vraag ivm sociaal onderzoek

vintersorg
Topic Starter

vraag ivm sociaal onderzoek

#1 , 01 aug 2013 09:46

Enkele weken geleden werd mijn vijfjarig zoontje op de speeltuin van onze gemeente slachtoffer van sexuele aanrakingen door een ander kind (7 jaar).
Wij hebben de speelpleinwerking op de hoogte gebracht en voelden dat zij (de schepen van jeugd inbegrepen) hier liever neit te veel op ingingen en ons zelfs afraadden van naar de politie te stappen.

Voelende dat ze de zaak probeerden in de doofpot te stoppen, zijn we dan toch naar de politie van de naburige gemeente gestapt. We hebben een verklaring afgelegd van wat onze zoon ons vertelde.
Als bij wonder besliste de raad van schepenen een paar dagen later dit toch verder te onderzoeken, en wij gingen opgeroepen worden door de politie.
Na drie weken hebben wij nu een brief van de politie ontvangen waar mijn vrouw opgeroepen wordt voor een "sociaal onderzoek". Kan iemand me vertellen wat een sociaal onderzoek in dergelijke omstandigheden inhoudt.
Ik vind wel informatie over sociale onderzoeken op het net, maar steeds met betrekking tot echtscheidingen, dus het lijkt me niet helemaal de zelfde procedure te zijn.

Kan iemand me meer info geven over wat een "sociaal onderzoek" hier inhoudt?
Want ik begin de indruk te krijgen dat de gemeente ons (de slachtoffers) probeert als schuldigen te laten uitschijnen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Angel87

#2 , 02 aug 2013 08:28

http://lmgtfy.com/?q=sociaal+onderzoek+politie" onclick="window.open(this.href);return false;

De eerste link op de pagina: http://www.elfri.be/sociaal-onderzoek-m ... e-kinderen" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar even terzijde... u wilt een kind van 7 jaar als verdachte aanduiden van aanranding ?????

Laat ik u even de fases van seksuele ontwikkeling van een kind schetsen:

0-6 jaar

•eigen lichaam en geslachtsorganen ontdekken: masturberen gebeurt soms bij peuters en zelfs bij baby’s
•verschillen zien tussen man en vrouw
•spelen waarbij lustgevoelens te pas komen, zoals ‘doktertje’
•veel spontane vragen stellen rond seksualiteit en voortplanting
•vanaf 3 jaar tasten kinderen hun grenzen af door vieze woorden te zeggen, zich uit te kleden,...

6-12 jaar

•vaak strikt onderscheid tussen jongens en meisjes
•beginnende preutsheid
•interesse voor de technische aspecten van seks
•nieuwsgierigheid naar het lichaam van anderen
•toenemende interesse voor seks: spelletjes, fantasieën, masturberen,...
•flirten en eerste verliefdheden met voorzichtige seksuele toenaderingen
De seksuele voorkeur komt eerder in de puberteit tot uiting.
Alis Volat Propriis

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2013 12:30

Kinderen van die ouderdom kunnen soms dingen "naspelen" die ze zelf hebben gezien thuis of zelf hebben meegemaakt (kindermisbruik) Daarom is het belangrijk dit nader te onderzoeken.
Maar men moet hier natuurlijk niet in overdrijven. Het kan ook liggen aan de natuurlijke ontwikkeling van het kind zoals Angel78 hier al heeft gezegd..

Reclame

Johano

#4 , 04 aug 2013 14:38

Een kind van 7 beschuldigen van seksuele aanranding lijkt mij ook overdreven. HEt maakt inderdaad deel uit van hun opgroeien, daarenboven heeft een kind van die leeftijd onmogelijk de wetenschap om zoiets met opzet te plegen. Zonder opzet is er geen misdrijf.

Daarenboven raad ik u aan uw wereldbeeld te herzien wat jonge kinderen betreft...

Franciscus

#5 , 08 aug 2013 15:38

Ik denk niet dat schepenen of de gemeenten bevoegd zijn om onderzoek in te stellen naar feiten die 'mogelijk' een strafbaar feit zouden uitmaken.
Trouwens gezien leeftijd kinderen is het zo wie zo jeugdparket en deze zal een sociaal onderzoek bevelen door een door het parket aangeduide dienst.
In het kader van het onderzoek is het zelfs aangewezen om de zaak aan professionelen over te laten.
Gemeente dient dus geen eigen onderzoek te starten maar het parket in kennis te stellen en deze hun werk laten doen.
Voor de rest zie antwoorden hierboven.
Praat eens met uw huisarts of met mensen van het vertrouwenartsencentrum in uw omgeving (via huisarts).

Maar het gedrag van het andere kind kan voor u inderdaad als grensoverschrijdend gezien worden.
Laat de professionelen bekijken of het effectief zo is.
Als buitenstaanders is het dikwijls heel moeilijk om 'on the spot' te beslissen wat het is.
Voor professionelen trouwens ook ... ik denk hier maar aan de zaak notaris X met believers en non believers en deskundigen in beide kanten.
En van die zaak weet ik per toeval wel wat af...

Franciscus

#6 , 08 aug 2013 16:12

Niet zo zeker .... het kan zijn dat deze onderzoekers nogmaals de aangever willen horen voor meer details.

vintersorg
Topic Starter

#7 , 13 aug 2013 08:36

Dat rotjong heeft mijn kind tegen de grond geduwd, zijn penis in mijn zoon zijn mond geduwd en dan met zijn heupen heen- en -weer bewogen.
Daarna heeft hij mijn zoon bedreigd om te zwijgen "want anders worden we gestraft".
Dit is volgens mij wel grensoverschrijdend, en hij wist heel goed wat hij deed.

Trouwens, wij richten ons niet zozeer tegen de ouders of het kind, maar meer tegen de speelpleinwerking, DIE DE TOILETTEN ONBEWAAKT LIETEN.
Laatst gewijzigd door vintersorg op 13 aug 2013 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

webmaster
Beheerder

#8 , 13 aug 2013 10:26

Thema ligt zowieso al erg gevoelig, laten we extra opletten om geen kwetsend commentaar neer te schrijven.
Dank.

Franciscus

#9 , 13 aug 2013 13:41

U bent duidelijk emotioneel geraakt door het gebeuren.
Ik adviseer eens contact te nemen met uw huisarts ...het vertrouwenartsencentrum uit uw omgeving.
Mijn ervaring zegt me dat deze mensen u zeker kunnen bijstaan om deze problematiek te verwerken en te plaatsen.
Eventueel ook via dienst SLAchtofferZOrg van de politie waar u aangifte hebt gedaan.

vintersorg
Topic Starter

#10 , 13 aug 2013 13:54

U bent duidelijk emotioneel geraakt door het gebeuren.
Ik adviseer eens contact te nemen met uw huisarts ...het vertrouwenartsencentrum uit uw omgeving.
Mijn ervaring zegt me dat deze mensen u zeker kunnen bijstaan om deze problematiek te verwerken en te plaatsen.
Eventueel ook via dienst SLAchtofferZOrg van de politie waar u aangifte hebt gedaan.
Dank u voor het advies. Wij zijn reeds in contact met de pediater van ons zoontje hiervoor.
Enige informatie die van de lokale politie komt, vertrouwen we niet, want die lijken meer het nodige te doen om de reputatie van de speelplaats te beschermen, dan om te onderzoeken hoe zoiets kunnen gebeuren is.
Wij zijn ondertussen naar de politie gegaan, nadat we een oproeping gekregen hebben.

2 uur lang heeft de politie ons enkel vragen gesteld over hoeveel wij verdienen, of de kinderen hun kamer hebben, of wij spaargeld hebben, etc... Zij hebben zelfs vermelding gemaakt over een PV t.o.v mij uit 1999 en eisten meer detail daarover (k heb de agente gezegd dat ze de PV zelf maar moest opvragen, want dit heeft niets met de gebeurde feiten te maken). Maar over de gebeurtenissen op de speelplein zelf is er geen woord gerept geweest.
Na het gesprek wilde de agente zonder enige rechtvaardiging met ons mee naar huis rijden om ons appartement te bekijken (toen ik haar vroeg of dit wel legaal was, heeft ze enkel gegrommeld, dus heb ik haar gezegd dat ze maar moest langskomen zodra alles legaal in orde was hiervoor).
Wat nog het ergste was: aangezien mijn vrouw franstalig is, heb ik gevraagd of de verklaring in het frans genoteerd mocht worden. De agente antwoordde ons doodleuk: "ja maar mijn Frans is niet goed genoeg", dus heeft ze ons pen en papier gegeven en wij hebben zelf onze verklaring moeten opschrijven.
Kortom, het lijkt erop dat de inspecteur in kwestie een verwante van Inspecteur Clouseau was.

Franciscus

#11 , 13 aug 2013 16:09

Waren de politieambtenaren in uniform of in burger?
Hebben ze hun graad en functie gezegd?
Of was dat een deel van het sociaal onderzoek.
Het betreft een doorlichting van de familiale omgeving van de partij(en).
Dat houdt ook in dat ze uw huis/woning komen bekijken om zo een indruk te krijgen van de leefwereld van uw kind.
Dat u dat niet wenste zal ook zo aan het parket medegedeeld worden.

Politieambtenaren hoeven niet meertalig te zijn en een PV wordt in Vlaanderen in het Nederlands opgesteld.
Andere talen kunnen met een tolk of eigenhandig geschreven.
U kan een tolk vragen (eisen) dan zal de politie een tolk moeten vorderen.
Mogelijk zal het verhoor dan in vraag en antwoordvorm verder gaan en dat geeft al een gans andere indruk bij het parket.
Ook uw weigering .... om een 'zoeking' te doen bij u thuis zou de procureur des Konings een onderzoeksrechter moeten vorderen ..... voor een huisbezoek?
U hebt uiteraard het recht om een advocaat te raadplegen ..... die vermoedelijk ongeveer hetzelfde zal zeggen.

Is uw zoon al gehoord via een audio-visueel verhoor?
Wat u ook kan doen is eens met SLAchtofferZOrg gaan praten die kunnen u begeleiden/uitleggen in de procedures die toegepast worden.

Als u zich echt slecht behandeld voelt kan u altijd ook een onderhoud vragen met iemand van de dienst intern toezicht.

vintersorg
Topic Starter

#12 , 14 aug 2013 07:41

De agente heeft gezegd dat ze na haar verlof langs zou komen bij ons.
Dus we hebben nog niets geweigerd, maar we hebben haar afgewimpeld zodat we minstens tijd hadden om met onze advocaat te overleggen.
Ironisch genoeg krijg ik in dit forum duidelijkere informatie over de werking van het onderzoek dan van de politie zelf. Die hebben al onze vragen afgewimpeld.

Ice

#13 , 28 okt 2013 15:08

Dat rotjong heeft mijn kind tegen de grond geduwd, zijn penis in mijn zoon zijn mond geduwd en dan met zijn heupen heen- en -weer bewogen.
Daarna heeft hij mijn zoon bedreigd om te zwijgen "want anders worden we gestraft".
Dit is volgens mij wel grensoverschrijdend, en hij wist heel goed wat hij deed.

Trouwens, wij richten ons niet zozeer tegen de ouders of het kind, maar meer tegen de speelpleinwerking, DIE DE TOILETTEN ONBEWAAKT LIETEN.
Dit vind ik al veel verdergaan dan enkel de dooddoeners die gebruikt worden zoals de 'sexuele ontwikkeling' van kinderen. Een schande dat (weer) het slachtoffer is die bedekt wordt gebrandmerkt als dader door officiële instanties, zover is het gekomen in dit land.
Als oma zou ik het wel weten: met dat ettertje en ouders zou er eens een hartig woordje gesproken worden, net als met de medewerkers van de speelpleinwerking ipv gerechtigheid proberen te vinden via juridische weg (die je toch niet krijgt)
Waarom worden de ouders van het slachtoffer onderworpen aan een sociaal onderzoek?!
Zou dat niet eerder aangewezen zijn voor de ouders en omgeving van de dàder? Een kind van 7 jaar dat al zoiets flikt, daar scheelt heel wat meer mee en dàt dient onderzocht te worden! Tsss
En jà, natuurlijk raakt dat emotioneel, dat raakt mij zelfs en ik ken deze mensen niet maar van een kind moeten ze àfblijven, zelfs de snotneuzen van 7 jaar.
Waar gaat het eindigen met deze maatschappij als dit onbestraft blijft?

Franciscus

#14 , 03 nov 2013 00:28

en wie gaat bestraffen .... u schrijft dat justitie toch niets doet?
Een beetje contradictorisch.
Een snotneus van 7 is ook een kind. En moet als dusdanig ook zo behandeld en benaderd worden.
Tegenover de kinderen zijn er maatregelen.
Tegenover de volwassenen zijn er eventueel straffen.
OF de speelpleinwerking een fout heeft begaan om toiletten onbewaakt te laten daar zal de rechtbank zich moeten over uitspreken.
Echter gezien mijn jarenlange ervaring met jeugdwerking ( als deelnemer- leider- verantwoordelijke) hoeveel leiding zou men dan moeten hebben om alle eventualiteiten te voorzien en in te dekken.
De monitors en anderen op een speelplein of bij een jeugdbeweging doen zoiets als vrijwilligers zonder of tegen een kleine vergoeding.
Bij zo'n politioneel opsporingsonderzoek zal men ALLE partijen bezoeken en een sociaal rapport opstellen. Daar is niets mis mee.

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 08 nov 2013 10:13

Het lijkt me logisch dat u van een speelpleinwerking verwacht dat ze dergelijke zaken bestraffen. het is echter onlogisch om te verwachten dat elke plaats waar de kinderen kunnen komen, visueel bewaakt kunnen worden. Ofwel moet men het aantal ruimtes zo beperken dat kinderen geen activiteiten meer kunnen doen. Wenst u dergelijke opvang, dan kan u dit niet verwachten van een dienst die meestal slechts enkele euro's per dag kost. Dan neemt u een privé-oppas die u betaald voor een continu toezicht op uw kinderen.

Wisten ze van het probleem en kunnen ze het objectief vaststellen, dan moet een speelpleinwerking dit dus zeker bestraffen. Zijn ze niet zeker, dan geldt het vermoeden van onschuld. En sowieso speelt de leeftijd van de dader zeker een rol.

Terug naar “Andere”