Vruchtgebruik kwijt ?

KimSe

Re: Vruchtgebruik kwijt ?

#16 , 22 aug 2013 14:11

TS heeft niet gezegd dat er wél sprake was van wettelijk samenwonen, vandaar de bedenking in mijn eerste post.

Samenwonenden kunnen volgens mij in hun samenlevingscontract wel degelijk een en ander regelen aangaande erfrechten, op pagina 36 en volgende van onderstaande link staat een en ander uitgelegd.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#17 , 22 aug 2013 16:33

Heel belangrijk hier is mi. het al dan niet wettelijk samenwonen. Zelfs al verblijven beiden in een rusthuis , en het huis is bij zijn overlijden nog zijn eigendom , zal de partner het vruchtgebruik van die woning bekomen. Zij kan dus de huur innen. Bij feitelijk samenwonenden is er dat vruchtgebruik niet. Een samenlevingscontract is onvoldoende om 'wettelijk ' samen te wonen , daarvoor is een speciale registratie nodig op het gemeentehuis.
Ik heb steeds geleerd en begrepen dat in een samenlevingscontract geen erfrechterlijke bepalingen kunnen worden opgenomen. Alinea in hogervermelde link overtuigt mij niet van het tegendeel. Regelingen over schikkingen bij relatie-breuk kunnen wel , evenals afspraken bij overlijden , andere dan erfrecht.
Afgaande op de uitspraak van de notaris , denk ik dat betrokkenen slechts feitelijk samenwoonden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

KimSe

#18 , 22 aug 2013 16:41

@Wanton: bij wettelijk samenwonenden geldt het vruchtgebruik van de langstlevende enkel op de gezinswoning en de huisraad. Dus ook dat is volgens mij niet van toepassing, gezien de woning hier de gezinswoning niet meer betreft.

Reclame

wanton

#19 , 22 aug 2013 17:33

In de wet dd 28/3/2007 ivm met het erfrecht van wettelijk samenwonenden vind ik geen verduidelijking over het begrip 'gezinswoning.'
Ik vind die wel in het decreet over de vrijstelling successierechten omtrent gezinswoning voor langstlevende dd 7/7/2006.
We mogen stellen dat één en ander dus in dit geval ook van toepassing is.

Onder gezinswoning wordt voor de toepassing van deze bepaling verstaan de gezamenlijke hoofdverblijfplaats van de erflater en zijn overlevende echtgenoot of samenwonende. Een uittreksel uit het bevolkingsregister houdt een weerlegbaar vermoeden in van de samenwoning.
Als gezinswoning wordt eveneens in aanmerking genomen de laatste gezinswoning van de echtgenoten of samenwonenden als aan hun samenwonen een einde is gekomen, hetzij door de feitelijke scheiding van de echtgenoten of van de personen die overeenkomstig de bepalingen van boek III, titel Vbis, van het Burgerlijk Wetboek samenwonen, hetzij door een geval van overmacht dat tot op het ogenblik van het overlijden heeft voortgeduurd, hetzij door de verplaatsing van de hoofdverblijfplaats van één van de of van beide betrokkenen naar een rust- of verzorgingsinstelling, of een serviceflatgebouw of een woningcomplex met dienstverlening.
Toet-anch-Amon

patjebrussel
Topic Starter

#20 , 22 aug 2013 17:53

Bedankt iedereen.
Hoe moet ik dit nu samenvatten ? Dat die notaris wel eens gelijk zou kunnen hebben ? Ongeacht hij op dat moment niet of nauwelijks op de hoogte is van een samenlevingscontract en wat daar dan precies instaat ?

KimSe

#21 , 23 aug 2013 09:07

Als ze feitelijk samenwonend zijn heeft mevrouw inderdaad geen vruchtgebruik.
Als ze wettelijk samenwonend waren zou, wanton volgend, er wel vruchtgebruik op de woning zijn.

patjebrussel
Topic Starter

#22 , 23 aug 2013 18:00

volgens de bewindvoerster (die advocate is) - maar ik hoor het weer via-via heeft ze mogelijks haar vruchtgebruik verloren door die domicilieverandering.
Maar ze wist het niet 100% zeker. Waarschijnlijk zelfde discussie zoals deze draad.
Dit zou zo klaar als pompwater moeten zijn, en zie,...

patjebrussel
Topic Starter

#23 , 26 aug 2013 23:42

En nu weer wel, iets van 'overmacht'. wat dat ook wil zeggen. Vanwaar dit groot gat in de wetgeving ? Het kan toch niet zijn dat mijn vraag zo uniek is en er verschillende meningen over zijn ?

patjebrussel
Topic Starter

#24 , 30 aug 2013 19:47

Goed, even de puntjes op de 'i' hier. Kan voor andere mensen interessant zijn wanneer geconfronteerd met zelfde probleem.
Vruchtgebruik blijft behouden wanneer geregistreerd samenlevingscontract. In alle andere gevallen (uitgezonderd testament) vervalt het vruchtgebruik wanneer domicilieverandering.
Een samenlevingscontract ergens op de achterkant van een bierkaartje, om het zo te zeggen, heeft geen waarde in dit geval.

N.B., het zou ook kunnen vervallen wanneer bij scheiding ofzo en wanneer de eigenaar dan overlijdt, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen en zal rechter uitspraak doen.

Mariette

#25 , 31 aug 2013 09:48

Goed, even de puntjes op de 'i' hier. Kan voor andere mensen interessant zijn wanneer geconfronteerd met zelfde probleem.
Vruchtgebruik blijft behouden wanneer geregistreerd samenlevingscontract. In alle andere gevallen (uitgezonderd testament) vervalt het vruchtgebruik wanneer domicilieverandering.
Een samenlevingscontract ergens op de achterkant van een bierkaartje, om het zo te zeggen, heeft geen waarde in dit geval.

N.B., het zou ook kunnen vervallen wanneer bij scheiding ofzo en wanneer de eigenaar dan overlijdt, maar dat zijn uitzonderlijke gevallen en zal rechter uitspraak doen.
Dat staat hier nu wel al vanaf post 3 geloof ik.

Geregistreerd samenlevingscontract = wettelijk samenwonend.

patjebrussel
Topic Starter

#26 , 31 aug 2013 11:18

NEEN Mariette, dat is NIET hetzelfde, ik leg het net uit hoe de notaris het uitgelegd heeft.
Stop er nu maar mee met verwarring te zaaien.

Mariette

#27 , 31 aug 2013 14:19

.
Laatst gewijzigd door Mariette op 10 sep 2013 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

patjebrussel
Topic Starter

#28 , 31 aug 2013 14:58

Ach Marietje toch.
Hou op ok
http://www.gent.be/eCache/THE/4/216.cmVjPTM5MDcx.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Burgers die ongehuwd samenwonen kunnen dit een wettelijk karakter geven door een verklaring af te leggen van wettelijke samenwoning bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van hun woonplaats.
Dit is niet hetzelfde als een samenlevingscontract !

wanton

#29 , 31 aug 2013 16:35

Er is sprake van een geregistreerd samenlevingscontract. Dat doet mij veronderstellen dat het om feitelijke samenwonenden gaat. Indien deze besluiten een samenlevingscontract op te stellen , moeten die dat , om wettelijk te zijn to. mekaar én derden , laten registreren.
Ongehuwden kunnen feitelijk of wettelijk samenwonen. Beide vormen kunnen hun samenwonen al dan niet regelen via een samenlevingscontract.
Toet-anch-Amon

patjebrussel
Topic Starter

#30 , 31 aug 2013 18:45

Er is sprake van een geregistreerd samenlevingscontract. Dat doet mij veronderstellen dat het om feitelijke samenwonenden gaat. Indien deze besluiten een samenlevingscontract op te stellen , moeten die dat , om wettelijk te zijn to. mekaar én derden , laten registreren.
Ongehuwden kunnen feitelijk of wettelijk samenwonen. Beide vormen kunnen hun samenwonen al dan niet regelen via een samenlevingscontract.
Nee, wettelijk samenwonenden met geregistreerd (want dat was de nagel hier) samenlevingscontract.
Domicilie veranderd dus, dus het wettelijk samenwonen is er niet meer, toch op dat adres niet, maar wel dat contract.

Vandaar dat de eerste (jonge) notaris meteen zei dat het vruchtgebruik vervallen was, de dag nadien moest terugkrabbelen.
De andere , wat ervaren, notaris wist het meteen : Geregistreerd samenlevingscontract, de rest is van geen tel meer.

Om het zo te zeggen : Ze keek in haar computer, computer says 'yes' ...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”