vader wil de regeling veranderen

saarL
Topic Starter

vader wil de regeling veranderen

#1 , 17 jul 2013 00:19

ik zit in een echtscheiding met mijn man en hebben enkele weken net de procedure in kortgeding achter de rug.
We waren overeengekomen om te scheiden met onderlingen toestemming.
Mijn ex had zelf voorgesteld om de kinderen om de 14 dagen een weekend bij hem te nemen en de helft van de vakanties.
Van vrienden had ik gehoord dat hij het niet zag zitten om voor de kinderen een ganse week te zorgen als ze zo klein zijn. (3 en 1,5 jaar)

het enige hekel punt was de alimentatie. We zijn al 10 maanden uit elkaar waarbij de kinderen dus steeds bij mij zijn verbleven. Tot mei zijn ze zo goed als full time bij mij gebleven omdat hij geen tijd had. En vanaf mei was dan de regeling om de 14 dagen. Tot nu heeft hij nog geen cent betaald voor zijn kinderen. Eten en kleren geef ik telkens mee als ze naar hem gaan.

De uitspraak is gekomen voor de alimentatie (ik weet nog niet wat het vonnis is, aangezien mijn advocate met verlof is)
Maar nu krijg ik plots een mail van hem waarin hij zegt dat hij co ouderschap wil aanvragen en een huis wil kopen zodat hij de kinderen kan opvangen.

Kan hij zomaar plots een andere regeling aanvragen? Dit is waarschijnlijk puur omdat hij geen alimentatie wil betalen!

Ik zit echt volledig in de put. Hij heeft nooit naar de kinderen omgezien. Ik heb er altijd voor gezorgd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 17 jul 2013 11:45

vreemd dat jullie de scheiding (imet onderlinge toestemming) in kortgeding hebben gedaan...
hoe dank ook, als de vader verblijfsco-ouderschap wenst, zal dd rechter dat bij voorkeur onderoene en toestaan als er geen gegronde redenen zijn ten nadele van de kinderen.
Zelfs al wordt er verblijfsc-ouderschap gevonnist, dan nog zullen jullie samen instaan voor de biezondere kosten van de kinderen. elke ouder staat dan ook nog eens zelf in voor de dagelijkse kosten als de kinderen bij hem/haar verblijven. dus de veelgehoorde kreet: de vader wil verblijfsco-ouderschap omdat dat voor hem goedkoper is, is een fabeltje. Ouders vergeten vaak dat er een onderscheid is tussen de gewone alimentatie (de dagelijkse kosten) en de buitengwone kosten (extra af te rekenen) Het komt omzeggens vaak zelfs goedkoper uit om de kinderen enkel in vakantie-weekendregeling te hebben en alimentatie + biezondere kosten te betalen/
Vergeet niet dat bij weekendregeling de domicilie-ouder altijd kleren en gerief mee geeft als de kinderen naar de andere ouder gaan; bij verblijfsco-ouderschap zorgt/bekostigt elke ouder zelf voor een garderobe in de woonst.
Saar, je moet ook wennen aan de rollenpatroonwijziging. Vele vaders moeten na de scheiding nog leren papa-mama te zijn. en de moeders moeten dan ook nog leren aanvaarden dat een vader dat kan leren;
Weliswaar vaak met de nodige beginnersfouten.
Maar dat zijn geen objectieve redenen om aan te nemen dat een vader het niet zou kunnen.

Ps: eten meegeven naar de vader? dat is er nu wel over.... wat bedoel je daar mee? Kant-en-klare maaltijden, brood en beleg of eens een snoepje, dessertje?

leeuwke1969

#3 , 17 jul 2013 16:56

Vergeet niet dat bij weekendregeling de domicilie-ouder altijd kleren en gerief mee geeft als de kinderen naar de andere ouder gaan; bij verblijfsco-ouderschap zorgt/bekostigt elke ouder zelf voor een garderobe in de woonst.
Dat is een fabeltje. Mijn man heeft een weekendregeling voor zijn zoon en hij heeft nog nooit kleren meegekregen van de moeder. In tegendeel, papa geeft soms nog kleren mee voor bij de moeder wetende dat wij deze nooit meer zullen terugzien, gaat met het zoontje naar de kapper, en gaat nu met het zoontje naar de tandarts (alhoewel het aan de moeder werd bevolen in het vonnis in beroep om naar de tandarts te gaan)

Reclame

eylis

#4 , 18 jul 2013 09:22

leeuwke, dat is nu juist het probleem: afspraken of vonnissen laten geen fabeltjes toe....
Als er in het EOT of via het vonnis een weekendregeling wordt bedongen, zet je daarin ook de afspraken mbt de heen-en-weer-kleding.
een alerte advocaat formuleert die zaken ook in de conclusies.
De algemeen heersende regel waarop men zich dan baseert is dat bij een weekedregeling de kinderen hun valiesje meekrijgen.
bij 50/50 verblijfsregeling voorziet elke ouder een basisgarderobe en verhuizen alleen boven- en sportkleding heen en weer.

j.demoor

#5 , 19 jul 2013 08:59

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun MIDDELEN te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...Art.203bis...§ 3. De kosten omvatten de gewone kosten en de buitengewone kosten. De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het dagelijkse onderhoud van het kind. Onder buitengewone kosten wordt verstaan de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorzienbare uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat desgevallend als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdragen, overschrijden.”(Burgerlijk Wetboek).
De huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vastleggen houdt voornoemde evenredigheid van middelen niet in.

“Hoewel de rechtsspreuk 'onderhoudsgeld kent geen achterstallen' geen rechtsregel met algemene toedracht van het positief recht uitmaakt,dient uit de art.205 tot 211 te worden afgeleid dat de onderhoudsgelden in principe slechts verschuldigd worden wanneer zij door de schuldeiser aangevraagd worden. De in de art.203 en 303 vermelde verbintenissen ten behoeve van de kinderen bestaan echter afgezien van elke vordering die ingesteld wordt ten einde de uitvoering ervan te krijgen“(Cass. 2 juni 1978,Pas. 1978,I,1142,Arr.Cass. 1978,1173,R.W. 1978-79,904).

Wacht op kennisgeving van het vonnis van de kortgeding-rechter vooraleer verdere stappen te nemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”