Tegenwerken aangifte nalatenschap evrkommeren huizen

Sterling
Topic Starter

Tegenwerken aangifte nalatenschap evrkommeren huizen

#1 , 12 jun 2013 23:59

Hoi ,

Ik ben een niet geadopteerde dochter .
Mijn vader is enige tijd overleden .
Stiefmoeder heeft steeds zijn rekeningen beheerd pensioen gaan afhalen en de huren van zijn woningen ontvangen .
De laatste jaren kwamen er steeds sociale gevallen af om de woning te huren en stiefmoeder liet dit allemaal maar toe omdat ze geld rook .( weet ik van een buur )
Omdat vader niet goed meer te been was en ook niet geestelijk zo gezond meer was moest stiefmoeder dus eigenlijk instaan om die woningen te onderhouden , en dit heeft ze dus niet gedaan .
Resultaat dat de woningen verkommerd zijn en serieus in waarde zijn gedaald , wat niet positief is voor mij.
Rot dak , schimmel in muren , rotte dakgoten die lekken .
Ik heb altijd in het buitenland gewoond en dit dus ook niet echt opgemerkt tot het te laat was , want opknappen kost bergen geld.

Eerste vraag .
Kan ik stiefmoeder aansprakelijk stellen voor het laten verkommeren van de huizen waarvan ik blote eigenaar zal worden .
Kan ik eisen dat stiefmoeder de huizen terug in orde maakt of kan zelfs stiefmoeder eisen dat ik dit nu moet gaan doen en betalen ?

Tweede vraag .

Natuurlijk moet er een nalatenschapsaangifte gedaan worden .

Maar stiefmoeder werkt enorm tegen wil de rekeningen niet prijs geven , daarbovenop zijn we te weten gekomen dat ze enorme gelden heeft versluis van de ééne naar de andere rekening toen mij vader op zijn einde draaide .
Kan het tegenwerken van mijn stiefmoeder gevolgen hebben voor mij ?
Hoe kan ik te weten komen waar ze rekeningen hebben ?

Ze waren getrouwd met gemeenschap van aanwinsten

Wat zal er gebeuren indien blijkt dat de versluisde gelden zijn gestort naar een rekening van haar die ze al bezat voor ze trouwde met vader ?

Er zijn gelden versluisd van de eene rekening naar de andere van bijna 35 000 euro op één dag .
Kan dit zomaar ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 jun 2013 00:03

Niet geadopteerde dochter? Wat bedoelt u daarmee?
Was uw vader dn niet uw echte vader en ook officieel?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sterling
Topic Starter

#3 , 13 jun 2013 10:06

ja , ik ben nooit door stiefmoeder geadopteerd geweest .

Dus mijn vader was voordien getrouwd met een andere vrouw ( die overleden is ) waar ik het kind van ben .
Vader is dan nadien hertrouwd met stiefmoeder die mij nooit als haar eigen kind beschouwd heeft en ook niet heeft willen adopteren .
Stiefmoeder is ook kinderloos , dus geen kinderen met vader of uit een eerder huwelijk .

Reclame

patjebrussel

#4 , 13 jun 2013 12:26

Je stelt hier vragen aan ons die jij al lang zou moeten weten als uw vader 'enige tijd' geleden is overleden.
En blote eigenaar 'zal worden' ? Of je bent nu reeds of niet.
Ben je al bij een notaris geweest ?
En de eigenaar deed met zijn woningen wat ie wou, laten verkommeren of niet. Nu is de situatie wel anders, als je eigenaar bent, en blijkbaar nog met anderen, want je spreekt over 'we'. Nu kan je een beschrijvende staat laten opmaken.
De eventuele verdwenen gelden, dat is een andere zaak. Ik denk niet dat uw stiefmoeder zo dom zal zijn van die te laten over schrijven op haar rekeningen, voor zover dit al mogelijk was na iemands dood.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2013 12:35

Door het opvragen van de bankuittreksels kan je toch zien naar welke rekeningen dat geld versluist is. Gebeurde dat in een periode van 3 jaar voor het overlijden, moeten deze gelden vermeld geweest zijn in de aangifte van nalatenschap, die je waarschijnlijk mee hebt moeten ondertekenen.

k.b.

#6 , 13 jun 2013 15:10

Als er echt geen slag wordt gedaan om de woningen toch een beetje op niveau te houden kan je overwegen om uit onverdeeldheid te treden via gerechtelijke weg ... althans toch voor de verhuurde woningen ... Je verliest dan wel de waarde van het vruchtgebruik ...

k.b.

Sterling
Topic Starter

#7 , 17 jun 2013 10:21

Maar kan de vruchtgebruiker ( stiefmoeder ) eisen dat wij als blote eigenaar de grote herstellingen moeten doen aan de woning waar zij dus het vruchtgebruik van heeft , ook al heeft ze zelf de woningen laten verkommeren door geen professionele herstellingen te laten doen tijdens de jaren voor het overlijden van vader ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jun 2013 10:34

Het grote onderhoud is voor de blote eigenaar. De oorzaak van de sleet is hier van geen belang. Blote eigenaars hadden zelf maar vroeger moeten ingrijpen, en vruchtgebruiker op zijn onderhoudsplicht wijzen.

eylis

#9 , 17 jun 2013 10:51

de toestand van de huizen op het moment van het overlijden van je vader is de waarde van de goederen (erfenis.)
hoe de goederen beheerd zijn tijdens zijn leven (met zijn echtenote) is geen discussiepunt meer.
Dus vanaf zijn overlijden:
Laten we stellen dat op dat moment van overlijden de huizen zich in verkommerde staat bevinden: staat X

Dan moet de stiefmoeder (als vruchtgebruikster) strikt gezien de goederen die zich in staat X bevinden, ook in staat X houden.
Maar dat is een beetje vreemd hé, hoe hou je een woning in slechte staat en even slechte staat.
Wettelijk:
Jij moet als naakte eigenaar structurele grote werken doen aan de woningen (bijvoorbeeld dakwerken, dragende balken, muren,.chauffageketel.) de stiefmoeder de gewone herstellingen (bijvoorbeeld nieuwe vloeren,chauffageloodgieterij)

ik denk dat de boel beter verkocht wordt op z'n huidge waarde en dat je haar vruchtgebruik uitkoopt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”