Reis geboekt

katjaken
Topic Starter
Berichten: 36

Reis geboekt

#1 , 15 jul 2013 20:04

Gisteren hebben wij een reis naar Tunesië geboekt, wij hebben nog geen betaling gedaan enkel onze gegevens ingevuld.
Vandaag zagen wij bij een andere toeroperator een veel betere reis aan een goedkoper tarief.
Nu was de vraag of wij gewoon de reis kunnen annuleren bij de eerste toeroperator zonder kosten.
Wij hebben online een reservering gemaakt, onze namen doorgegeven maar totaal nog niets betaald.
Alvast dank voor antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39718
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jul 2013 20:24

Dit al eens lezen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5608,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 jul 2013 08:24

“Art.47. § 1. Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief...”(6 APRIL 2010. - Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2013 09:23

En nu hopen dat de topic starter geen twee weken wacht om het forum nog eens te raadplegen ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

VDG2
Berichten: 785

#5 , 17 jul 2013 13:38

Wij hebben online een reservering gemaakt, onze namen doorgegeven maar totaal nog niets betaald.
Volgens mij is het herroepingsrecht niet van toepassing op online boekingen:

zie --> http://economie.fgov.be/nl/consument/Reizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
De aankoop van reizen op het internet
De reglementering over reisovereenkomsten is van toepassing voor de Belgische internetsites en voor degene gericht op de Belgische markt.

Opgelet: in tegenstelling tot andere verkopen op het internet beschikt u niet over een herroepingsrecht wanneer u online een reis boekt.

en zie --> http://economie.fgov.be/nl/consument/Re ... nd_reizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikel 47 van de wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming voorziet dat de consument voor iedere overeenkomst op afstand, beschikt over een periode van ten minste veertien kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen.

Op grond van een specifieke reglementering (koninklijk besluit van 18 november 2002) is deze bepaling echter niet van toepassing op de verkoop op afstand van huisvestings-, vervoer-, restauratie- en recreatiediensten, behalve indien het verkoopsaanbod plaatsvindt via telefonische werving of via fax of e-mail. Reizen vallen ook onder deze bepaling.

Daarom is de bedenktijd van ten minste veertien kalenderdagen die van toepassing is op overeenkomsten die via internet, telefoon of fax zijn afgesloten, niet van toepassing op vervoers-, huisvesting- en recreatiediensten en reizen.

Feitelijk betekent dit dat indien u een reis, een vliegticket, een hotelkamer of een huurauto via internet boekt, u niet over de bedenktijd beschikt die door de eerder genoemde wet is voorzien, waardoor de verkoper verplicht zou zijn om de gestorte sommen terug te betalen ingeval uw boeking wordt geannuleerd. De verkoper is echter wel verplicht het ontbreken van een bedenktijd te vermelden op zijn website.

Terug naar “Consumenten Koop”