moeder overleden, boedel verdwenen

parentless
Topic Starter

Re: moeder overleden, boedel verdwenen

#16 , 02 sep 2013 16:14

Dank u allen, ben een beetje verder in mijn zoektocht en heb Registratie gebeld: er werd nog geen aangifte gedaan en men raadt mij aan een "lege" aangifte te doen ( nul cent ontvangen, dus nul cent te betalen), gewoon om mij in te dekken voor de eventuele boete's! En in bepaalde gevallen is aangifte niet eens vereist, dus afwachten maar...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#17 , 02 sep 2013 16:48

Je kunt een vrijstelling van aangifte bekomen wanneer er geen onroerend goed in de nalatenschap aanwezig is en wanneer het netto-erfdeel per erfgenaam niet hoger is dan 12.500,00 euro (verbeter me als ik verkeerd ben)

Het is niet omdat je een "nul" aangifte indient dat je geen boetes meer kunt krijgen! Als na verstrijken van de termijn één en ander nog bovenkomt en je moet alsnog een aangifte indienen dan kan er wel degelijk nog een boete aangerekend worden.

Ik hoop dat je contact opgenomen hebt met het registratiekantoor waar de aangifte effectief moet ingediend worden, want het ene kantoor is héél wat strenger dan het andere...

ddanck
Contacteer: Website

#18 , 02 sep 2013 17:23

Je erft zowiezo je reservatair deel (er zijn 4 kinderen, dus 1/4e van de totale nalatenschap). (onder voorbehoud natuurlijk dat er iets te erven is)
Je zult dus inderdaad een aangifte van nalatenschap moeten indienen.
Heeft parentless niet slechts recht op 1/4 van 3/4?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

KimSe

#19 , 02 sep 2013 17:41

Uiteraard...
1/4 beschikbaar... 3/4 reservatair voor 4 erfgenamen...
Mijn excuses...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 02 sep 2013 18:51

Niet vergeten bij de rechtbank de erfenis te aanvaarden onder voorrecht boedelbeschrijving.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5398,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 5398,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

Valium

#21 , 02 sep 2013 23:36

Voor e.e.a. is het al veel te laat: ik hoorde pas na 6 weken dat moeder overleden is. De bank zal dus wel al geplunderd zijn! En is het niet zo dat de onkosten die ik moet maken op de massa rusten? Het unieke drietal heeft tenslotte schuld aan dit alles. Pfff, om moedeloos van te worden....
Wat ik er van afweet, is het volgende.
Na overlijden van moeder, moeten de anderen met U delen en is dit een erfenis waarop moet betaald worden ( uitreksels van banken zijn vlug aangevraagd)
Verdwenen geld voor het overlijden kan in een bepaalde tijdspanne door U betwist worden of zij moeten kunnen bewijzen dat moeder schenkingen had gedaan aan de 3 anderen, maar ook hierop moet betaald worden aan vadertje staat.

Inboedel zal moeilijker te bewijzen zijn want principieel weet niemand wat er stond.
Ik begrijp niet dat men U via een officiele weg niet op de hoogte heeft gebracht dat moeder is overleden.

Met alle respect : maar hier klopt toch iets niet. Zij is toch begraven ? Waar zat jij dan ? Normalieter moet er bij een erfenis de begrfenniskosten door allen gedeeld worden.

Heb jij dan in 6 weken tijd nooit contact met je moeder opgenomen ? ( Sorry voor deze vaststelling, maar ik bel iedere dag naar mijn 83 jarige moeder)

patjebrussel

#22 , 03 sep 2013 09:37

Met alle respect : maar hier klopt toch iets niet. Zij is toch begraven ? Waar zat jij dan ? Normalieter moet er bij een erfenis de begrfenniskosten door allen gedeeld worden.

Heb jij dan in 6 weken tijd nooit contact met je moeder opgenomen ? ( Sorry voor deze vaststelling, maar ik bel iedere dag naar mijn 83 jarige moeder)
Dan heb je een hoge telefoonfactuur.
Voor de rest zijn dat onze zaken niet. Parentless heeft zijn rechten. Punt.
Zo zijn we ook bezig met dat soort zaken, diegene die zich niet laten zien, we kunnen daarvan denken wat we willen, maar ze zullen worden uitbetaald, tot op de eurocent juist.
Ik heb niet graag dat ze aan mijn rechten komen, ik zal niet aan die van anderen komen.

k.b.

#23 , 03 sep 2013 14:04

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

parentless
Topic Starter

#24 , 03 sep 2013 21:52

En wat dan met art.792 B.W.? En mensen raden mij aan om ook aangifte te doen bij politie wegens diefstal en heling, omdat dat goedkoper zou zijn dan advocaten en notarissen, want zó rijk ben ik nu ook weer niet. En ik heb wél mijn moeder opgebeld maar kreeg antwoordapparaat met haar stem n.b., en ze was al weggegooid! Op sterfdag zelf werd appartement leeggeroofd, er waren geen doodsbrieven, geen bidprentje, geen mis, geen koffietafel, uitgestrooid, terwijl ons vader vlakbij in het columbarium zat, zelfs geen naamplaatje! De aasgieren!

Valium

#25 , 04 sep 2013 01:01

En wat dan met art.792 B.W.? En mensen raden mij aan om ook aangifte te doen bij politie wegens diefstal en heling, omdat dat goedkoper zou zijn dan advocaten en notarissen, want zó rijk ben ik nu ook weer niet. En ik heb wél mijn moeder opgebeld maar kreeg antwoordapparaat met haar stem n.b., en ze was al weggegooid! Op sterfdag zelf werd appartement leeggeroofd, er waren geen doodsbrieven, geen bidprentje, geen mis, geen koffietafel, uitgestrooid, terwijl ons vader vlakbij in het columbarium zat, zelfs geen naamplaatje! De aasgieren!
Door dit te lezen, mijn oprechte verontschuldigingen

parentless
Topic Starter

#26 , 04 sep 2013 14:37

Uw reactie is zeer begrijpelijk, hoor; als ikzelf het al niet kan bevatten.....

parentless
Topic Starter

#27 , 06 sep 2013 21:28

Lieve dame of heer, ik heb per ongeluk uw privé-bericht gewist, sorry....

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”