De tegenpartij tracht nu immers de kosten van de verzorging van mijn kind (toegewezen aan parentale grootouders) op mij te verhalen
Het gaat niet over het geboorterecht van het kind, maar over het feit of de vader de kosten van de verzorging volledig in de bak van de moeder kan schuiven als hijzelf mogelijk via erfelijkheid mede-verantwoordelijk is voor de gezondheidstoestand van zijn kine.Wanneer u het enerzijds hebt over uw ex-echtgenoot, doch anderzijds over een inbreuk tegen de 'huwelijksverplichtingen', ontgaat me wel de relevantie van uw vraag.
Mijn inziens te vergelijken met het geboorterecht van een kind van 10 jaar in vraag te stellen...?
Er zijn mij nog geen uitspraken bekend waarbij erfelijkheid gebruikt wordt om de verantwoordelijkheid van een ziekte vast te leggen, erfelijkheid is schuldloos. Zelfs mocht de vader op een andere manier verantwoordelijk zijn voor de ziekte van zijn kind (passagier in auto-ongeval bijvoorbeeld), heeft hij juridisch gezien geen schuld. Enkel indien hij bewust iets deed (of naliet wat hij diende te doen) wat de gezondheid van zijn kind schade toebracht, kan hij verantwoordelijk gesteld worden.Het gaat niet over het geboorterecht van het kind, maar over het feit of de vader de kosten van de verzorging volledig in de bak van de moeder kan schuiven als hijzelf mogelijk via erfelijkheid mede-verantwoordelijk is voor de gezondheidstoestand van zijn kine.
Me dunkt is dit zeker relevant.
Dat wil dan toch nog niet zeggen dat hij de kosten van de verzorging gewoon op de moeder zal kunnen verhalen neem ik aan?Zelfs mocht de vader op een andere manier verantwoordelijk zijn voor de ziekte van zijn kind (passagier in auto-ongeval bijvoorbeeld), heeft hij juridisch gezien geen schuld. Enkel indien hij bewust iets deed (of naliet wat hij diende te doen) wat de gezondheid van zijn kind schade toebracht, kan hij verantwoordelijk gesteld worden.
De tegenpartij tracht nu immers de kosten van de verzorging van mijn kind (toegewezen aan parentale grootouders) op mij te verhalen