schending privacy gegevens tankstation

Jebry
Topic Starter

schending privacy gegevens tankstation

#1 , 25 aug 2013 18:12

Beste forumleden,

Ik zou graag wat advies willen hebben over een kwestie. Vrijdagmiddag ben ik wezen tanken, per abuis mijn betaalpas vergeten. Dus een medewerker zegt vervolgens dat ik iemand moet laten halen die kan betalen. Ik zeg: nee doe ik niet, ik ga gewoon ff naar huis en kom zo terug om te betalen. Ik laat mijn paspoort achter. Manager erbij gehaald, vervolgens moest ik een contractformulier ondertekenen waarin staat vermeld dat je binnen 48 uur moet betalen, anders word het doorgesturd naar de gerechtsdeurwaarder. Na 30 minute terug gekeerd om te betalen, heb wel tegen de manager gezegd dat ik het contractformulier wil hebben, want dat is niet meer relevant nu ik ga betalen.

Dat weigerde hij om onduidelijke redenen terug te geven, ik heb nog gezegd dat ik erg gesteld ben op mijn privegegevens. Onrechtmatig hebben zij nu al 3 dagen mijn privegegevens in hun bezit. Ik overweeg een civiele procedure te starten..

wat zou ik in deze nog meer kunnen doen? :p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2013 19:37

Is dat niet en beetje overdreven? Welke gegevens hebben ze met uw E kaart?
Nationaliteit, Naam en voornaam, geboortedatum, het feit dat je een man of vrouw bent, en uw rijksregisternummer. En uwe kop hebben ze al in natura gezien.
Aan de gegevens op de chip kunnen ze niet aan, tenzij je uw code geeft.

Franciscus

#3 , 25 aug 2013 20:44

Een reden : u hebt niet betaald en die kassa zal toch uit die betalingsactie moeten gehaald zijn. Verantwoordelijke zal zich administratief moeten kunnen verantwoorden en dat kan deze doen met vb dat document.

http://www.privacycommission.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

In principe kunnen ze met uw gegevens niets doen maar zijn wel gehouden aan de wetgeving.

Reclame

Asterx

#4 , 26 aug 2013 00:21

Aan de gegevens op de chip kunnen ze niet aan, tenzij je uw code geeft.
Men kan identiteitskaarten inlezen zonder hun pincode, o.a. adres is zonder pincode te verkrijgen.
B.v. apothekers lezen nu de identiteitskaart zonder pincode in i.p.v. sis kaart, en komen zo aan bepaalde gegevens. (nieuw systeem)

Aan TS: Dat jij weigerde op het voorstel iemand te bellen om jou schuld te komen betalen, is jou zaak.
De zaak voor de uitbaters van het pompstation is zorgen dat iemand betaald voor wat hij meenemen wil.
Je zou immers niet de eerste zijn die "achteraf" komt betalen, ook al laat je je identiteitskaart achter.
Die kan je makkelijk opgeven als zijnde verloren/gestolen. Een door jou getekende schuldbekentenis is dan een eerste bewijs van schuld t.o. de uitbater.

Ik heb weet van één bepaalde uitbater uit de buurt, die de getankte brandstof er gewoon weer uitpompt, indien men niet kan betalen.
De uitbater lijdt hier nog steeds verlies daar hij de gerecupereerde brandstof niet kan verkopen, tenzij de klant achteraf alsnog betaald voor de brandstof.
Puur uit principe.

Lanox

#5 , 26 aug 2013 14:00

Ik zeg: nee doe ik niet, ik ga gewoon ff naar huis en kom zo terug om te betalen. Ik laat mijn paspoort achter.
Als u naar huis was "gegaan" was er waarschijnlijk ook geen probleem.

Franciscus

#6 , 26 aug 2013 18:39

Trouwens identiteitskaarten / paspoorten / rijbewijs dienen niet om ergens als onderpand gebruikt te worden.
En zeker ook niet aanvaard te worden ( gelet op aantal valse documenten)

Terug naar “Privacy-bescherming”