Hoe verdeling huis te regelens als...

Draakje
Topic Starter

Hoe verdeling huis te regelens als...

#1 , 09 mar 2006 09:35

Ik heb samen met mijn vriend een huis gekocht. Wij zijn niet getrouwd, en hebben ook geen samenlevingscontract. Het huis is 50/50 verdeeld. We hebben een beding in aanwas laten maken bij de notaris waarin staat dat bij overlijden van een van de partners, de andere vruchtgebruik krijgt over diens helft. Er staat ook in dat mijn helft naar mijn kind van mijn vorig huwelijk gaat, en zijn helft naar zijn kind van zijn vorig huwelijk.

Wegens omstandigheden zou het in de nabije toekomst misschien mogelijk zijn dat mijn vriend mijn dochter zou kunnen adopteren.

Onze vraag : wat gebeurd er dan met de verdeling van het huis?
Als wij het goed begrepen hebben, dan zou er het volgende gebeuren als we niks aanpassen : mijn kind krijgt mijn helft, zijn kinderen dan (zijn kind en dan mijn kind dat hij adopteerde) elk de helft van zijn helft. Wat dus zou willen zeggen dat mijn kind uiteindelijk over drie kwart komt te beschikken, en zijn eerste kind over ??n kwart (ben ik duidelijk zo?).

Hoe kunnen we dit aanpassen en wat/waar hebben/zijn we daar voor nodig om de uiteindelijke verdeling van het huis terug te zetten naar elk de helft van het huis?

En als wij zouden trouwen, hoe zit het dan? Blijft de problematiek dan hetzelfde of niet?

Sorry voor de vele vragen en bedankt voor elk antwoord!
There is always hope...
(Gandalf)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 09 mar 2006 13:44

Art. 353.2. Indien een man het adoptief kind van zijn echtgenote OF van de persoon met wie hij samenwoont adopteert...komt de naam van de nieuwe adoptant of van de nieuwe adopterende man in de plaats van die van de geadopteerde...(B.W.=Burgerlijk Wetboek)

Art. 353.12. De band van verwantschap die uit de adoptie ontstaat, strekt zich uit tot de afstammelingen van de geadopteerde.(B.W.)

Art. 353.15. De geadopteerde en zijn afstammelingen behouden al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Zij verkrijgen op de nalatenschap van de adoptant of adoptanten dezelfde rechten als een kind of zijn afstammelingen daarop zouden hebben maar verkrijgen geen enkel recht op de nalatenschap van de bloedverwanten van de adoptant of adoptanten.(B.W.)

Draakje
Topic Starter

#3 , 09 mar 2006 13:57

Sorry, Lex, maar zou je dat laatste artikel effe in lekentaal kunnen uitleggen?
There is always hope...
(Gandalf)

Reclame

Lex

#4 , 09 mar 2006 13:59

U GESLACHT is me onbekend!

Ik geef U Art. 343 (B.W.) nog ter info mee...

Art. 343. ? 1. Er wordt verstaan onder :
a) adoptant : een persoon, echtgenoten van ongelijk geslacht, of samenwonenden van ongelijk geslacht;
b) samenwonenden : twee personen van ongelijk geslacht die een verklaring van wettelijke samenwoning hebben afgelegd of twee personen van ongelijk geslacht die op een permanente en affectieve wijze samenwonen sedert ten minste drie jaar op het tijdstip van de indiening van het verzoek om adoptie, voor zover zij niet door een band van bloedverwantschap of aanverwantschap zijn verbonden die leidt tot een huwelijksverbod waarvoor de Koning geen ontheffing kan verlenen.

Draakje
Topic Starter

#5 , 09 mar 2006 15:16

Ik ben een vrouw. Ik heb een kind uit een vorige relatie. Mijn vriend heeft ook een kind uit een vorige relatie. Hij zou mijn kind in de toekomst misschien adopteren indien dit wettelijk mogelijk wordt (maar da's een ander verhaal waar ik nog mee bezig ben).

Als ik jouw laatste uitleg goed begrepen heb, moet men effectief kunnen aantonen dat men tenminste drie jaar samenwoont? (dit is bij ons het geval)
Telt die regel ook als je trouwt?
There is always hope...
(Gandalf)

Draakje
Topic Starter

#6 , 12 mar 2006 11:36

Niemand die wil uitwijden in lekentaal?
There is always hope...
(Gandalf)

Lex

#7 , 12 mar 2006 11:52

U dochter zal erven van U en van uw vriend.
De zoon van uw vriend, zal erven van zijn vader, niet van U.

U dochter kan echter niet erven van de FAMILIE van uw vriend, dit deel is voorbehouden aan zijn zoon.

Draakje
Topic Starter

#8 , 12 mar 2006 15:20

Dank je, Lex, maar dat meenden we dus al berepen te hebben :wink:

Hoe kunnen we de erfenis van het huis terug zetten naar 50/50 tussen mijn dochter en zijn zoon in het geval dat hij mijn dochter adopteren zou?

En maakt het een verschil als we later zouden trouwen?
There is always hope...
(Gandalf)

Lex

#9 , 12 mar 2006 21:52

U kan de zoon van uw vriend adopteren!

Art 353.4 van het B.W. is dan van toepassing.

Art. 353.4.De adoptie door een vrouw van het kind,...van de persoon met wie zij samenwoont brengt geen wijziging in de naam van de geadopteerde.(Burgerlijk Wetboek)

Huwelijk of samenwoonst maakt GEEN verschil.

Draakje
Topic Starter

#10 , 13 mar 2006 18:49

Ik kan de zoon van mijn vriend niet adopteren want hij heeft zijn mama nog, en die zal dat niet toestaan.

Andere mogelijkheden?
There is always hope...
(Gandalf)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”