Verkoop huurappartement,

bometal
Topic Starter

Verkoop huurappartement,

#1 , 28 jan 2008 11:31

Allen,

Een klein vraagje ... Ik ben sinds augustus 2007 aan het huren via een immokantoor (contract van 3 jaar). De appartementsblok is enkele maanden geleden verkocht geweest (in zijn totaliteit) en de immo had mij gezegd dat de nieuwe eigenaar ging blijven doorverhuren ...

Gisterenavond ontving ik een brief van een ander immobiliën kantoor waarin stond dat nieuwe eigenaar de appartement los gaat verkopen en dat wij als huurders eerste keuze hebben in de koop van het appartement ...

Nu rijzen bij mij de volgende vragen :

* Als het verkocht wordt, krijg ik dan een schadevergoeding ? Ik dacht van wel, maar als iemand het koopt om er zelf in te wonen, dan niet ?

* Als ik geen schadevergoeding krijg , hoe zit het dan met mijn gemaakte kosten ? Ik heb het immokantoor een finders fee moeten betalen, ik heb kosten gemaakt met schilderen, verhuiswagen huren , lift etc etc ... En als ik verhuis, dan moet ik al die kosten opnieuw maken ... :/

* Kan men mij zomaar op straat zetten ? Indien het verkocht is, hoeveel tijd krijg ik dan "wettelijk" om een ander onderkomen te zoeken ?

Bij voorbaat dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 28 jan 2008 15:13

geachte,

de huurwet voorziet dat de partijen bij een huurovk van korte duur de overeenkomst niet voortijdig kunnen beëindigen, tenzij contractueel anders overeengekomen.

Dus ook niet voor eigen gebruik, ook niet in geval van verkoop.

De nieuwe eigenaar zal het contract moeten naleven, en kan enkel opzeggen op het einde van deze 3 jaar.

mvg,

Pieter verherstraeten

Filouke

#3 , 28 jan 2008 15:32

Ik zit in dezelfde situatie, echter betrek het appartement sinds 1 april 2006 en werd per 7 juli 2006 per aangetekend schrijven door eigenaar op de hoogte gesteld van het feit dat het appartement werd verkocht. Ook hier gemaakte kosten, enz....,enz.....

Heb het contract binnen de wettelijke termijn laten registreren (2006!! nog) en per 1 november heeft de nieuwe eigenaar me opgezegd om er zelf te komen inwonen (6 maanden vooropzeg).

Het betreft hier een huurcontract zoals alle normale contracten veronderstel ik, 3 - 6 - 9 jaar!

Betekent dit dan effectief dat ik hier mijn termijn van de eerste drie jaar kan uitdoen voor ik effectief moet vertrekken ?

Indien dit het geval mocht zijn, op welk artikel van de huurwet heeft dit dan betrekking?

Alvast bedankt voor uw reactie!

Filouke

Reclame

pieterverherstraeten

#4 , 28 jan 2008 15:51

geachte,

uw zaak ligt anders, aangezien het in uw geval een huuroveenkomst van lange duur betreft.

Zo'n huurovk is altijd opzegbaar voor eigen gebruik met inachtneming van een opzeggingstermijn van 6 maanden.

Maar in geval van korte duurovk, huurovk van niet meer dan 3 jaar, kan er in principe niet voortijdig worden opgezegd.

mvg

bometal
Topic Starter

#5 , 28 jan 2008 15:52

inderdaad,

heb op een bepaalde website ook dezelfde informatie gevonden.

Alhoewel een collega van mij het tegendeel beweert ... Haar zus heeft het ook meegemaakt en volgende de advocaat etc etc ...

Ik zal eerst vanavond mijn contract eens doorlezen en ik hoop dat er niks specifiek in vermeldt staat hieromtrent ...

Bedankt alvast

bometal
Topic Starter

#6 , 28 jan 2008 16:02

Zijn contracten van een immobiliënkantoor niet de facto wettelijk geregistreerd ? Of moeten die geregistreerd worden ?

Want als het contract niet geregistreerd is, dan is de wet niet van tel ofzo ? Ik volg daarin even niet ...

Bij voorbaat dank,

pieterverherstraeten

#7 , 29 jan 2008 12:59

geachte,

U dient Uw contract goed na te lezen. Normaal wordt daarin voorzien wie de huurovk moet laten registreren.

Indien de verhuurder dit moest doen en niet deed, kan U op elk moment opzeggen, zonder een opzeggingstermijn te moeten naleven en / of en opzeggingsvergoeding te betalen.

Indien U als huurder dit moest doen, kan U zich niet beroepen op het feit dat het niet werd geregistreerd.

mvg,

Pieter Verherstraeten

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jan 2008 15:30

7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »
Art. 74. Tussen artikel 5 en 6 van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidend als volgt :
« Art. 5bis. - De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste ».
Art. 75. De artikelen 73 en 74 treden in werking op 1 juli 2007.

Let wel op. Het niet moeten respecteren van een opzegtermijn als de huurovereenkomst niet geregistreerd is geldt niet voor de overeenkomsten van bepaalde duur (maximum drie jaar).

Ik volg Mr. Verherstraeten niet waar hij schrijft: "Indien U als huurder dit moest doen, kan U zich niet beroepen op het feit dat het niet werd geregistreerd. " Dit blijkt uit geen enkel wettekst.

De registratie van de huurovereenkomst is ook belangrijk om deze tegenstelbaar te maken aan de koper. Die moet dan de overeenkomst eerbiedigen. Zie ook Woninghuurwet:

Art. 9. Overdracht van het gehuurde goed.
Indien de huurovereenkomst een vaste dagtekening voor de vervreemding van het gehuurde goed heeft, treedt de verkrijger om niet of onder bezwarende titel in de rechten en verplichtingen van de verhuurder (op de datum van het verlijden van de authentieke akte), zelfs indien de huurovereenkomst het recht van uitzetting in geval van vervreemding bedingt. <W>
Hetzelfde geldt wanneer de huurovereenkomst geen vaste dagtekening voor de vervreemding heeft, indien de huurder het verhuurde goed sinds ten minste zes maanden betrekt. In dat geval kan de verkrijger evenwel de huurovereenkomst te allen tijde beëindigen, om de redenen en onder de voorwaarden bedoeld in artikel 3, §§ 2, 3 en 4, mits aan de huurder, op straffe van verval, een opzegging van drie maanden wordt betekend binnen drie maanden te rekenen (van de datum van het verlijden van de authentieke akte) tot vaststelling van de overgang van eigendom.

scorpioen

bometal
Topic Starter

#9 , 30 jan 2008 09:08

geachte,

U dient Uw contract goed na te lezen. Normaal wordt daarin voorzien wie de huurovk moet laten registreren.

Indien de verhuurder dit moest doen en niet deed, kan U op elk moment opzeggen, zonder een opzeggingstermijn te moeten naleven en / of en opzeggingsvergoeding te betalen.

Indien U als huurder dit moest doen, kan U zich niet beroepen op het feit dat het niet werd geregistreerd.

mvg,

Pieter Verherstraeten
Ik heb mijn huurcontract nagelezen en in het huurcontract staat dat de verhuurder het contract ging registreren ...

Ik heb ook een contract van 3 jaar en in het contract staat nergens een clausule die het mogelijk maakt om als verhuurder het contract eenzijdig op te zeggen , al huurder staat er wel een clausule dat de huurder dan 3 maand huur + immo vergoeding moet betalen ...

Dus ik moet geen "schrik" hebben, zelfs al wordt het pand verkocht, men kan mij niet op straat gooien ...

Bedankt allen voor jullie input,

MVG

bometal

bometal
Topic Starter

#10 , 31 mar 2008 15:54

Bon, the saga continues ...

Het pand is in zijn totaliteit verkocht en nu wenst de nieuwe eigenaar alle appartement los te verkopen via een immobiliënkantoor.

Het kantoor heeft contact opgenomen met mij met de vraag of ze bepaalde dagen kunnen langskomen met potentiële kopers om het pand te bezichtigen ...

Nu is mijn vraag de volgende : Hoeveel keer per week / maand ben ik verplicht om mijn appartement open te stellen ter bezichting of mag ik zelfs bezoeken weigeren.

Men kan begrijpen dat ik het niet al te aangenaam vindt dat er continu wildvreemden in mijn appartement komen rondsnuffelen. Ik ben er uiteraard altijd wel bij aanwezig, doch dit is niet bepaald fijn.

En zeker niet als dit meerdere malen gebeurd...

In hoeverre mag men trouwens rondneuzen in het appartement ? Mag ik de toegang tot bepaalde vertrekken verbieden ?

Bij voorbaat dank,

MVG,

Bometal

Terug naar “Huren”