pauze inhalen

sdominguez
Topic Starter

pauze inhalen

#1 , 08 jan 2014 11:59

beste,

ben sinds augustus zwanger nu laten ze mij op het werk pauze inhalen waar ik over ben gegaan. we hebben normaal 2 x 15 minuten en 30 minuten lunch. ik wou dit niet inhalen doordat ik nu frequent naar toilet moet. en hebben ze mij onwettig afwezig gezet dat was in november. ben dan maar een medisch attest gaan halen bij dokter waar dat opstaat doordat ik frequenter het toilet moet bezoeken dat ik meer pauzes moet inlassen.
nu 10 Januari zou ik terug 21 minuten van een heel week moeten in halen waar ik weer op weiger doordat ik medisch attest heb. nu weigeren ze het weer zou in bespreking bij HR zijn haal ik het niet in zetten ze mij weer op onwettig. wat kan ik hier aan doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 08 jan 2014 12:13

Volgens jobat krijg je geen extra pauzes: je haalt dus volgens mij best die periodes in alhoewel het wat kleinzielig is van je werkgever om toiletbezoek in mindering te brengen.

http://www.jobat.be/nl/artikels/mag-een ... uze-nemen/" onclick="window.open(this.href);return false;

sdominguez
Topic Starter

#3 , 08 jan 2014 13:14

ook als je een medisch attest hebt van dokter waar dat letterlijk in staat dat ik meer pauzes moet inlassen. toilet bezoek mogen ze volgens mij ook niet weigeren en hoort niet tot u pauzes. Het is omdat ik in een geplande omgeving werk andere die gaan wanneer ze willen en word niet over gekraait.

Reclame

LeenW

#4 , 08 jan 2014 14:05

Het is helaas wel zo dat meer bedrijven de plaspauzes van hun personeel inkorten. Ze kunnen uw pauzes om medische redenen niet weigeren, maar ze kunnen u natuurlijk wel vragen de verloren werktijd in te halen.

KimSe

#5 , 08 jan 2014 14:14

Ik wil deze topic graag volgen want zit met soortgelijk "probleem".
(ik ben ook zwanger en de bezoeken aan de gyn. staan telkens om 8.00u smorgens gepland. Dit wil zeggen dat ik op deze dagen +/- 30min later pas kan beginnen. Ook zij vragen mij die 30min ofwel 's avonds ofwel op vrijdag, wanneer ik in principe vroeger stop, in te halen... wat volgens mij niet mag)

Terug on-topic...
Zo kun je toch niet elke plaspauze van iedere werknemer gaan controleren?
De ene persoon gaat 2x op een dag naar toilet...
Andere personen gaan misschien tot 4-5x...

LeenW

#6 , 08 jan 2014 14:31

Terug on-topic...
Zo kun je toch niet elke plaspauze van iedere werknemer gaan controleren?
De ene persoon gaat 2x op een dag naar toilet...
Andere personen gaan misschien tot 4-5x...
Blijkbaar zijn er echt wel firma's die toiletbezoeken laten registreren d.m.v. een badgesysteem.

sdominguez
Topic Starter

#7 , 08 jan 2014 14:37

ik kan da zo moeilijk geloven dat ze plaspauzes mogen laten inhalen.

KimSe

#8 , 08 jan 2014 14:40

ik vond deze link:
http://www.jobat.be/nl/artikels/toiletg ... pelregels/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#9 , 08 jan 2014 15:21

Werknemers moeten ten allen tijde, zonder nadelige gevolgen, naar het toilet kunnen gaan. Wijs uw personeelsdienst op artikel 58 van het koninklijk besluit tot vaststelling van de algemene basiseisen waaraan arbeidsplaatsen moeten beantwoorden van 10/10/12, specifiek het 3e lid:
De toiletten bestaan uit één of meerdere individuele wc's en desgevallend urinoirs, samen met één of meerdere wastafels.
De toiletten zijn volledig gescheiden voor mannen en vrouwen, en bevinden zich dicht bij hun werkpost, de rustlokalen, de kleedkamers en de douches.
De werknemers moeten zich vrij naar de toiletten kunnen begeven.

Neem ook hiervoor contact op met uw vakbond om de niet-betaalde werkuren terug te vorderen.

Turaki

#10 , 08 jan 2014 15:25

Blijkbaar zijn er echt wel firma's die toiletbezoeken laten registreren d.m.v. een badgesysteem.
En dus totaal illegaal. Iets voor de vakbond duidelijk.

Turaki

#11 , 08 jan 2014 15:31

Ik wil deze topic graag volgen want zit met soortgelijk "probleem".
(ik ben ook zwanger en de bezoeken aan de gyn. staan telkens om 8.00u smorgens gepland. Dit wil zeggen dat ik op deze dagen +/- 30min later pas kan beginnen. Ook zij vragen mij die 30min ofwel 's avonds ofwel op vrijdag, wanneer ik in principe vroeger stop, in te halen... wat volgens mij niet mag).
Vraag telkens een ziektebriefje aan de gynaecoloog, werkgever moet je normaal doorbetalen tijdens deze uren indien op tijd verwittigd. Hij kan ook niet vragen dat u deze uren inhaalt.

Wetgeving is artikel 39bis van de arbeidswet van 16/3/71:
De zwangere werkneemster, die de werkgever heeft op de hoogte gebracht van haar toestand heeft het recht om van het werk afwezig te zijn, met behoud van haar normaal loon, gedurende de tijd die nodig is om zwangerschapsonderzoeken te kunnen ondergaan, wanneer deze niet kunnen plaatsvinden buiten de arbeidsuren. Om gerechtigd te zijn op het loon, moet de werkneemster de werkgever vooraf op de hoogte stellen van haar afwezigheid.
Indien een collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement zulks voorschrijft, of bij ontstentenis van zodanig voorschrift, op verzoek van de werkgever, legt de werkneemster aan deze laatste een geneeskundig getuigschrift voor dat haar afwezigheid rechtvaardigt.

de reden
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jan 2014 16:50

En dus totaal illegaal. Iets voor de vakbond duidelijk.

http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550" onclick="window.open(this.href);return false;
klacht indienen bij dienst welzijn op het werk

eventueel anoniem

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Gebruiker21

#13 , 08 jan 2014 17:17

De zwangere werkneemster, die de werkgever heeft op de hoogte gebracht van haar toestand heeft het recht om van het werk afwezig te zijn, met behoud van haar normaal loon, gedurende de tijd die nodig is om zwangerschapsonderzoeken te kunnen ondergaan, wanneer deze niet kunnen plaatsvinden buiten de arbeidsuren.
De meeste (het overgrote deel van de) gynaecologen doen ook consultaties na de werkuren. Ik ben vader van twee kindjes en ben steeds met mijn vriendin meegeweest naar de gynaecoloog. Altijd 's avonds na de werkuren. Het is voor een werkgever ook makkelijk na te gaan of de werknemer de mogelijkheid had om na de werkuren een afspraak te maken met de gynaecoloog. Als die mogelijkheid er was, zie ik niet in waarom de werkgever moet betalen als de werknemer moedwillig een afspraak maakt binnen de werkuren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#14 , 08 jan 2014 17:18

Al naargelang het (soort) werk kan een zwangere vrouw zelfs 'verboden' worden haar werk uit te voeren en vanaf het ogenblik dat ze aangeeft dat ze zwanger is door de arbeidsgeneesheer thuis mag blijven.

KimSe

#15 , 08 jan 2014 17:19

De zwangere werkneemster, die de werkgever heeft op de hoogte gebracht van haar toestand heeft het recht om van het werk afwezig te zijn, met behoud van haar normaal loon, gedurende de tijd die nodig is om zwangerschapsonderzoeken te kunnen ondergaan, wanneer deze niet kunnen plaatsvinden buiten de arbeidsuren.
De meeste (het overgrote deel van de) gynaecologen doen ook consultaties na de werkuren. Ik ben vader van twee kindjes en ben steeds met mijn vriendin meegeweest naar de gynaecoloog. Altijd 's avonds na de werkuren. Het is voor een werkgever ook makkelijk na te gaan of de werknemer de mogelijkheid had om na de werkuren een afspraak te maken met de gynaecoloog. Als die mogelijkheid er was, zie ik niet in waarom de werkgever moet betalen als de werknemer moedwillig een afspraak maakt binnen de werkuren.
De consultaties zijn effectief buiten de werkuren, maar door de afstand kan ik niet tijdig op mijn werk geraken...

maar dit off-topic...

Terug naar “Archief”