Bedrijf wil dat ik een auto lease op persoonlijk contract

Jabo
Topic Starter

Bedrijf wil dat ik een auto lease op persoonlijk contract

#1 , 15 apr 2013 20:45

Hoi allemaal,
Ik zit in de verkoop buitendienst en heb een 'auto van de zaak' volgens mijn contract. Nu staan wij op het punt om een nieuwe car leasing policy te krijgen. Het komt erop neer dat mijn bedrijf wil dat ik op persoonlijke titel een operationele leasing aan ga bij een vrij te kiezen leasing maatschappij (merk auto vrij te kiezen binnen ruime grenzen). Mijn bedrijf zal mij de kosten van die maandelijkse leasing terugbetalen (via de onkosten nota bijv.)

Nu zie ik al een paar addertjes:
A. Hoe krijg ik dat geld terug ZONDER dat ik daar belastingen oid over betaal? Of is dat geen probleem?
Of is het een goed idee als ik zelf een autolease bedrijf opricht (eenmanszaak) en een auto koop die ik aan mijzelf lease?
B. Wat bij verbreking van het arbeidscontract?

Bedankt voor jullie overdenkingen,
Jabo

(nu aan 197.000Km met huidige lease wagen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 apr 2013 09:52

Op onkosten betaal je toch geen belastingen.

k.b.

#3 , 16 apr 2013 11:00

Dat uw werkgever naar een andere formule wil overstappen ... daar zal hij zijn redenen voor hebben .
In onderling overleg kan U waarschijnlijk wel uw arbeidsovereenkomst wijzigen en een vergoeding vastleggen waarvoor U zelf een wagen voorziet ter uitvoering van uw functie.

Ik zie geen enkele reden waarom jij operationele lease zou doen als particulier. Als jij zorgt dat je een wagen hebt is dit mijns inziens voldoende.
Als er dan iets fout gaat op uw werk , heb je alvast de wagen als bezit ... bij lease hangt je waarschijnlijk nog een opzegvergoeding boven het hoofd.

Kan je je huidige wagen overkopen van de lease-maatschappij ? ...

k.b.

Reclame

eylis

#4 , 16 apr 2013 11:06

en toch heb ik het er moeilijk mee dat het bedrijf eist dat je zelf investeert in de aanschaf/leasing van een wagen die nodig is om je job uit te oefenen... Want dat heb ik toch begrepen?
Want inderdeed, wat als je je ontslag krijgt, dan zit je daar met een persoonlijk leasing-contract.
Lijkt me wettelijk niet echt hard te maken zijn door het bedrijf.
zij moeten het nodige voorzien dat bij het uitoefenen van je job hoort. en als je binnen je job bijna voortdurend een auto moet gebruiken, mag je wel vragen dat dat er één van het bedrijf is.

k.b.

#5 , 16 apr 2013 11:51

en toch heb ik het er moeilijk mee dat het bedrijf eist dat je zelf investeert in de aanschaf/leasing van een wagen die nodig is om je job uit te oefenen... Want dat heb ik toch begrepen?
Want inderdeed, wat als je je ontslag krijgt, dan zit je daar met een persoonlijk leasing-contract.
Lijkt me wettelijk niet echt hard te maken zijn door het bedrijf.
zij moeten het nodige voorzien dat bij het uitoefenen van je job hoort. en als je binnen je job bijna voortdurend een auto moet gebruiken, mag je wel vragen dat dat er één van het bedrijf is.
Inderdaad het wringt overal wel een beetje ... men stuurt hier zowat aan dat een "loontrekkende" een soort ondernemingsrisico zou dragen.

Ik heb ook een firmawagen als vertegenwoordiger en heb weet dat er regelingen bestaan voor mensen met een "eigen wagen" die de zakelijke kilometers riant vergoed krijgen als "onkosten" .
Als je voldoende "zakelijke kilometers" doet en je bent bereid wat langer met je wagen te rijden dan de normale leaseduur kan het een mooie optie zijn ...
Vandaar de vraag of TS zijn huidige wagen kan overnemen van de leasemaatschappij ? Het kan een begin zijn , een positief signaal naar de werkgever dat TS wel bereid is mee te gaan in de gewijzigde structuur , doch slechts een beperkte investering dient te doen.
Een langlopende overeenkomst afsluiten met een lease maatschappij zou ik nooit doen ... stel je maar voor dat het fout loopt en een nieuwe werkgever wil je een bedrijfswagen geven ... dan hangt die andere nog als een blok aan uw been .

k.b.

k.b.

gebruiker

#6 , 16 apr 2013 13:29

Normaal kan je als niet-ondernemer zelfs geen leasingcontract afsluiten, enkel een renting contract (een zuivere huur, waar je normaal geen residuwaarde hebt waaraan je de wagen kan aankopen op het einde van het contract).

Indien je wel degelijk een leasing contract zou kunnen afsluiten op jouw persoonlijke naam, dan verkrijg je een extra financiëel voordeel (onbelastbaar evenwel!). Namelijk je hebt dan de mogelijkheid van de betrokken wagen aan te kopen op het einde van het contract tegen de residuwaarde (welke meestal sterk lager is dan de reële waarde van de wagen op dat ogenblik). Aflopen van het leasing contract en aankopen tegen de residuwaarde, gevolgd door de verkoop van de wagen, zou je nog een financiële bonus opleveren.

Indien het leasingcontract op naam van je werkgever zou staan dan is de fiscale behandeling van de aankoop tegen residuwaarde van het voertuig totaal anders want dan zal je normaal belast worden wegens het goedgunstig voordeel dat je persoonlijk verkrijgt uit een leasingcontract dat een derde - je werkgever - afsloot.

Het voorstel van je werkgever lijkt voor jou en hem/haar een totale financiële winst te betekenen (voor jou extra met de bonus als je de wagen kan aankopen op het einde van het contract aan de residuwaarde, dus normaal enkel als je wel degelijk een leasingcontract kan afsluiten). Met de huidige toepassing in België dat alles als fraude gecatalogeerd wordt, voorzie ik dat deze regering daar vlug zal proberen een stok tussen te steken (teneinde verder massaal alles te kunnen belasten in dit land).
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Jabo
Topic Starter

#7 , 16 apr 2013 15:55

Bedankt voor alle reacties.
Het is nog geen situatie van 'eisen'. Ik heb een goede relatie met mijn bedrijf en ze zeuren ook niet over een paar 'centen'.
Let wel, ik heb het over operationele leasing.

Het enige waar mijn bedrijf op uit is is om hun eigen administratie te vereenvoudigen door iedereen zijn eigen keuze te laten maken. Dat houdt ook in dat een deel van het risico dan ook bij mij komt te liggen (ik sluit het contract af). De maandelijkse kosten van die leasing (tussen 1.000 & 1.200EUro) mag ik dan via de declaratie nota terugvangen van het bedrijf. Wat zegt de belasting daarvan? Zien ze dat als een legitieme declaratie post (onkosten) of als inkomen?
Bedankt alvast.

Jabo

P.S. Een Ford Mondeo met 197.000Km is geen goed overname idee!

gebruiker

#8 , 17 apr 2013 00:05

Je hebt in dit kader recht op de terugbetaling van je onkosten door je werkgever.

Als er geen 'forfaitaire vergoeding' zou bepaald worden (los van het bedrag van je maandelijkse leasingkost, dus verschillend ervan) of je krijgt geen km vergoeding, maar wel degelijk je maandelijkse kost van je leasingcontract terugbetaald dan voorzie ik dat de fiscus dit als een 'fictie' zal beschouwen en het geheel bekijken net alsof je werkgever het leasingcontract afsloot. En dan kom je terecht bij de werkelijk afgelegde beroepsmatige km. Indien je werkgever je vergoed zonder dit te koppelen aan het leasingcontract, of een afwijkend maandelijks bedrag toekent (je krijgt er bovenop toch nog je brandstofverbruik?) dat géén samentelling is van je maandbedrag van je leasing + je verbruik, ... dan zou dit probleem zich normaal niet mogen stellen.

Maar zelfs in dit laatste geval ben je totaal niet safe, want vermoedelijk zullen nog wel meer werkgevers dit trukje pogen toe te passen en dan krijg je een systematisch problee met de fiscus. Dit probleem wordt nog vergroot als dit voor nog meer werknemers zou toegepast worden.

Dit lijkt me totaal geen oplossing te zijn. Jullie stevenen af op een discussie met de fiscus met daarbovenop nog een mogelijk probleem van verschuldigde sociale zekerheid op al je ontvangen bedragen door het feit dat de fiscus dit als een fictie riskeert te beschouwen en door het in de plaats stellen vanwege de belastingcontrole van iets totaal anders (dan het aanvaarden dat jij een leasingcontract afsloot) dit mogelijk buiten de vrijgestelde sociale vergoedingen riskeert te vallen.

Alle toepassingen van wat dan ook dat als a-normaal gezien kan worden (louter omdat dit niet de normale wijze van handelen is) worden heden in principe als fraude aanzien. En een werknemer die een 'leasingcontract' afsluit terwijl die kosten ten laste van de werkgever komen dat is niet de normale wijze van handelen...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

j.demoor

#9 , 17 apr 2013 08:12

“Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen, inzonderheid, zo de omstandigheden dit vereisen en behoudens strijdige bepaling, door de voor de uitvoering van het werk nodige hulp, hulpmiddelen en materialen ter beschikking te stellen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘Het komt erop neer dat mijn bedrijf wil dat ik op persoonlijke titel een operationele leasing aan ga’

Die geleasede auto is een voor de uitvoering van het werk nodig hulpmiddel . U ten persoonlijke titel een operationele leasing DOEN aangaan is geen ‘ter beschikking stellen’ door de werkgever en is dus in strijd met voornoemd art.20.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

dako

#10 , 18 apr 2013 16:29

Buiten de persoonlijke gevolgen (vb bij ontslag,vrijstellingen ongevallen,...) zie ik fiscaal toch ook enkele problemen voor jou/je werkgever.

Volgens mij is de terugbetaling van beroepsmatige km's enkel belastingvrij onder de wettelijke km-vergoeding (+-0,35€/km) Doe je op een maand 3000km beroepsmatig mag je max belastingvrij +-1050€ ontvangen. Alles daarboven is volgens mij belastbaar. Ik ga ervan uit dat je werkgever niet enkel de leasing wil betalen, maar ook brandstof, parking,.... Je zal dus volgens mij een stuk hierboven uitkomen als je leasingbudget 1000-1200€/mnd is.

Los van bovenstaande moet je werkgever dan kunnen aantonen dat de door jou gemaakte kosten beroepsmatig zijn (= verantwoording van elke km: datum x, xxxkm, naar klant Y) Wil hij jou autokosten volledig terugbetalen, kom jij/hij in de problemen met je prive km's. Kost de wagen jou 2000€/mnd, doe je 3000km beroeps, 1000km prive, dan mag hij je in principe maar 3/4 -1500€ terugbetalen. Vrees dat jij niet blij gaat zijn met deze 500€ "extra kosten" De volledige autokosten zonder onderbouw terugbetalen zal nooit lukken, en zal volgens mij, bij controle (gedeeltelijk) als loon worden geherkwalificeert.

Voor je werkgever lijkt mij dit ook niet voordeliger.
-Voor hem is de BTW in principe ook aftrekbaar (ok, max 50%, en met de huidige regels mogelijk minder). Maar 1210€ incl btw autokosten, kost je werkgever "maar" 1105€, terwijl jij wel de volel 1210€ moet betalen(en wil terugkrijgen van je werkgever). Zijn kosten stijgen dus
-Fiscaal blijft dezelfde aftrekbeperking van toepassing via de verworpen uitgaven
-Jij betaald(mogelijk) niets meer voor je privegebruik, terwijl je werkgever ander jou VAA fiscaal nog kan verrekenen.

Kortom, volgens mij raak je/je werkgever hier fiscaal niet mee weg, en is het, indien alles correct toegepast word, nooit voor beide voordeliger

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”