Opa overleden - vader ook - geen erfenis gezien?

Nancy1983
Topic Starter

Opa overleden - vader ook - geen erfenis gezien?

#1 , 08 jan 2014 11:02

Mijn grootvader is al twee jaar geleden overleden. Ik stelde me toen niet al te veel vragen bij de erfenis, want ik dacht dat alles naar zijn vriendin zou gaan.

Nu weet ik echter van mijn nicht dat haar moeder - de zus van mijn vader - ook geërfd heeft. Mijn vader is in 2005 overleden, dus mijn zus en ik zouden plaatsvervangend erfgenamen zijn, ook al hebben we destijds mijn vaders erfenis geweigerd. (Toch?)

Aangezien ik meen dat de verdeling niet correct verlopen is, heb ik contact opgenomen met de betrokken notaris in Henegouwen. Die heeft me één antwoord op een mail gestuurd en dat was kortweg dat mijn tante de enige erfgename is. Op verder aandringen kreeg ik geen reactie.

Vervolgens heb ik een andere notaris gecontacteerd. Ook weer via mail. Deze heeft mij zoveel mogelijk gegevens opgevraagd en zou mij erover berichten, maar na herhaaldelijk mailen en bellen heb ik nog steeds geen antwoorden. Ik word volledig genegeerd.

Als ik mij vergis en geen recht heb op de erfenis, dan is dat zo, maar tot nu toe heeft niemand mij dat bevestigd. En als ik wel recht had op een deel van de erfenis, welke stappen kan ik dan het best ondernemen? Zojuist weer 2 andere notarissen telefonisch proberen te bereiken, maar ik kies er precies steeds de verkeerde uit... Zelfs op een eerste telefoontje krijg ik geen antwoord. :-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
succes-sie

#2 , 08 jan 2014 14:16

Het is niet omdat U de nalatenschap van Uw vader hebt verworpen, dat U geen erfgenaam zou zijn van Uw grootvader.

Wellicht kan U het best het registratiekantoor contacteren, hetwelk bevoegd is voor het dossier van Uw grootvader (afhankelijk van de laatste woonplaats).

Met de bewijzen in de hand dat U erfgenaam bent (bvb kopie van de trouwboekjes of een erfrechtverklaring) hebt U recht op inzage in de ingediende successie-aangifte. Bij gebreke hieraan zullen zij op de hoogte zijn van de op datum van overlijden voorhanden zijnde banktegoeden.

Indien U niet in het bezit bent van trouwboekjes of erfrechtverklaring kan U via de burgerlijke stand van de gemeente een attest "samenstelling van gezin" bekomen.

j.demoor

#3 , 10 jan 2014 08:11

“Art.745octies. § 1. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad. De langstlevende wettelijk samenwonende verkrijgt als enige, met uitsluiting van alle andere erfgenamen, het recht op de huur van het onroerend goed dat bij het openvallen van de nalatenschap van de vooroverleden wettelijk samenwonende het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en verkrijgt het vruchtgebruik van het daarin aanwezige huisraad. ... § 2. Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat een boedelbeschrijving van het huisraad en een staat van de gemeenschappelijke verblijfplaats wordt opgemaakt.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Onderzoek op de bevolkingsdienst van haar woonplaats bij overlijden van uw grootvader of zijn vriendin wettelijk samenwonende was met hem. Zo niet dan kon zij alleen van hem erven bij testament binnen de grenzen van “art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat”(B.W.).Of er een testament was kan u navragen op het Registratiekantoor van uw grootvaders woonplaats bij zijn overlijden.

“Art.740.Plaatsvervulling heeft, in de rechte nederdalende lijn, tot in het oneindige plaats.“(B.W.).

‘Mijn grootvader is al twee jaar geleden overleden + .Mijn vader is in 2005 overleden’

U vervult aldus de plaats van uw vader ten aanzien van de nalatenschap van uw grootvader,ook al verwierp u uw vaders nalatenschap.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Nancy1983
Topic Starter

#4 , 15 jan 2014 12:29

Het registratiekantoor van Mons heeft me bevestigd dat de akte van erfopvolging mijn vader niet eens vermeld. Voor zover zij weten, had mijn grootvader één kind en geen twee. De notaris heeft daar een zware fout gemaakt.

Aangezien de erfenis vrij klein is, heeft het geen zin om te procederen, dan zou ik er enkel bij verliezen.
Ik heb die notaris gemaild, met bewijzen dat ik wel degelijk het kleinkind ben, maar natuurlijk krijg ik geen reactie.

Zou het zin hebben om met mijn klacht naar de benoemingscommissie te trekken?

Vandebos

#5 , 15 jan 2014 14:17

Eerder de provinciale kamer van notarissen?

roharro

#6 , 15 jan 2014 16:00

Was uw vader wel een wettige zoon van uw grootvader?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Nancy1983
Topic Starter

#7 , 15 jan 2014 18:58

Ja, mijn vader is zeker de wettige zoon. Ik heb het trouwboekje van mijn ouders en daar staat alles zo in aangegeven.

Ik ga de notaris nog even de tijd geven en dan richt ik mij tot de provinciale kamer...

Alvast bedankt aan iedereen!

roharro

#8 , 15 jan 2014 19:03

Ja, mijn vader is zeker de wettige zoon. Ik heb het trouwboekje van mijn ouders en daar staat alles zo in aangegeven.

Ik ga de notaris nog even de tijd geven en dan richt ik mij tot de provinciale kamer...

Alvast bedankt aan iedereen!
Dan is dat inderdaad de zoveelste blunder van een lid van het notarisgild.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”