een kaart gehad, en ze hebben me ook nooit gevraagd als ik een kaart wou.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantre

#17 , 01 apr 2013 14:59

*zucht

Nog steeds geen antwoord....

Waarom is het zo moeilijk om op die vragen te antwoorden.

- Een bank kan toch niet zomaar een dienst afsluiten zonder uitleg te geven
- Of restricties opleggen zonder die aan de klant uit te leggen?

Tuurlijk kan dat ieder bedrijf mag dat. En een bank zonder filosofisch te beginnen uitwijden is een bedrijf zoals een ander
Of dat ook ethisch is of aanvaardbaar ? voor mij niet maar tja .....
Als u met mij een kontrakt afsluit en u annuleert dat dan is het enige wat van tel is de schadevergoedingen die
daar eventueel aan vasthangen. Maar als er geen andere voorwaarden zijn dan moet u helemaal niks uitleggen of verantwoorden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 01 apr 2013 23:05

Heeft die bank geen juridische dienst?
Hebben die geen provinciale zetel of zo?
Daar eens contact mee nemen.
Maar ik heb gezien het inderdaad rare beslissing ook geen antwoord.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#19 , 02 apr 2013 01:57

FreelancerIT er is daar geen wetgeving over, ik heb hier het regelement aan gehaalt en ik heb de link naar de basis bankdienst geplaatst, en allebeide zeggen het zelfde u heeft recht ten alle tijde over een basis bankdienst.
Het probleem is dat u een één mans zaak heeft en dat u dan denkt dat de commercieele rekening niks met de andere rekening te zien heeft maar daar zal het venijn zitten, als één mans zaak heb je altijd recht op één rekening en één kaart zowel als privé als handelaar en dit is de zelfde kaart.

En dit versta je nu niet, ik zelf begrijp ook de bank zijn standpunt niet, maar zij zijn vrij te doen en ze kunnen je weigeren als klant, één debet rekening zijn ze altijd verplicht, wat een kaart betreft dit weet ik niet, ik heb nooit voor één van mijn vroegere bedrijven(6 in totaal) een kaart gehad, en ze hebben me ook nooit gevraagd als ik een kaart wou.
Dat kan allemaal wel zijn denlowie... Maar ze hebben niet de rekening geannuleerd, enkel de kaart... Wat - geef nu zelf toe - toch op niets slaagt?

FreelancerIT
Topic Starter

#20 , 02 apr 2013 02:02

Ik snap wel degelijk de impact van een eenmanszaak te hebben. Ik stel enkel hun actie in de vraag, en zou daar een verklaring voor willen krijgen. En daar doen ze nu moeilijk over... Ik sta echter op een verklaring, dus blijf ik aandringen... Ik probeer gewoon te weten te komen op welke wettelijke middelen ik kan rekenen...

basejumper

#21 , 02 apr 2013 19:00

Freelancer,

Elke bank heeft een Algemeen reglement dat je aanvaardt wanneer je een bankrelatie aangaat. In elk van die reglementen is er een artikel dat zegt dat de bank ten allen tijde mits schriftelijke verwittiging de samenwerking geheel of gedeeltelijk kan stopzetten zonder argumentatie. Tout court kan men dus een bepaalde dienstverlening stopzetten zonder argumentatie. De bank moet niet argumenteren waarom ze een bepaalde samenwerking stopzet, zomin als de klant dat moet argumenteren in omgekeerde zin.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JPV

#22 , 03 apr 2013 08:43

FreelancerIT en co, ik heb dit topic wat opgekuist, het is echt niet nodig om je vraag 20 keer te herhalen als jij het (voor jou) juiste antwoord niet krijgt. Het antwoord is hier al enige tijd gegeven: ja, ze hebben het recht om dat te doen tenzij wetgeving hen dat zou verbieden. En tenzij wetgeving hen een antwoord verplicht, mogen ze je zelfs straal negeren. En jij ziet een verschil tussen privé & "bedrijf", maar eigenlijk is die er niet echt.

FreelancerIT
Topic Starter

#23 , 03 apr 2013 09:09

Er is nog steeds geen antwoord gegeven, dat is het nu juist...

1. Ik vroeg wat ik kan doen. Daar zie ik nog steeds geen antwoord op.
2. Het gaat hier de hele tijd over het blokkeren van rekeningen wat er hier niet is gebeurd..
3. Er is wel degelijk een verschil tss. privé en bedrijf... al was het maar wegens de zinloosheid van de maatregel: het annuleren van een bankkaart op een privérekening zonder dat er verder ook maar iets aan de rekeningen gebeurd...
4. Waar ik al de hele tijd op hamer is het volledig naast de issue gaan van alle antwoorden hier, net zoals de bank doet...
5. Ik heb totaal geen idee wat de onderliggende reden achter hun maatregel is, in feite zou het mij zelfs verbazen dat het met de W.C.O. te maken heeft...

Ik wil gewoon een antwoord van de bank waarom die mijn bankkaart heeft geannuleerd.. En wat ik kan doen om dat antwoord te verkrijgen...

FreelancerIT
Topic Starter

#24 , 03 apr 2013 09:13

Freelancer,

Elke bank heeft een Algemeen reglement dat je aanvaardt wanneer je een bankrelatie aangaat. In elk van die reglementen is er een artikel dat zegt dat de bank ten allen tijde mits schriftelijke verwittiging de samenwerking geheel of gedeeltelijk kan stopzetten zonder argumentatie. Tout court kan men dus een bepaalde dienstverlening stopzetten zonder argumentatie. De bank moet niet argumenteren waarom ze een bepaalde samenwerking stopzet, zomin als de klant dat moet argumenteren in omgekeerde zin.
En daar gaan we weer... Ik vraag geen argumentatie, ik vraag een verklaring... Iets wat een bank ook aan mij vraagt als ik besluit om de samenwerking stop te zetten.

Bovendien is er voornamelijk de volslagen achterlijkheid van wat er gebeurd is. De bankkaart op een particuliere rekening??? Ik krijg op niks een verklaring, zelfs niet op vragen waar ze mij wel een antwoord op verschuldigd zijn.

Daar draait de hele topîc eigenlijk over, maar blijkbaar is er niemand hier die dat in ziet....

JPV

#25 , 03 apr 2013 09:17

1. Dat is hier reeds gezegd: niks. De bank kan dit wettelijk perfect doen.
2. Blokkeren van rekening, kaarten, ... is allemaal 1 pot nat.
3. Er is een verschil, maar dat verschil heeft hier geen belang. Gezien je geen BVBA hebt, zijn je financiën bij een eventueel faillissement gemengd.
4. Jij wil een versie van een antwoord die je niet kan krijgen.
5. Als het je zou verbazen dat het met de W.C.O. te maken heeft, heb je wss een vermoeden van een andere reden. Het is aan jou om die dan te geven. Anders lijkt voor iedereen hier de W.C.O. dé reden.

om het nogmaals duidelijk te maken:
Er is nog steeds geen antwoord gegeven, dat is het nu juist...
Het antwoord is hier al enige tijd gegeven: ja, ze hebben het recht om dat te doen tenzij wetgeving hen dat zou verbieden..
....En gezien er geen wetgeving is die hen dat verbiedt behalve de basisdienst die een bank moet aanbieden (en die niet geschonden wordt). Door het intrekken van de bankkaart, hebben ze je volledig onder controle wat betreft afhalingen van een rekening.

FreelancerIT
Topic Starter

#26 , 03 apr 2013 09:33

Ik kan nog steeds aan al mijn rekeningen aan... als ik besluit van de ene dag op de andere om al mijn rekeningen leeg te halen, dan kan ik dat nog steeds perfect met de kaart die ik heb, waar de bank nougabollen tegen kan doen..... Wat ik ondertussen trouwens gedaan heb...

Het enige wat ik niet kon doen was in de winkel betalen met mijn particuliere zichtrekening, maar al mijn geld komt binnen op de professionele rekening, ik gebruikte de particuliere amper. Anders gezegd: afgaande op voorgaande transacties is de impact nihil.

Buiten de ergernis...

Ik heb totaal geen idee waar het aan kan liggen, en daar wringt hem nu juist het schoentje. Het enige wat er kan zijn lijkt mij die W.C.O., maar op zich is dan de maatregel die ze nemen bizar. Ik zou het nog kunnen aanvaarden als ik nu gewoon eens een bruikbaar antwoord kreeg.

Wiskundig gesproken slaagt het op niks, net zoals hun stilzwijgen op niks slaagt. Ze annuleren een bankkaart, en ik vraag eenvoudig de reden en/of er nog andere restricties van kracht zijn. Als ik dan eens een antwoord krijg gaat het over iets waar 'k nooit met een woord over gerept heb...

Net zoals hier... Er worden hier appelen met peren vergeleken, waardoor ik nog steeds geen antwoord heb.

Ik zal dan maar blijven aandringen bij de bank tot ze mij - al was het uit ergernis - eindelijk eens een bruikbaar antwoord geven....

FreelancerIT
Topic Starter

#27 , 03 apr 2013 09:36

Ik heb geen vermoeden van een andere reden. De maatregel die er is genomen is gewoon zo bizar...

JPV

#28 , 03 apr 2013 11:47

FreelancerIT: gezien het antwoord wel degelijk reeds is gegeven door verschillende mensen, maar je blijkbaar geen vrede neemt met het antwoord dat je krijgt, slotje op de topic. In dit geval heeft het toch geen nut meer om verder te discussieren.

Het is niet omdat je wettelijk niks kan doen, dat het antwoord nog niet gegeven is op de vraag wat je kan doen.

Terug naar “Andere”