Graag had ik geweten hoe het zit als bv mijn vriend sterft....
Is ons eigendom, appartement, dan automatisch van mij?
Hij heeft een dochter uit een vorig huwelijk van 12 jaar. Kan ik het appartement dan verkopen? Moet ik de helft aan zijn dochter?
Is dit ook niet allemaal correct geregeld via een tontine? Zo zijn mijn vriend en ik aan het bouwen.Hallo,
het appartement is dus van U beiden. Indien uw vriend komt te overlijden, erft zijn dochter zijn helft. Uzelf behoudt uw helft. Indien U het appartement wil verkopen , moet zijn dochter daarmee akkoord zijn. Zij bekomt sowieso dan de helft van de verkoopprijs natuurlijk.
Indien U niet kan/wil trouwen , zou ik toch aanraden jullie te laten registreren op het gemeentehuis als 'wettelijk samenwonenden'. Dat doet U door een simpele verklaring van samenwoonst te ondertekenen. Hierdoor heeft U toch al een zekerheid bij overlijden van uw partner. Uw vriend zijn dochter bekomt dan wel de blote eigendom van zijn part , maar Uzelf krijgt het vruchtgebruik over het appartement. Hierdoor kan U zelf blijven wonen zonder dat zijn dochter U kan verplichten het huis te verlaten of het te verkopen. Dit duurt zolang Uzelf leeft.
Als feitelijk samenwonenden is er niets automatisch geregeld en moet U eventueel zelf maatregelen nemen , door een testament te maken. Hierbij moeten echter de rechten van zijn dochter gevrijwaard blijven. Spreek daarover eens met een notaris.
Groeten.