cannabis

lollol
Topic Starter

cannabis

#1 , 25 jul 2013 16:18

hallo, ik ben anderhalve maand geleden gecontroleerd geweest door de politie waarbij ze ongeveer een halve gram in een grinder hebbe gevonden in mijn zak die van een vriend was die tegenover mij zat.
naast mij zat een minderjarige die ook opzak had maar waar ik helemaal niets vanaf wist. op het moment dat de politie aankwam waren wij niet aan het gebruiken terwijl de politie zeiden dat ze de geur van cannabis roken, waarbij hij een gerolde sigaret van de grond oprgaapte en vroeg van wie deze was, waarop niemand antwoorden. na dat we gecontroleerd waren begon de politie (terplaatse op een voetbalveld) in mijn gsm te lezen waar ik bezwaar op had op schending van privacy. als ze deze gewoon hadden megenomen had ik hier geen problemen bij. maar nu mijn vraag is. waar sta ik tegenover? kan ik een strafblad krijgen of eerder gewoon een geldboete? (waarop ik hoop) of is dit allemaal veel erger dan ik me inbeeld? ik heb net een brief aangekregen voor het eerste verhoor maar hier staan helemaal geen aanklacht op en is niet gehandtekend. zou iemand mij alstublieft uitleg willen geven hierover, alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 jul 2013 18:49

Mag u een advocaat raadplegen voor het eerste verhoor?
Politie mag bij een misdaad of een wanbedrijf inderdaad uw gsm uitlezen.

Gebruik in groep in aanwezigheid van een minderjarige.....

Een strafblad is niet hetzelfde als een geldboete.... ELKE veroordeling wordt op een strafblad vermeld.

Hangt van de omschrijving van de feiten af EN de appreciatie daarvan door het parket.
Mogelijk krijgt u enkel een minnelijke schikking met een te betalen bedrag......
Maar het feit dat u dient verhoord te worden ....???

lollol
Topic Starter

#3 , 25 jul 2013 20:29

ja ik mag een advocaat raadplegen. raad u dit mij aan?
ik begrijp goed dat de politie dit mag maar ik vind het raar dat hij ter plaatse tussen mijn berichten begon t lezen inplaats van mijn gsm direct mee te nemen.
alhoewel ik niet heb gebruikt in het bijzijn van de minderjarige begrijp ik wel dat dit mijn verantwoordelijkheid is maar is de zaak niet anders al de minderjarige zelf in het bezit was van cannabis? want hier kan ik toch niet veel aan doen.
ik weet dat dit niet hetzelfde is maar ga ik hier later als ik wil gaan werken last van krijgen?
wat bedoeld u met het feit dat ik dien verhoord te worden? is dit niet de normale gang van zaken?
danku voor de reactie

Reclame

Franciscus

#4 , 25 jul 2013 22:20

Hier de regeling en nog wat bijkomende puntjes
Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.

Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure.

lollol
Topic Starter

#5 , 26 jul 2013 10:51

er staat u heeft het recht om voor dit eerste verhoor over voormelde feiten een vertouwelijk overleg te hebben met een advocaar naar keuze.
u zal geacht worden een advocaat te hebben geraadpleegd alvorens u zich aanmeld.
maar helaas staan er in deze brief geen voormelde feiten? en raad u mij nu aan om een advocaat te raadplegen? ik heb hier namelijk nog geen ervaring met dit alles.

Franciscus

#6 , 26 jul 2013 13:58

Eens bellen met de politie... bij mijn weten moeten de strafartikels vermeld zijn.
Bij het ingeven van de vaststellingen worden die trouwens ( bij mijn weten) geselecteerd.

lollol
Topic Starter

#7 , 26 jul 2013 18:49

raad u mij nu aan om een advocaat te raadplegen? of is dit de moeite niet?

Franciscus

#8 , 26 jul 2013 21:54

Of u moet de spil zijn van een drugsnetwerk denk ik niet dat u op dit ogenblik een advocaat zal nodig hebben.
Ik denk eerder in de richting van een minnelijke regeling maar met therapieverplichting.

Maar opletten ik ken uw dossier niet en ik ben geen jurist.

Een van de zaken die ik wel van een advocaat weet ... een cliënt van hem was aangehouden met een vrachtwagen vol meubels...
De man en de advocaat snapten niet waarom hij kon aangehouden zijn.
Papieren waren die in orde? Van het voertuig, van de lading.... we konden geen reden vinden.
Zaak kwam voor de raadkamer en advocaat maar zijn best doen.
Wat bleek... in de meubels zat 375 kgr marihuana verstopt...

Dus met de gegevens die ik heb ... mijn advies

lollol
Topic Starter

#9 , 27 jul 2013 15:10

en wat als ik hier in mijn minderjarige jaren al eerder me te maken kreeg? (enkel betrapt op gebruik)

Franciscus

#10 , 27 jul 2013 18:10

U geeft nu weer nieuwe elementen aan die de zaak kunnen veranderen.
MAAR in principe is een dossier minderjarigen op het gerecht gesloten op 18 jaar. (
Dan kan een jeugdrechter maatregelen nemen, of uit handen geven voor zware feiten.
In de politiecomputer zal het feit echter vermoedelijk wel te traceren zijn en als dusdanig doorgegeven aan het parket.

Het is het parket dat beslist waarover u nu ondervraagd wordt.

Het is de rechtbank die beslist over de feiten VANAF uw meerderjarigheid.

Terug naar “Archief”