Ik heb samen met mijn vriend een huis gekocht. Wij zijn niet getrouwd, en hebben ook geen samenlevingscontract. Het huis is 50/50 verdeeld. We hebben een beding in aanwas laten maken bij de notaris waarin staat dat bij overlijden van een van de partners, de andere vruchtgebruik krijgt over diens helft. Er staat ook in dat mijn helft naar mijn kind van mijn vorig huwelijk gaat, en zijn helft naar zijn kind van zijn vorig huwelijk.
Wegens omstandigheden zou het in de nabije toekomst misschien mogelijk zijn dat mijn vriend mijn dochter zou kunnen adopteren.
Onze vraag : wat gebeurd er dan met de verdeling van het huis?
Als wij het goed begrepen hebben, dan zou er het volgende gebeuren als we niks aanpassen : mijn kind krijgt mijn helft, zijn kinderen dan (zijn kind en dan mijn kind dat hij adopteerde) elk de helft van zijn helft. Wat dus zou willen zeggen dat mijn kind uiteindelijk over drie kwart komt te beschikken, en zijn eerste kind over ??n kwart (ben ik duidelijk zo?).
Hoe kunnen we dit aanpassen en wat/waar hebben/zijn we daar voor nodig om de uiteindelijke verdeling van het huis terug te zetten naar elk de helft van het huis?
En als wij zouden trouwen, hoe zit het dan? Blijft de problematiek dan hetzelfde of niet?
Sorry voor de vele vragen en bedankt voor elk antwoord!