Opzeg huur 3 - 6 - 9, na 11 jaar.

Dizzeree
Topic Starter

Opzeg huur 3 - 6 - 9, na 11 jaar.

#1 , 17 apr 2014 12:20

Beste allemaal,

Contract getekend begin februari 2003, 3-6-9-contract...daarna stilzwijgend verlengd.

In december 2013 had ik via e-mail mijn huisbaas laten weten dat ik "misschien" zal verhuizen in maart 2014. Ik kon nog geen volledige opzeg doen, want ik wist niet of wij dat huis konden betrekken of vastkrijgen. Half februari kregen we te horen dat we het huis konden bewonen en via aangetekend schrijven liet ik mijn opzeg aan mijn huisbaas weten. Ervoren wist hij dat we op "vertrekken" stonden, omdat het appartement te klein was.

Hij liet weten dat ik alles piekfijn moest achterlaten, dus nog beter dan toen ik het huurcontract tekende. Hij gaat dan eindelijk dubbel glas, een nieuwe keuken en badkamer laten plaatsen.
Ondertussen heb ik dan ook nog eens nieuwe gordijnen aangekocht, de parketvloer volledig opgeschuurd en vernist(blijkbaar moest ik dit niet doen, omdat dit onder slijtage valt).

Nu had ik gezien dat als het huurcontract niet geregistreerd is door hem, dat ik na mijn opzeg via aangetekend schrijven het appartement mag verlaten, zonder 3 maanden opzegvergoeding te moeten betalen. Is dit waar?

Vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 apr 2014 12:26

Dat klopt, bij niet registratie van een huurcontract 369 hoef je geen opzeg termijn in acht te nemen. Is wel raadzaam dit na te vragen bij de dienst registratie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 17 apr 2014 12:27

Nu had ik gezien dat als het huurcontract niet geregistreerd is door hem, dat ik na mijn opzeg via aangetekend schrijven het appartement mag verlaten, zonder 3 maanden opzegvergoeding te moeten betalen. Is dit waar?
Na 11 jaar moet u geen opzegvergoeding meer betalen. Wel moet u normaal een opzegtermijn geven van 3 maanden, tenzij het niet-geregistreerd is.

Kijk wel nog eens goed na of uw contract geregistreerd is, en dat uw verhuurder dit nog niet snel gedaan heeft toen u hem liet weten dat u wilde vertrekken.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2014 12:29

Nu moet je ook geen 3 maanden opzeggingsvergoedung betalen. Enkel 3 maanden opzeg geven.
Indien de overeenkomst niet geregistreerd is mag je zelfs vertrekken met een minimum aan opzeg (bvb 1 dag)

Dizzeree
Topic Starter

#5 , 17 apr 2014 12:43

Dat klopt, bij niet registratie van een huurcontract 369 hoef je geen opzeg termijn in acht te nemen. Is wel raadzaam dit na te vragen bij de dienst registratie.
Waar kan ik die registratie nagaan/kijken aub?

Dizzeree
Topic Starter

#6 , 17 apr 2014 12:46

Na 11 jaar moet u geen opzegvergoeding meer betalen. Wel moet u normaal een opzegtermijn geven van 3 maanden, tenzij het niet-geregistreerd is.

Kijk wel nog eens goed na of uw contract geregistreerd is, en dat uw verhuurder dit nog niet snel gedaan heeft toen u hem liet weten dat u wilde vertrekken.

Die registratie diende toch 11 jaar geleden te gebeuren binnen de eerste 2 maanden...kan hij die nu nog laten registreren, dan is dit toch valsheid in geschrifte als hij me die nu aanwrijft?

Dizzeree
Topic Starter

#7 , 17 apr 2014 12:48

Nu moet je ook geen 3 maanden opzeggingsvergoedung betalen. Enkel 3 maanden opzeg geven.
Indien de overeenkomst niet geregistreerd is mag je zelfs vertrekken met een minimum aan opzeg (bvb 1 dag)
Bedankt, ik ga dit uitpluisen

chantika

#8 , 17 apr 2014 12:57

Die registratie diende toch 11 jaar geleden te gebeuren binnen de eerste 2 maanden...kan hij die nu nog laten registreren, dan is dit toch valsheid in geschrifte als hij me die nu aanwrijft?

Was registratie 11 jaar geleden reeds verplicht?

Als geregistreerd voor U opzeg dan is het geldig.

Dizzeree
Topic Starter

#9 , 17 apr 2014 13:07

Ik heb ondertussen navraag gedaan bij het kadaster...ik wacht op antwoord

Dizzeree
Topic Starter

#10 , 17 apr 2014 13:11

Was registratie 11 jaar geleden reeds verplicht?

Als geregistreerd voor U opzeg dan is het geldig.
Dus dan kan hij toch 3 maanden vergoeding vragen, als hij die truck heeft toegepast?

chantika

#11 , 17 apr 2014 13:33

Als je een opzeg geeft van minstens 3 maand is er geen vergoeding verschuldigd.

Opzeg in februari 2014, maart april en mei moet je betalen. Eind mei moet alles leeg zijn.

Dizzeree
Topic Starter

#12 , 17 apr 2014 13:48

Opzeg in februari 2014, maart april en mei moet je betalen. Eind mei moet alles leeg zijn.

Enkel als zijn huurcontract geregistreerd was, anders niet.

Vriendelijk dank

artemis

#13 , 17 apr 2014 16:56

Enkel als zijn huurcontract geregistreerd was, anders niet.

Vriendelijk dank
Maar heb jij in februari al een aangetekende opzeg gegeven van 3 maanden?
Indien ja, dan denk ik dat je niet meer onder die 3 maanden opzegtermijn uit kan, ook al blijkt je huurcontract nu niet geregistreerd te zijn (tenminste als ik de lessen van Vandebos goed gevolgd heb).

Probeer in je terminologie altijd een onderscheid te maken tussen opzegtermijn en (schade)vergoeding want dat zijn 2 heel verschillende zaken.

PS Registratieplicht voor de verhuurder bestaat nog maar sinds 2007 ofzo. Maar de verhuurder kon daarna wel de oude, lopende contracten laten registreren.

sloeberken

#14 , 17 apr 2014 17:19

Maar heb jij in februari al een aangetekende opzeg gegeven van 3 maanden?
Indien ja, dan denk ik dat je niet meer onder die 3 maanden opzegtermijn uit kan, ook al blijkt je huurcontract nu niet geregistreerd te zijn (tenminste als ik de lessen van Vandebos goed gevolgd heb).
.
Dat klopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 apr 2014 18:40

Eens lezen vanaf ongeveer pag 60 staan er schema's.

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”