Strijd om hoederecht/bezoekrecht zoontje

MaggieM
Topic Starter

Strijd om hoederecht/bezoekrecht zoontje

#1 , 25 aug 2013 12:56

Uit huidige conclusies van de tegenpartij leer ik dat mijn ex-echtgenoot mij altijd verzwegen heeft dat hij autistisch is. Ons zoontje zou nu lijden aan "dyspraxie" (volgens medische rapporten zou oorzaak erfelijkheid zijn). Voorheen heeft tegenpartij altijd getracht om de oorzaak van "de motorische achterstand" van Angelo in mijn schoenen te schuiven.Concrete vraag: is het verzwijgen van de ziekte van mijn ex en de gevolgen (ziekte?? van mijn kind) hiervan een inbreuk tegen de "huwelijksverplichtingen" De tegenpartij tracht nu immers de kosten van de verzorging van mijn kind (toegewezen aan parentale grootouders) op mij te verhalen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973

#2 , 25 aug 2013 13:25

Dyspraxie is niet gelijk aan autisme.
Het is een ontwikkelingsstoornis door de tragere ontwikkeling van de hersenen.

Dat de medische rapporten verwijzen naar een erfelijkheid vind ik al raar gezien er nog nooit is aangetoond dat dyspraxie een erfelijke oorzaak zou hebben.

lucgescheiden

#3 , 25 aug 2013 19:28

Juridisch zal alles wat beweerd word dienen bewezen te worden.
Als uw ex nu gaat bewijzen dat hij aan dyspraxie leidt....
ik meende in de wet ooit iets te hebben gelezen dat de maatschappij dient beschermd te worden tegen minderbegaanden...
aldus zou het een vrij ondoordachtzame conclusie vormen om de Rechtbank te wijzen op zijn eigen ontwikkelingsstoornissen.

Of het verzwijgen van een ziekte een inbreuk vormt tegen de 'huwelijksverplichten', wellicht wel, maar
juridisch zal het belangrijker zijn dat hij dit eerst ZELF bewijst. Immers wanneer u dit zou moeten bewijzen, dan
komt u daar niet straffeloos mee weg.
Wanneer u het enerzijds hebt over uw ex-echtgenoot, doch anderzijds over een inbreuk tegen de 'huwelijksverplichtingen',
ontgaat me wel de relevantie van uw vraag.
Mijn inziens te vergelijken met het geboorterecht van een kind van 10 jaar in vraag te stellen...?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Mariette

#4 , 25 aug 2013 19:37

Ik lees:
De tegenpartij tracht nu immers de kosten van de verzorging van mijn kind (toegewezen aan parentale grootouders) op mij te verhalen

Wanneer u het enerzijds hebt over uw ex-echtgenoot, doch anderzijds over een inbreuk tegen de 'huwelijksverplichtingen', ontgaat me wel de relevantie van uw vraag.
Mijn inziens te vergelijken met het geboorterecht van een kind van 10 jaar in vraag te stellen...?
Het gaat niet over het geboorterecht van het kind, maar over het feit of de vader de kosten van de verzorging volledig in de bak van de moeder kan schuiven als hijzelf mogelijk via erfelijkheid mede-verantwoordelijk is voor de gezondheidstoestand van zijn kine.
Me dunkt is dit zeker relevant.
Laatst gewijzigd door Mariette op 25 aug 2013 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#5 , 25 aug 2013 20:16

Beide ouders zijn STEEDS mede-verantwoordelijk voor de gezondheidstoestand van HUN kind.
De kosten voor de verzorging kunnen dan ook niet volledig in de bak van moeder belanden.

Het feit dat deze kosten oplopen door het mogelijke erven van slechte genen van de ene of de andere ouder, doet daaraan in niets afbreuk,
en is me dunkt van geen enkele belang.
Wanneer ouders niet expliciet verkozen om zich te laten testen op mogelijke complicaties bij hun nageslacht,
dan bestaat er nadien niet zoiets als; 'het is zijn/haar schuld dat er een probleem bestaat, dus stap ik af van mijn ouderlijke plichten.
Handige documenten voor Personenrecht

Turaki

#6 , 26 aug 2013 07:53

Het gaat niet over het geboorterecht van het kind, maar over het feit of de vader de kosten van de verzorging volledig in de bak van de moeder kan schuiven als hijzelf mogelijk via erfelijkheid mede-verantwoordelijk is voor de gezondheidstoestand van zijn kine.
Me dunkt is dit zeker relevant.
Er zijn mij nog geen uitspraken bekend waarbij erfelijkheid gebruikt wordt om de verantwoordelijkheid van een ziekte vast te leggen, erfelijkheid is schuldloos. Zelfs mocht de vader op een andere manier verantwoordelijk zijn voor de ziekte van zijn kind (passagier in auto-ongeval bijvoorbeeld), heeft hij juridisch gezien geen schuld. Enkel indien hij bewust iets deed (of naliet wat hij diende te doen) wat de gezondheid van zijn kind schade toebracht, kan hij verantwoordelijk gesteld worden.

Mariette

#7 , 26 aug 2013 08:29

Zelfs mocht de vader op een andere manier verantwoordelijk zijn voor de ziekte van zijn kind (passagier in auto-ongeval bijvoorbeeld), heeft hij juridisch gezien geen schuld. Enkel indien hij bewust iets deed (of naliet wat hij diende te doen) wat de gezondheid van zijn kind schade toebracht, kan hij verantwoordelijk gesteld worden.
Dat wil dan toch nog niet zeggen dat hij de kosten van de verzorging gewoon op de moeder zal kunnen verhalen neem ik aan?
De tegenpartij tracht nu immers de kosten van de verzorging van mijn kind (toegewezen aan parentale grootouders) op mij te verhalen

Turaki

#8 , 26 aug 2013 09:06

Dit zal van het vonnis afhangen, en dan specifiek hoe de medische kosten verdeeld worden. Maar ik zie geen reden om af te wijken van de regeling in het vonnis.

Terug naar “Echtscheiding”