#10 , 18 apr 2013 16:29
Buiten de persoonlijke gevolgen (vb bij ontslag,vrijstellingen ongevallen,...) zie ik fiscaal toch ook enkele problemen voor jou/je werkgever.
Volgens mij is de terugbetaling van beroepsmatige km's enkel belastingvrij onder de wettelijke km-vergoeding (+-0,35€/km) Doe je op een maand 3000km beroepsmatig mag je max belastingvrij +-1050€ ontvangen. Alles daarboven is volgens mij belastbaar. Ik ga ervan uit dat je werkgever niet enkel de leasing wil betalen, maar ook brandstof, parking,.... Je zal dus volgens mij een stuk hierboven uitkomen als je leasingbudget 1000-1200€/mnd is.
Los van bovenstaande moet je werkgever dan kunnen aantonen dat de door jou gemaakte kosten beroepsmatig zijn (= verantwoording van elke km: datum x, xxxkm, naar klant Y) Wil hij jou autokosten volledig terugbetalen, kom jij/hij in de problemen met je prive km's. Kost de wagen jou 2000€/mnd, doe je 3000km beroeps, 1000km prive, dan mag hij je in principe maar 3/4 -1500€ terugbetalen. Vrees dat jij niet blij gaat zijn met deze 500€ "extra kosten" De volledige autokosten zonder onderbouw terugbetalen zal nooit lukken, en zal volgens mij, bij controle (gedeeltelijk) als loon worden geherkwalificeert.
Voor je werkgever lijkt mij dit ook niet voordeliger.
-Voor hem is de BTW in principe ook aftrekbaar (ok, max 50%, en met de huidige regels mogelijk minder). Maar 1210€ incl btw autokosten, kost je werkgever "maar" 1105€, terwijl jij wel de volel 1210€ moet betalen(en wil terugkrijgen van je werkgever). Zijn kosten stijgen dus
-Fiscaal blijft dezelfde aftrekbeperking van toepassing via de verworpen uitgaven
-Jij betaald(mogelijk) niets meer voor je privegebruik, terwijl je werkgever ander jou VAA fiscaal nog kan verrekenen.
Kortom, volgens mij raak je/je werkgever hier fiscaal niet mee weg, en is het, indien alles correct toegepast word, nooit voor beide voordeliger