OPhaling grofvuil - gemeente kent zijn eigen regels niet?

reintje
Topic Starter

OPhaling grofvuil - gemeente kent zijn eigen regels niet?

#1 , 13 jan 2014 16:18

Hallo,

Ik heb weer eens iets leuks voor.Ik heb wat grofvuil dat opgehaald moet worden, hier zijn de regels die (vandaan nog steeds) op de webite van de gemeente staan:

Quote: "Grofvuil op afroep
Vanaf 1 januari 2009 kan je grofvuil enkel op afroep laten ophalen.
Dit wil zeggen dat je minstens 4 dagen vooraf moet bellen naar het gemeentehuis (uiterlijk maandag voor een ophaling op vrijdag) op telefoonnummer 03 289 26 50 op werkdagen van 8.30 tot 17 uur of per mail naar grofvuil@gemeente.be
Gelieve volgende gegevens door te geven:
- naam van aanbieder
- adres van ophaling
- afvalfracties: metaal, (sloop)hout, groot electro of groot rest
- geschatte hoeveelheid (aantal stuks of m³).
Onze selectieve grofvuilophaling blijft gratis".

Ik stuur dus een mail, zoals het hoort, en krijg volgend antwoord:

"Wij hebben uw aanvraag tot ophaling van “grof vuil” op vrijdag 24 januari 2014 genoteerd.

Graag wil ik u nog wel even meegeven dat de regeling voor het “grof vuil” gewijzigd is sinds 1 januari 2014 waardoor dit niet meer gratis zal zijn. De kostprijs bestaat uit twee delen:
• Vaste kost per keer dat ophaling gevraagd wordt: € 15,-
• Variabele kost van €0,20 per aangeboden kg.
Na ophaling zal er een factuur worden opgestuurd en kan er via een overschrijving worden betaald."

U hoort mij al komen, zeker? Ik heb niet veel zin om dit, in mijn ogen, absurd hoge bedrag te betalen, Ik heb ook nog geen boekje van de gemeente ontvangen waar dit zou kunnen in staan en, zoals eerder gezegd, het staat niet op hun website. Is er een manier om onder die betaling uit te komen? Mogen ze dit aanrekenen als dit nog niet gecommuniceeerd is?
Ik heb intussen al een mail gestuurd, ik ben benieuwd naar het antwoord...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 13 jan 2014 16:21

Het is toch gecommuniceerd? In de mail staat alles..

reintje
Topic Starter

#3 , 13 jan 2014 16:24

Het is niet gecommuniceerd voordat ik mijn aanvraag deed, pas erna.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jan 2014 16:30

Wijziging gemeentereglement zal wel wettelijk gepubliceerd zijn
De reglementen en verordeningen die door de gemeenteraad, het College en de burgemeester genomen worden, moeten:
- aangeplakt worden aan de gemeentelijke valven
- integraal bekendgemaakt worden op de website van de gemeente.

Worden van kracht 5 dagen na bekendmaking.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6428,d.Yms" onclick="window.open(this.href);return false;

reintje
Topic Starter

#5 , 13 jan 2014 16:37

Hmmm, ja, "In tegenstelling tot de aanplakking heeft de publicatie op de website van de gemeente geen
invloed op de inwerkingtreding van de akte."
Het zal dan wss op zo'n "valve" hangen, pech voor mij dus.
Nu ja, ik kon maar proberen, hé ;-)

Bedankt!

Sirkii

#6 , 13 jan 2014 16:47

Staat nogthans vermeld op de ophaalkalender van Edegem dat grofvuil vanaf 1 januari betalend wordt : http://milieuenveiligheid.igean.be/free ... =0_n,0,0,0" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel niet "professioneel" dat ze het blijkbaar nog niet aangepast hebben op http://www.edegem.be" onclick="window.open(this.href);return false; en het er blijkbaar op de laatste gemeenteraad van 16 december 2013 doorgeduwd hebben.

Franciscus

#7 , 13 jan 2014 16:49

MAAR het nieuwe reglement MOET WEL op de site staan zie mijn link.

builder

#8 , 13 jan 2014 16:50

De link in de post van Franciscus is de wetgeving in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Voor gemeenten in Vlaams Gewest (zoals Edegem) geldt echter het Vlaams Gemeentedecreet:
  • Afdeling II Bekendmaking en inwerkingtreding

Art. 186.
    De reglementen en verordeningen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en schepenen en van de burgemeester worden door de burgemeester bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de website bekendgemaakt worden.

Art. 187.
    De reglementen en verordeningen, bedoeld in artikel 186, treden in werking de vijfde dag na de bekendmaking ervan, tenzij het anders bepaald is.
    De bekendmaking en de datum van bekendmaking van deze reglementen en verordeningen moeten blijken uit de aantekening in een speciaal register, dat bijgehouden wordt op de wijze, bepaald door de Vlaamse Regering.
In het Vlaams Gewest is de aanplakking dus afgeschaft en geldt alleen de bekendmaking op de gemeentelijke website.

Franciscus

#9 , 13 jan 2014 17:29

Klopt mijn 'cent' had moeten vallen bij het woord ordonantie...
en zeker ook bij de 'valves' ... :D :oops:

Maar de publicatie moet Wel bij regelgeving op de website staan - mogelijk niet bij algemene uitleg maar wel bij regelgeving.

my_key
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website Facebook

#10 , 13 jan 2014 19:46

Stuur een brief naar het college van burgemeester en schepenen (alle inkomende post moet geregistreerd worden en wordt besproken op het schepencollege), met de vraag wat de bekendmakingsdatum van dit gemeenteraadsbesluit is en vraag een kopie op van de pagina waarop het besluit ingeschreven is in het chronologische afkondigingsregister. Verwijs naar het decreet openbaarheid van bestuur (op site Vlaamse overheid vind je hoe de aanvraag te doen cf. art. 17 decreet OVB). Gemeenten moeten deze aanvragen wettelijk verplicht bijhouden in een register en moeten verplicht antwoorden. De ervaring leert mij dat lang niet alle gemeenten elk besluit bekendmaken (soms doen ze dat enkel met politiereglementen). Als het (nog) niet bekendgemaakt is, kan het dus wettelijk ook niet in werking getreden zijn... Elke rechtbank moet het dan buiten toepassing laten (art 159 Grondwet).

reintje
Topic Starter

#11 , 14 jan 2014 16:18

Hallo,
Ik heb ondertussen antwoord van de gemeente gekregen:
"De website was inderdaad nog niet aangepast, waarvoor onze verontschuldigingen.
Via het gemeentelijk informatieblad en een speciale brochure op het ecopark werden de veranderingen echter wel al gecommuniceerd."
Ik denk niet dat ze erover gaan liegen en dat het idd gecommuniceerd is. Ik zal dus gewoon maar betalen, het gebeurt toch maar eens in de zoveel jaar dat ik nieuwe zetels koop (die dus niet in een auto kunnen om naar het ecopark te brengen).
O ja, de website is sinds vandaag aangepast ;-)

Gebruiker21

#12 , 15 jan 2014 11:37

Niets belet u om de aanvraag te annuleren. Niemand die je kent met een aanhangwagen of bestelwagen die die meubels naar het containerpark kan brengen? (ook daar eerst horen wat het kost, natuurlijk).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”