Onwetend over erfenis

BiekeV
Topic Starter

Onwetend over erfenis

#1 , 07 apr 2013 00:04

Beste,

Ik ben net 29 geworden en woon nog bij mijn moeder, maar denk er aan op mezelf te gaan wonen. Mijn vader is aan kanker gestorven toen ik 14 jaar was en mijn zus vorig jaar in een auto-ongeluk, ze laat 1 dochter na.

Omdat mijn moeder een nieuwe vriend heeft die zich nogal bemoeit met het geld van mijn moeder, ben ik me vragen beginnen stellen over de erfenis. Nu pas, want ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan. Ik kan er met mijn moeder eigenlijk niet over praten, ze verandert dan van onderwerp, ze zei me wel dat omdat ze de successierechten betaald heeft, ik in principe geen erfenis moet krijgen (volgens de vriend)?

Hoe zit dit eigenlijk in mekaar? Mijn moeder en vader kochten samen een woning aan, heb ik dan geen recht op een deel van mijn vader? Mijn vader spaarde ook, maar daar weet ik niets van. En wat gebeurt er met het deel van mijn zus?

Ik aas zeker niet op geld, maar vertrouw de nieuwe vriend van mijn moeder niet, mijn moeder praat er niet over en ik wil niet dat hij met de zuurverdiende centen van mijn vader kan gaan lopen. Bedankt om even wat klaarheid te brengen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 07 apr 2013 10:32

Toen je vader stierf was je minderjarig. De nalatenschap werd dan door het vredegerecht geregeld. Het vredegerecht beschermt bij overlijden van een ouder de minderjarige.
Wie was toen je voogd?
Met je token kan je ook via internet achterhalen of je toen een deel van het huis in blote eigendom hebt gekregen. Dat je moeder zegt dat ze ook de SSR heeft betaald, dat kan. De SSR worden immers betaald met gelden uit de nalatenschap, maar wil natuurlijk niet zeggen dat je van vader niet hebt geërfd.
Wat je zeker moet weten is onder welk huwelijksstelsel je vader en moeder waren gehuwd. "Langst leeft, al heeft?"

BiekeV
Topic Starter

#3 , 08 apr 2013 12:35

Ik denk dat dit mijn peter of moeder zelf moet zijn. Onder wat voor huwelijksstelsel weet ik eigenlijk niet.
Bedankt, ik zal zeker even op internet checken.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2013 12:50

Het huwelijksstelsel van uw ouders zal je niet op internet vinden.
Neem kontakt op met het kadasterkantoor in uw buurt. Daar zal je kunnen opzoeken wie naakte eigenaar, en vruchtgebruiker is van het huis.

j.demoor

#5 , 09 apr 2013 08:17

Ik ga ervan uit dat uw ouders gehuwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijkscontract en zonder testament en dat hun hele vermogen gemeenschappelijk was.

Bij vaders overlijden gold : “Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.),onverminderd haar helft van het gemeenschappelijk vermogen dat moeder in volle eigendom behoudt.

De blote eigendom van de kinderen wordt bij vaders overlijden als volgt vererfd : “Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders...zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden; zij erven bij staken, wanneer zij allen of een gedeelte van hen bij plaatsvervulling opkomen.”(B.W.).De dochter van uw zus vervult haar plaats.

De successierechten van de kinderen zijn betaald uit vaders nalatenschap,vooraleer ze te verdelen. Hierdoor verliest u vanzelfsprekend uw erfdeel niet.

“Art.745ter.Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(B.W.).

Vraag aan het registratiekantoor van uw vaders laatste woonplaats kopie van de successieaangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”