warme temperaturen firma wagen

aceke
Topic Starter

warme temperaturen firma wagen

#1 , 25 jul 2013 14:57

Beste,

ik werk als monteur bij een nederlands bedrijf (ingeschreven in belgie) als bediende
voor werk moet ik bij klanten thuis herstellingen doen aan apparatuur, hiervoor krijg ik een firma wagen ter beschikking (niet prive gebruik)
deze wagen is niet voorzien van airco aangezien dit een oude wagen is die ze nog hadden liggen, andere techniekers hebben nieuwe wagens met airco

met het warme weer van afgelopen weken wordt het 40graden in de wagen TIJDENS rijden met ramen open, 60 graden als ik instap
dit is totaal niet uit te houden en daarom doe ik ook een normale korte broek, sandalen en t-shirt aan

nu heeft er een klant geklaagt dat ik in zulke kledij bij hum de diagnose ben komen stellen en mijn baas zegt dat ik absoluut de werkkledij moet aandoen
(lange dikke broek, dik t-shirt en werkschoenen)

ik heb hem al verschillende keren gezegt dat dit niet uit te houden is in de wagen en hij zegt rij met ramen open, (ik sta heel veel regio luik en andere grote steden waar je max 30km/h rijdt) baas begrijpt dit wel maar blijft vasthouden aan de werkkledij

ook verwijt hij dat ik zou zweten en dat de klanten dit opmerken :s

ik heb het getest door smorgens mijn lichaams temperatuur te meten, deze was 35,5 graden, om 14h was deze 37graden (niet oppervlakkig gemeten)
dit op een paar uur stijgt deze met 2,5 graden

aangezien ik in mijn proeftijd zit kan ik natuurlijk niet op mijn strepen staan

de klant is lastig omdat de eerste technieker een verkeerde diagnose stelde en ik het toestel dus niet onmiddelijk kon herstellen, en stuurde daarom een klachtenmail naar de firma

nu is mijn vraag, telt een firma wagen ook als bedrijfsruimte en zijn hier ook maximum temperaturen van toepassing en ben ik verplicht het on aangepast werkkledij te dragen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2013 18:15

Als u al lid bent van een vakbond daar eens navragen:
Een natte bolthermometer hoeft niet meer.

Waar ik werkte was er zowel voor het personeel in binnendienst maar ook voor het personeel buiten en zeker die in de wagen extra rustperiodes voorzien EN koude dranken (water en citroenwater)
Alle wagens zullen ondertussen airco hebben.
dit al eens lezen
http://www.acv-online.be/Sociaal_overle ... ratuur.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 4469,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

aceke
Topic Starter

#3 , 25 jul 2013 18:25

deze had ik al gevonden maar ze zeggen niet of in een firma wagen tijdens ritten naar klanten dit ook geld

Reclame

Franciscus

#4 , 25 jul 2013 18:39

Er is geen verplichting om airco in de wagen te hebben
Wel kan u dan de nodige 'rusttijden' hebben.

aceke
Topic Starter

#5 , 25 jul 2013 19:15

dat airco niet verplicht is weet ik maar kan mijn baas eisen dat ik 'winter' kledij aandoe, en moet de baas voor drank zorgen? want als ik zelf een fles bevroren water meeneem is dit na 3h al warm

JPV

#6 , 26 jul 2013 10:39

dat airco niet verplicht is weet ik maar kan mijn baas eisen dat ik 'winter' kledij aandoe, en moet de baas voor drank zorgen? want als ik zelf een fles bevroren water meeneem is dit na 3h al warm
niet overdrijven, hé. Een t-shirt is geen winterkledij, en een fles bevroren water die na 3 uur al warm is?

De werkgever moet de maatregelen nemen die nodig zijn tegen de hitte, maar wel in de lokalen waar er gewerkt wordt, een auto is geen lokaal bij m'n weten.

je mag wél een goeie parkeerplaats voor je auto zoeken (in de schaduw), de ruiten van je auto (indien mogelijk) een beetje openzetten, de auto verluchten tot de temperatuur voldoende gezakt is om te rijden, ...

Samen met het openzetten van de ruit, zou dit toch een voldoende aanvaardbare temperatuur moeten opleveren.

Turaki

#7 , 26 jul 2013 10:46

Je kan ook je omkleden als je ter plaatse bent aangekomen, zodat je tijdens de rit een korte broek kan aandoen, maar toch je werk kan doen in je werkbroek.

Even terzijde, maar kan een wagen ook gelden als werklokaal (bijvoorbeeld truckers of andere vervoerders)?

JPV

#8 , 26 jul 2013 10:49

trcuker is idd een uitzondering, die hebben ook andere regels ivm werk

Turaki

#9 , 26 jul 2013 11:00

En anderen die ook "werken" in hun wagen, politie-agenten, weginspecteurs, ...?

pgovaere

#10 , 26 jul 2013 12:29

Je moet ook rekening houden met een ander aspect: veiligheid.

Wellicht moet je die kledij dragen, omdat er anders een problem met verzekering kan ontstaan als je de voorgeschreven (veiligheids-)kledij niet draagt.

JPV

#11 , 26 jul 2013 12:48

En anderen die ook "werken" in hun wagen, politie-agenten, weginspecteurs, ...?
zal niet als lokaal beschouwd worden (anders zou er een wc moetne in de buurt bijzijn, ...) wel als vervoersmiddel.

K vraag me wel hoe het met mobiele inspectiediensten (flitsers bvb) bij de politie zou zitten. Leuke vraag.

Franciscus

#12 , 26 jul 2013 13:05

Heet van de naald.......
http://www.jobat.be/nl/artikels/te-warm ... newsletter" onclick="window.open(this.href);return false;

de reden

#13 , 26 jul 2013 16:33

Heet van de naald.......
http://www.jobat.be/nl/artikels/te-warm ... newsletter" onclick="window.open(this.href);return false;
voor mij de gegevens in verband met te koud om te werken

Nieuwe maximumwaarden

Vanaf 1 juli 2012 gelden er nieuwe maximumwaarden, de werkgever moet ook nieuwe maatregelen nemen, met veel meer nadruk op preventie.

Het 'Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming' (ARAB) gaf een overzicht van de maatregelen die een werkgever moest nemen als het te warm of te koud was om te werken. Een KB van begin juli heeft deze maatregelen nu aangepast en overgeheveld naar de welzijnscodex.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

aceke
Topic Starter

#14 , 26 jul 2013 22:50

niet overdrijven, hé. Een t-shirt is geen winterkledij, en een fles bevroren water die na 3 uur al warm is?

De werkgever moet de maatregelen nemen die nodig zijn tegen de hitte, maar wel in de lokalen waar er gewerkt wordt, een auto is geen lokaal bij m'n weten.

je mag wél een goeie parkeerplaats voor je auto zoeken (in de schaduw), de ruiten van je auto (indien mogelijk) een beetje openzetten, de auto verluchten tot de temperatuur voldoende gezakt is om te rijden, ...

Samen met het openzetten van de ruit, zou dit toch een voldoende aanvaardbare temperatuur moeten opleveren.
wel als het een polo is bestaande uit dik stof en een werkbroek bestaande uit 2-3 mm dik stof
hoe kan je een auto verluchten zonder wind?

goei parkeerplaats zoeken? en dan met een koffer van 20kg op en neer naar de klant te voet?

JPV

#15 , 27 jul 2013 21:02

een polo is geen t-shirt, graag iets duidelijker zijn. Een werkbroek kan zeker opgelegd worden, uit veiligheid, zelfs al is het héél warm. Auto verluchten zonder wind lukt ook. Zet je auto eens in de vlakke zon morgen en laat een thermometer aan de ruit hangen. Als je de auto opendoet zal de temperatuur zakken. En 20kg is echt nog zo zwaar niet, je zal hiermee geen inspectie overtuigen.

Terug naar “Andere”