Reeds een zestal maanden heb ik nieuwe huurders in een appartement. Drie jonge dames, waarvan er 2 pas werken in het onderwijs en een derde nog studeert in het laatste jaar binnenhuisarchitectuur. Regelmatig ontvangen ze vrienden en houden ze feestjes.
Gevolg: Voortdurend klachten van de onderbuur.
Heb die al tientallen malen gezegd en geschreven dat dit een feitelijke storing is waarvoor hijzelf moet gaan klagen bij de bovenbuur, en/of politie bellen. Dat doet hij dus niet om de goede vrede te bewaren in het gebouw. Wel heeft hij al een mail aan mij gericht ivm deze geluidsoverlast naar alle andere mede-eigenaars gezonden.
Nu is hij met een voorstel gekomen. Ik zou op de vloer van mijn appartement vast tapijt moeten leggen, waaronder geluidsabsorberende platen. Die platen wil hijzelf wel betalen. Vast tapijt zou voor mijn rekening zijn. Hij had zelf al gepolst bij de huurders of zijzelf dat tapijt zouden willen betalen, maar die weigeren, omdat ze zelf krap bij kas zitten. Dus nu komt hij weer bij mij aankloppen. Ik wil dat wel doen op voorwaarde dat de huurders een huuropslag van 25 € per maand betalen. Dat willen ze ook niet.
Mag ik hen voor een voldongen feit stellen en de huur opslag toch aanrekenen? Met die huuropslag wordt het tapijt op 5 jaar afgeschreven.