Huur opzeggen

wijkhuijs
Topic Starter

Huur opzeggen

#1 , 27 jan 2014 16:17

Beste,

Wij hebben ongeveer 3 jaar geleden (01-11-2010) deze woning gehuurd met een 3 jarig contract daarna elke keer verlengd met 1 jaar.
Nu gaan we per 1 mei verhuizen, dit contract gaan we morgen tekenen.
Morgen zeg ik dus ook aangetekend mijn opzeg op.
Maar er zijn nogal wat dingen die niet kloppen.

Toen wij hier introkken is er geen plaatsbeschrijving gemaakt.
Het is er bij opgeknapt maar hoe bewijzen we dit en kan hij moeilijk gaan doen met de huurwaarborg?
Deze staat ook nog eens gewoon op zijn eigen rekening, wanneer zou hij dit terug aan ons over moeten maken?

Ons contract staat niet geregistreerd weet ik sinds vrijdag,
wij zijn wel van plan ons aan de 3 maanden te houden, gewoon voor de goede vrede.
Maar zou het dan kunnen zijn dat hij ons er wel per direct uit kan gooien als onze opzeg hem niet zint?

En hoe kan ik mijn opzeg brief dan het beste opstellen?

Met Vriendelijke Groet,
Priscilla

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2014 16:25

Welk type contract hebt u?
een contract van korte duur ( korte duur heeft een max duur van drie jaar) kan NIET verlengd worden.
Het gaat over in een contract 3-6-9.
Vanaf pag 60 staan er schema's die het duidelijk maken.
Indien er GEEN plaatsbeschrijving is kan er nu niets gevraagd worden want niets kan bewezen worden.
Is het contract geregistreerd door u of de eigenaar? Onderstaande link(en) een goed lezen .... Wat opzeg bij niet geregistreerd contract dat kan bij wijze van spreke direct zijn.
Staat de waarborg op een geblokkeerde rekening?

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/huren_en_verhuren/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... uurder.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

wijkhuijs
Topic Starter

#3 , 27 jan 2014 16:28

Beste,

Het is een cotract van 3 jaar mer erna stil zwijgend verlengd met steeds een jaar, zo staat het in het contract.
Ik heb gebeld en het contract is niet geregistreerd.
Nee de borg is naar hem overgemaakt.

Ja wij kunnen per direct weg, maar kan hij ons er ook per direct uitzetten?
Want dan sta ik met 5 kinderen op straat.

En wanneer zou hij dan de borg terug moeten betalen?
Bij inleveren van sleutels of? Hoe lan mag hij er wettelijk over doen?

Reclame

sloeberken

#4 , 27 jan 2014 16:45

Verhuurder kan enkel opzeggen voor eigen bewoning of voor grote werken, U daarentege kan vandaag opzeggen en morgen verhuizen zonder schadevergoeding, dit recht geeft u de huurwet doordat get huurcontract in geregistreerd is je moet wel zeker zijn van dit.
Waarschijnlijk ook geen inkomende plaatsbeschrijving opgemaakt, dan moet verhuurder zeer goede bewijzen hebben om u schadevergoeding te vragen en om u waarborg in te houden.
Vraag om schriftelijk bewijs dat u de sleutels afgegeven hebt en dat er geen schade is of schade waarmee u kunt akkoord gaan. Geeft hij dit niet geen sleutels afgeven en verder actie ondernemen, moest het zover komen kan je hier altijd raad vragen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wijkhuijs
Topic Starter

#5 , 27 jan 2014 16:49

Oke dus hij moet altijd zich aan de 3 maanden houden.
Ja wij moeten de borg voor de nieuwe woning nog bij elkaar sparen dus per direct verhuizen is geen optie.

Ik weet zeker dat het niet geregistreerd is, ik heb hier voor gebeld naar de instantie.

Nee er is geen inkomende plaats beschrijving gemaakt, er is ook geen schade aan de woning, juist alleen maar opgeknapt.
Maar vroeg me dus af of hij iets kon maken als hij moeilijk zou gaan willen doen.

Als ik de sleutels inlever is hij dan verplicht meteen de borg terug over te maken?
En indien ik de sleutels niet inlever ben ik dan niet strafbaar?

En hoe kan ik dan het beste mijn opzeg brief samenstellen?

wijkhuijs
Topic Starter

#6 , 29 jan 2014 17:24

Opzeg gedaan, nu zegt mijn huisbaas dat omdat wij eerst voor 3 jaar getekend hebben,
en het daarna stilzwijgend verlengd wordt, wij eigenlijk dit jaar uit moeten zitten.
Maar dit is toch niet zo....? Zelfs al zou het geregistreerd staan (wat niet is) ?

sloeberken

#7 , 29 jan 2014 19:33

U huurcontract is overgegaan naar een 3 6 9, je zit in u vierde jaar, u kan opzeggen (3maand opzeg) zonder motivatie en zonder schadevergoeding.
Een contract van 3 jaar kan niet verlengd worden en zeker niet stilzwijgend. Doe maar u opzeg en laat de verhuurder maar in zijn wijsheid en dat hij het zelf uitzoekt.

Indien niet geregistreerd bepaal je zelf u opzeg termijn minimum 1 dag.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

wijkhuijs
Topic Starter

#8 , 04 feb 2014 17:16

Het wordt nog mooier...het is inderdaad niet geregistreerd heeft hij nu zelf gezegd ook.
Maar wij hebben hem netjes onze opzeg van 3 maanden gedaan, gewoon voor de goede lieve vrede,
en omdat we pas per 1 mei in ons andere huis kunnen.

Maar nu beweert hij, omdat hij per 1 juli een andere huurder heeft dat wij Mei en Juni nog zouden moeten betalen omdat het stilzwijgend verlengd was met een jaar (wat niet mag)
Maar wij hebben onze opzeg gedaan en gaan er dus eind april uit, netjes na 3 maanden (wat niet moet).
En het is niet geregistreerd dus zouden wij zelfs in de eerste 3 jaar onze borg terug gehad moeten krijgen als we zouden opzeggen.

Maar moet ik dan naar een wetswinkel of wat? Waar kan ik dit op papier laten krijgen om bij hem onder zijn neus te duwen,
want hij beweert dat wij ongelijk hebben en hij gelijk....

Vandebos

#9 , 04 feb 2014 21:47

Neen u stuurt de verhuurder een vriendelijk aangetekend schrijven waarin u art3 par.6 en art 12 van de woninghuurwet overneemt en u de verhuurder meedeelt dat u vanwege de huurwetgeving van dwingend recht zijn stelling betwist. Dat indien hij het niet eens is met uw correcte interpretatie van de wetgeving het hem altijd vrij staat middels een verzoekschrift art 1344bis ev ger.w. Bij het lokale vredegerecht een geding aan te spannen.
§ 6. (In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar.
Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5.
Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7.) <W 1997-04-13/43, art. 6, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>

Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
U sluit af met: 'enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.'

Met vriendelijke groeten uiteraard.

wijkhuijs
Topic Starter

#10 , 05 feb 2014 12:09

Bedankt, ik zal dit aangetekend versturen naar zijn bedrijfsadres, zijn huis adres hebben we niet meer,
want hij en zijn vrouw zijn uit elkaar en hij is verhuisd zonder iets te laten weten.

Nu nog een vraag, mijn man heeft het nu helemaal gehad met de huurbaas.
Dit is het zoveelste wat hij niet nakomt of naar zijn eigen hand zet.

-Bepaalde mankementen in huis
-Wij betalen 50,- huur per maand meer als op contract, zodat wij iets later mogen betalen (15de i.p.v. 5de en betaal altijd de 8e ),
hier zou een nieuw contract voor opgemaakt worden, maar na al die tijd nog niks gezien.

Mijn man wil dus nu als hij de borg niet terug wil betalen gewoon 3 maanden geen huur over maken, en het zo verrekenen.
Ja zo werkt het natuurlijk niet, snap mijn man, maar ik wil het netjes oplossen.
En daarnaast niet met 5 kinderen op straat staan, maar ik wil ook mijn man niet voor het hoofd stoten.

Daarnaast staat in ons huurcontract:
Artikel 5. Bji niet-betaling van de huursom op de afgesproken datum, zijnde voor 5de van de maand,kan de verhuurder ontegensprekelijk het recht doen gelden onmiddelijk de sleutels van het verhuurde op te eisen, nieuwe sloten te laten plaatsen op koste van de huurder, de achterstallige huurgelden van rechtswege te innen en tot uitdrijving van het verhoerde goed over gaan.
Dus als wij niet betalen kan hij ons er uit zetten per direct? Dit mag toch niet zomaar?Dit moet toch via een vrede rechter?
En kan hij nu moeilijk doen omdat wij niet voor de 5de betalen en betaald hebben?

Ik zie hem op dit moment voor alles aan.

Vandebos

#11 , 05 feb 2014 16:14

Een dergelijk beding is nietig. huur inhouden wegens gebrek aan communicatie ook natuurlijk...
Art. 1762bis. BW <Ingevoegd bij W 30-05-1931, art. 1> De uitdrukkelijke ontbindende voorwaarde wordt voor niet geschreven gehouden.
In de sectie nuttige documenten vindt u een document wie dot wat terug. daarin bevindt zich eveneens een goede beschrijving van de stappen die u als huurder dient te ondernemen voor u besluit huurgelden in te houden.. Kwestie van de vrederechter niet voor de borst te stuiten mocht het tot een geding komen.

wijkhuijs
Topic Starter

#12 , 05 feb 2014 20:51

Heeft u toevallig een link voor mij naar die stappen? Kan het niet vinden.

Nee snap dat niet betalen niet mag, maar feitelijk gezien betalen wij al 2 1/2 jaar 50 euro te veel,
dus ongeveer 1500,-, mocht hij moeilijk doen, kunnen wij deze dan laten verrekenen met de huur?

Wij hebben hem een aangetekende brief gestuurd met de huurwetten,
en dat wij dus alles netjes volgens de regels gedaan hebben.
Overal netjes een kopie van, zodat we die allemaal bij de hand hebben mocht het nodig zijn.

Mocht hij echt moeilijk doen, zijn we van plan ons huurcontract eerder te beëindigen,
aangezien we elk moment weg mogen met opzeg van 1 dag.
En dan afwachten wat hij gaat doen met de borg, en zo niet zullen we dit proberen met een verzoening via de vrederechter.

Ik zal nu nog geen stappen kunnen ondernemen zeker?
Omdat wij normaal per 31 April pas weg gaan, en dan pas weten of hij de borg wel of niet gaat betalen.
Al zegt hij nu natuurlijk van niet, daar kan een vrederechter nog weinig mee zeker?

Vandebos

#13 , 06 feb 2014 01:29

https://rapidshare.com/download/994p1/1 ... 2D0E13FA17" onclick="window.open(this.href);return false;

wijkhuijs
Topic Starter

#14 , 14 feb 2014 10:01

Ik heb nog 2 vraagjes.

Onze opzeg is gedaan, de huurbaas heeft na aandringen schriftelijk bevestigd de huurwaarborg netjes terug te zullen betalen indien het pand proper is.
Dus die niet voor de overige maanden aan te wenden (Mei en Juni). 30 April sleutel inleveren. Maar nu blijkt dat wij eerder in onze nieuwe woonst kunnen.
Kunnen we de opzegging vervroegen naar half maart omdat het niet geregistreerd is, of zitten we nu aan die 3 maanden vast omdat we onze opzeg al gedaan hebben?

3 jaar geleden hebben wij gevraagd of wij onze huur iets later als de 5de mochten overmaken, dit was geen probleem maar dan kwam er 50,- euro boven op
de huurprijs, dit zou contractueel vast gelegd worden. Maar er is dus niks vast gelegd, en hebben wij dus 3 jaar lang teveel betaald.
Is het mogelijk dit geld terug te vorderen, of bijvoorbeeld als wij het eerder opzeggen laten verrekenen met mocht hij nog huur willen tot eind april?
Of zijn we dit geld gewoon kwijt ondanks dat het contract 50,- minder aan huur aangeeft?
En hoe kan ik dat dan het beste in een brief opstellen aan hem?

Vandebos

#15 , 14 feb 2014 12:42

Neen, u kunt de opzeg niet vervroegen aangezien er een onderlinge overeenstemming over bereikt is.

Nu beginnen te spelen op de €50 die u steeds betaalt heeft zonder vorm van protest zal moeilijk houdbaar zijn voor de vrederechter, het gaat hier immers om een woord tegen woord situatie waarbij u dient te bewijzen dat er geen reden voor het betalen van die €50 extra terwijl de verhuurder zijn verdediging zeer makkelijk hard kan maken met overschrijvingsbewijzen die de laattijdige betaling telkens aantonen.

Terug naar “Huren”