Huurder verplichten tot huurverhoging.

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurder verplichten tot huurverhoging.

#1 , 06 mar 2014 16:49

Reeds een zestal maanden heb ik nieuwe huurders in een appartement. Drie jonge dames, waarvan er 2 pas werken in het onderwijs en een derde nog studeert in het laatste jaar binnenhuisarchitectuur. Regelmatig ontvangen ze vrienden en houden ze feestjes.
Gevolg: Voortdurend klachten van de onderbuur.
Heb die al tientallen malen gezegd en geschreven dat dit een feitelijke storing is waarvoor hijzelf moet gaan klagen bij de bovenbuur, en/of politie bellen. Dat doet hij dus niet om de goede vrede te bewaren in het gebouw. Wel heeft hij al een mail aan mij gericht ivm deze geluidsoverlast naar alle andere mede-eigenaars gezonden.
Nu is hij met een voorstel gekomen. Ik zou op de vloer van mijn appartement vast tapijt moeten leggen, waaronder geluidsabsorberende platen. Die platen wil hijzelf wel betalen. Vast tapijt zou voor mijn rekening zijn. Hij had zelf al gepolst bij de huurders of zijzelf dat tapijt zouden willen betalen, maar die weigeren, omdat ze zelf krap bij kas zitten. Dus nu komt hij weer bij mij aankloppen. Ik wil dat wel doen op voorwaarde dat de huurders een huuropslag van 25 € per maand betalen. Dat willen ze ook niet.
Mag ik hen voor een voldongen feit stellen en de huur opslag toch aanrekenen? Met die huuropslag wordt het tapijt op 5 jaar afgeschreven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 mar 2014 18:17

Je kan dit vragen maar je kunt hun niet verplichten, buiten de index huur verhogen voor enkel vasttapijt zal denk ik niet lukken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg

#3 , 06 mar 2014 19:48

http://www.belgium.be/nl/publicaties/pu ... uurwet.jsp

Lees pagina 38 en 39. Het mag niet. Al dan niet toestemming van huurder maakt niets uit : de huurwet is van dwingend recht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 mar 2014 19:52

Geef uw huurders zachte pantoffels kado. Da's veel goedkoper.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Oude Belg

#5 , 06 mar 2014 19:55

Drie jonge meisjes met "kameelharen sloeffen" in plaats van hoge hakjes. :-)

U bent echter geen betrokken partij: uw huurder en hun buren moeten zelf, of met behulp van de vrederechter, tot een oplossing komen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 mar 2014 20:07

Ik weet dat ik geen partij ben in deze, en de dames lopen al op pantoffels, en hebben viltjes onder stoelen en tafels geplaatst. Maar ze hebben regelmatig feestjes tot 02-03.00 Hr in de morgen, waarbij ze nogal eens durven karaoke zingen, met nog een 3-4 andere vriendinnen en vrienden. Ze hangen dan telkens wel op diverse plaatsen in het gebouw een berichtje uit dat er lawaaioverlast zal zijn, maar als dat minsten één maal per maand is, is dat wat veel van het goede. Hun contract loopt nog 2,5 jaar, dus einde is nog niet in zicht. Ik wil hun met deze huurverhoging duidelijk maken dat zij ook plichten hebben, want luisteren helpt blijkbaar niet. En onderbuur wil politie niet inschakelen, maar blijft alleen mij maar lastig vallen. Hij gaat zelfs niet praten met mijn huursters, alhoewel die wel de moeite zijn om aan te zien. :oops:

sloeberken

#7 , 06 mar 2014 20:14

Zoals oude belg zegt u bent daarin geen partij, en ik denk dat die damens dat ook goed weten, de buur kan de politie dit laten vaststellen.
Met huurverhoging sla je de bal totaal mis en breng je alleen uzelf in problemen omdat de huurwet dit niet toelaat, je kan niet zelf voor rechter gaan spelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#8 , 07 mar 2014 16:40

Ik denk niet dat het veel zin heeft om tapijt te leggen, dit gaat toch alleen maar isoleren tegen het contactgeluid en niet tegen het luchtgeluid (karaoke) van de feestjes. Volgende keer iemand kiezen die beter in het profiel van uw gebouw past. Ik mag eerlijk gezegd niet veel zeggen want mooie meisjes moeten maar eens lachen en ik ben al verkocht. :)

Terug naar “Huren”